Spelunky

Den vesle gullgraveren skaper mye glede og litt frustrasjon.

Spelunky gjorde sitt inntog som et gratis PC-spill for noen år siden, og den vesle gullgraveren begeistret mange. Så mange at en oppdatert HD-utgave kom til Xbox 360 i 2012. Nå er det endelig PC-spillernes tur til å oppleve nye Spelunky.

På jakt etter skatter tar hovedpersonen i Spelunky seg fort vann over hodet. Han vandrer inn i en gruve og her begynner et eventyr så tøft, vanskelig og avhengighetsdannende at det kan ta deg til sammenbruddets rand. I tillegg til en friske, ny enspilleropplevelse får vi også flerspillermuligheter som samarbeid og dødskamp – og det er fremdeles like spennende og utfordrende som da originalen kom.

Gamle og nye Spelunky.

Veggene flytter seg

Spillopplevelsen kan nesten sammenlignes med et forlokkende monster. De fargeglade verdenene og søte figurmodellene virker nesten barnslige og uskyldige, men de er faktisk livsfarlige og vil forsøke å drepe deg så brutalt og voldelig som mulig – for dernest å overbevise deg om at det er morsomt. Vanskelighetsgraden gjør at du nesten må like å bli plaget for å kose deg, og du må ha mye tålmodighet.

Når den modige og kanskje dumdristige gullgraveren tusler inn i gruven for første gang blir du tatt i mot av masse skatter, men også en rekke fiender og grusomme feller. I tillegg har Spelunky flere overraskelser på lur. Dette er nemlig en «roguelike»-2D-plattformer og spiller på alle de typiske sjangertrekkene: tilfeldig regenererte brett, høy vanskelighetsgrad og endelig død. Andre populære spill innenfor samme sjanger er for eksempel The Binding of Isaac og Rogue Legacy.

Du starter spillet med en livslinje bestående av fire hjerter og hver gang du kommer i fysisk kontakt med en fiende mister du ett av dem. Den eneste måten du kan skaffe seg flere hjerter på er å redde den ene jomfruen, puggen eller kjekkasen som er i nød et eller annet sted på brettet – og det er plenty av stygge typer som ønsker å gjøre deg vondt på veien dit. Det kan diskuteres hvorvidt nye Spelunky er vanskeligere enn originalen. Det er totalt 30 nye fiender i HD-utgaven, og du møter slanger, edderkopper, huleboere, frosker, veps, skjeletter og gamle egyptiske guder, for å nevne noen. Og mens du forsøker å unngå disse må du holde offeret i live, gå klar av pilfeller og tikitårn med dødelige pigger, og samle alle de skinnende skattene. Mister du alle hjertene taper du oppgraderingene og alt gullet du har funnet. Alt vil være borte og alt strevet var forgjeves.

Pass deg!

Det eneste du kan gjøre er å lære fra de feilene du gjør, og generelt bli en bedre Spelunky-spiller. Ettersom det er tilfeldig genererte brett har du ikke mulighet til å memorere dem eller forsøke ulike fremgangsmåter for å finne den beste måten å komme til mål på. I begynnelsen er alt en overraskelse. Første gang du ser en pilfelle vil du mest sannsynlig forsøke å hoppe forbi den morsomme statuen, bare for å bli skutt tvers over skjermen. Forhåpentligvis lærer du til neste gang at det er smart å trigge fellen med noe annet enn din egen kropp. Du lærer også at fargen på froskene avgjør hvor farlige de er, og at du ikke bør stjele fra butikkinnehaveren. Det gjelder å ha øynene åpne for alle farer – for alt i dette spillet er ute etter å drepe deg.

Fra jungel til isøde

Om du overlever gruvene har kampanjen tre andre veldig forskjellige områder du kan bryne deg på. Til sammen er det hele ti miljøer; fem av dem har fire stadier og de siste fem er hemmelige verdener med bare ett brett. Dette er flere enn i originalen, som hadde fire verdener med fire stadier hver og to hemmelige brett.

De fire verdenene i nye Spelunkys kampanje er meget ulike og skaper god variasjon til spillet. Fiendene varierer også fra område til område, og det samme gjør musikken. Den er skrevet av Eirik Suhrke, som også har komponert musikken til spill som Super Crate Box og Hotline Miami. Musikken er temmelig syntetisk med metallisk bass, strykeorkester og hermetiske trommer, men med mye bruk av keyboard og synthesizer blir den leken og morsom, og passer de fargeglade figurmodellene og områdene godt. Jeg er veldig begeistret for Suhrkes musikk, men skulle ønske HD-utgaven også inkluderte lydsporene fra originalen, om så bare som ekstramateriale. George Buzinkai skrev noen veldig fengende og morsomme sanger som jeg endte opp med å spille av på PC-en mens jeg spilte nye Spelunky.

Flaggermus, kjøttetende planter og alt for mye vann. Huff!

Med både fiender og omgivelser som prøver å gjøre slutt på deg er det smart å skaffe seg noen av de gode hjelpemidlene tilgjengelig i spillet. Flere av dem kan faktisk redde livet ditt. I sann Indiana Jones-stil er våpenet ditt en pisk, og du starter i tillegg spillet med noen bomber og noen tau. Om du finner en butikk, og har penger nok, kan du velge blant fire tilfeldige saker. Noen selger flere bomber og tau, men kanskje også en machete, eller klatrehansker, piggsko eller en jetpack. Om du ikke har penger er det også mulig å stjele fra butikken, men da bør du også være klar til å håndtere de voldelige følgene.

Det kan være smart å tenke fremover, da noen av hjelpemidlene vil være bedre i verdenene du får møte senere i spillet. Piggskoene har for eksempel ikke stor nytteverdi i gruvene, men de er uvurderlige i ishulene. Det samme er kappen og jetpacken. Når du har fått litt erfaring med spillet er det helt naturlig at noen av hjelpemidlene vil passe spillestilen din bedre enn andre, og det er fordeler og ulemper med flere. Går du og bærer på et skytevåpen kan du ikke bære hakken samtidig, og du må gå frem og tilbake om du vil redde jomfruen. Fallskjermen kan redde deg fra den visse død, men den løser seg ut med en gang fallet blir så stort at du tar skade. Da svever du sakte gjennom luften på nåde av alle de flygende fiendene i område som vil forsøke å komme seg inn i banen din.

I hvert stadie i hver verden må du ta risker og kjappe avgjørelser hele veien. Vil du forsøke å utmanøvrere stammekrigeren med bumerang, selv om du vet at han som Lucky Luke trekker raskere enn sin egen skygge, eller kaster du deg selvsikkert ut i vannet fullt av pirayaer? Uansett hvilken vei du bestemmer deg for å ta er den største fienden din egen utålmodighet. Selv om spillet har en løpe-knapp du ikke holde den inne fra start til mål. Gjør du det vil du ikke nødvendigvis legge merke til edderkoppen i taket og garantert få den i hodet. La heller ikke grådighet gjøre deg blind. Er det verdt å risikere livet for en liten gullbar? Ro deg ned, planlegg og gjennomfør. Det er den eneste måten å beste dette nådeløse plattformspillet på.