Intervju

Rock Pocket Games / Shiftlings

– Samarbeidet med Sierra har vært fantastisk for oss

Norske Rock Pocket Games nyter godt av erfaringen til den legendariske utgiveren.

Henning Ludvigsen, Natascha Röösli og Ivan Moen i Rock Pocket Games.
Gamer.no/Martin Kynningsrud Størbu

TØNSBERG (Gamer.no): Rock Pocket Games er ingen ferskinger i spillbransjen. De har gitt ut en drøss med mobilspill, men det er først nå til våren de skal debutere på konsoll med hjernetrimmeren Shiftlings. Dette skjer i tett samarbeid med det legendariske utgiverhuset Sierra, som gjenoppstod i fjor høst.

Etter drøyt to år i utvikling nærmer Shiftlings seg endelig lansering. Det hele startet på NM i Gameplay for to år siden. Med kun fem dager i utvikling hadde de en prototype av Shiftlings klar. Tross den korte utviklingstiden, var juryen så begeistret for prototypen at Rock Pocket Games stakk av med seieren.

– Veldig spesielt møte med Activision

Trailer for Shiftlings.

Studioet var såpass fornøyd med Shiftlings at de valgte å gå videre med ideen. Fra å være et lite prosjekt utviklet på under en uke, har spillet bare vokst og vokst. Den endelig versjonen vil inneholde over 50 brett og ta over 10 timer å fullføre, avslører utviklerne.

På en spillmesse i 2013 viste de frem et annet spill til Bob Loya, sjef for ekstern utvikling i Activision. De eier varemerket Sierra. Selv om han ikke likte ideen de hadde da, bestemte de seg for å holde kontakten.

Under spillmessen året etter traff de hverandre igjen. Denne gangen hadde Rock Pocket Games med seg Shiftlings. Spillet falt umiddelbart i smak hos Loya.

– Han likte veldig godt konseptet og prototypen. Det var et veldig spesielt møte, men førte ikke til en spesifikk avtale den gangen, forteller Natascha Röösli, presseansvarlig i Rock Pocket Games.

– Erfaringen Sierra har bragt med seg på bordet er noe vi aldri kunne drømt om eller håpet på, sier Röösli. De har holdt kontakten siden den gang, men det var først nå nylig at samarbeidet ble annonsert.

Ivan Moen, grunnlegger av Rock Pocket Games, forteller at mange indieselskap er nølende til å jobbe med større utgivere fordi de frykter at de vil påvirke utviklingen, visjonen eller designet.

– Sierra har ikke prøvd å påvirke spillet på noen måte. De tar seg av markedsføringen og testingen av spillet. Sierra har foreslått at «kanskje er det bedre sånn. Hva om dere gjør sånn i stedet?». De har tross alt god erfaring fra bransjen, sier Röösli.

– Samarbeidet har vært helt fantastisk for oss. Sierra har vært hjelpsomme på alle mulige måter, forteller Moen.

– Og hvor kult er det ikke å ha en partner som lar deg lage et spill med fis, legger Röösli til.

Spillet krever samarbeid.
Les også
Anmeldelse: Shiftlings

Visuelt vakkert

Selv om spillet er basert på fis, som Röösli så fint formulerte det, er det ikke nødvendigvis et barnespill. Spillet inneholder mange popkulturreferanser og har blant annet en meget karismatisk karakter.

– Det er et barnslig spill for folk i alle aldre, men de yngste tar kanskje ikke alle referansene, forklarer Henning Ludvigsen, kunstnerisk sjef i Rock Pocket Games.

– Vi lager spill vi selv vil spille, men samtidig tenker vi kommersielt. Fargerike og kule. Det er for mye mørkt i spillverdenen, legger Röösli til.

Shiftlings er definitivt fargerikt. Det har en nydelig visuell stil. Den første mellomsekvensen vi fikk se, men ikke skrive om, var ganske imponerende. Bakgrunnen er så nydelig at man må stoppe opp for å beundre den.

– Hele bakgrunnen er en animasjon som går rundt og rundt brettet, forteller Ludvigsen.

Nettutfordringer

En ting som ble nytt med Sierra på laget, er at Shiftlings nå kommer til konsoll. Spillet blir simultanutviklet til Windows, PlayStation 4 og Xbox One. I tillegg anbefalte utgiveren å ha en flerspillerdel over nett tilgjengelig.

Visuelt vakre brett.

– Planen var å ha kun lokal samarbeidsdel, men samarbeid over nett viste seg å by på mer muligheter for oss, forteller Moen.

I tillegg til muligheter, ba det også på flere utfordringer. Nettdelen måtte de utvikle selv, det var ingen tjeneste de måtte koble seg på. Ettersom konsollene også er ganske ferske, er utviklersettene fortsatt i utvikling.

– Sierra spurte oss hvor lenge vi trodde utviklingen at nettdelen ville ta. Vi diskuterte oss imellom og gav dem et tall som var tre ganger høyere enn det vi trodde. Det viste seg å ta ti ganger mer tid enn antatt, forteller Moen til latter fra resten av gjengen.

Det er også spesielle krav som må oppfylles til hver nettjeneste. Utviklerne innrømmer at enkelte plattformer har mer spesifikke krav enn andre.

– Microsoft stiller mange krav til spill som skal ha en nettdel. Det må være sånn og sånn, og man må kunne gjøre det og det. Ha stemmesnakk, ledertavler og så videre. Alt var nytt, men nå kan vi det til neste gang, forteller Röösli.

Shiftlings fokuserer veldig på samarbeid. Det er veldig viktig å ha en god dynamikk når man spiller sammen.

– Vi hadde folk på besøk som prøvde spillet. Begge spillerne kan endre størrelsen på figuren sin når de vil. Folk blir faktisk litt forbanna når ikke samarbeidet funker, og det er veldig gøy, forteller Moen.

På den korte tiden vi hadde hos Rock Pocket Games, fikk vi et godt førsteinntrykk av Shiftlings. Spillet har en vakkert visuell stil som vi falt pladask for. Samtidig ser det ut som det er utfordrende nok til å by på noen problemer.

Det foreligger ingen konkret lanseringsdato for Shiftlings, og vi fikk ikke prøve det selv, men spillet forventet å være i salg i løpet av våren.

Er du glad i verdensrommet, men heller mer mot strategispill?
Norske AD2460 er nestegenerasjons nettbaserte MMO, hevder utviklerne »

Siste fra forsiden