Spillere er rasende på Deus Ex: Mankind Divided-utviklerne etter snodige mikrotransaksjoner

Selger tilleggsgjenstander som kun kan brukes én gang.

Deus Ex: Mankind Divided.
Square Enix

En god del spillere er rimelig misfornøyde med mikrotransaksjonene i Deus Ex: Mankind Divided akkurat nå. I hovedsak virker kritikken å være myntet på ting man kan bruke bare én gang før de forsvinner for godt.

Noen av disse tingene er gjenstander som folk har fått tak i ved å forhåndsbestille spillet, noe som gjør situasjonen mer uryddig. Det ble aldri signalisert at disse gjenstandene forsvant etter bruk, og Square Enix har til og med endret navnet på forhåndsbestillingsbonusen i etterkant. Da er det ikke rart at folk blir iltre.

To typer innhold

Etter at tråden hadde rast litt fra seg dukket en av Deus Ex: Mankind Divided-utviklerne, som går under navnet «Poticha», opp for forklarte hvordan det hele fungerer.

Dette er noen av mikrotransaksjonene man kan benytte seg av.
Eurogamer.com

– Bruksgjenstander (Praxis Kits, Ammunisjon, Credits, Crafting Parts) kan alle kun brukes én gang. De er i lager-seksjonen i inventaret ditt, helt til du bestemmer deg for å legge dem til spillet. Med en gang du gjør det blir de «brukt» i den gjennomspillingen du er på, og kan ikke brukes igjen. Bruksgjenstander virker på denne måten på grunn av «first party»-begrensninger.

– Varige gjenstander (våpen, kosmetiske ting, augmenteringer) forsvinner ikke etter bruk. De er tilgjengelige i alle gjennomspillinger, med en gang du har lastet dem ned og installere dem.

Dette er en ganske uortodoks måte å løse mikrotransaksjoner på for et enspillerspill, men det er en modell vi har sett lenge i blant annet nettrollespill og andre flerspilleropplevelser. Akkurat hvorfor det skal være nødvendig å tilby engangsgjenstander i et enspillerspill virker mindre klart, men hovedgrunnen er selvfølgelig at det finnes noen spillere er villige til å betale for det.

– Er balansert uten tilleggene

Mikrotransaksjoner av denne typen er godt kjent i gratisspill og mobilspill, og er ofte et ankepunkt. Argumentet er at mange spill balanseres slik at spillere punge ut for å komme seg videre, eller for å få en god opplevelse.

Utviklerne hevder at Mankind Divided ikke er balansert rundt mikrotransaksjonene.
Square Enix

Deus Ex: Mankind Divided-utvikleren hevder at de ikke balanserte spillet rundt mikrotransaksjoner, og at de derfor ikke er i den kategorien.

– Vi skjønner at dere er bekymret, og vil kaste lys på et par ting her. Vi har ikke, og kommer aldri til å, balansere spillet på en måte som leder folk mot mikrotransaksjoner. Spillet var balansert 100 prosent uavhengig av mikrotransaksjonene som er tilgjengelig i butikken, skriver Poticha lenger ned i tråden.

Så langt kan det virke som om denne påstanden stemmer. Ingen anmeldere har pekt på slike mangler, og vår egen anmelder forteller at han aldri følte et behov for å punge ut for hjelpemidler i sin gjennomspilling.

Les også
Anmeldelse: Deus Ex: Mankind Divided

Det merkelige er derfor at mikrotransaksjonene egentlig bare gjør spillet ubalansert for de som ønsker å betale for det – de som ønsker å låse opp ferdigheter før de egentlig trenger det, eller som må ha mer penger å bruke på ting i spillet.

Uansett lukter det hele litt guffent, og det er ikke uforståelig at mange reagerer på dette unødvendige – men sikkert lukrative – tillegget.

Godt spill

Vår anmelder likte uansett Deus Ex: Mankind Divided godt, men presiserte at spillet har noen svakheter.

– Det er mye spill å oppleve i Mankind Divided. Områdene er store, og variasjonen og antall side- og hovedoppdrag er bra. Til tross for at utviklerne ikke helt har greid å holde kvaliteten på hovedhistorien like god hele veien ble jeg underholdt, skrev han i sin anmeldelse.

Nylig fikk et annet spill litt pepper for noe av det samme:
Måtte droppe alle mikrotransaksjoner fra Payday 2 etter klagestorm »

Siste fra forsiden