Store nedskjæringer hos BioShock 2- og The Bureau-utvikleren

Skal ha kappet brorparten av alle ansatte.

The Bureau: XCOM Declassified gjorde det ikke kjempebra.
2K Marin

Torsdag kveld ramlet det inn meldinger om store kutt hos spillutvikleren 2K Marin. Utgiverhuset 2K Games selv har bekreftet at en de har foretatt nedskjæringer, men har ikke gått inn på antallet kappede stillinger.

The Bureau: XCOM Declassified kan bli 2K Marins siste spill.

Nettstedene Polygon og Rock Paper Shotgun har på sin side snakket med kilder som hevder at utvikleren nå så og si er lagt ned.

Alle er borte

Kildene hevder at de få som fikk beholde jobben allerede har blitt flyttet til 2Ks nyoppstartede utviklingsstudio i Novato – samme område som 2K Marin holder til. Dette ledes av Gears of War-produsent Rod Fergusson, sist hyrt inn for å hjelpe med ferdigstillingen av BioShock Infinite. For et par uker siden skal studioet ha vært på let etter flere ansatte.

– Jeg vet ikke antallet de snakket med, men det var ikke så mange. Det høres ut som om alle som ikke fikk tilbud om en jobb der fikk sparken i dag, hevder en tidligere 2K Marin-ansatt overfor Rock Paper Shotgun.

Kortlevd studio

BioShock 2 fikk ikke like mye oppmerksomhet som forgjengeren.

Dersom 2K Marin nå er kastrert, er det ikke et stort ettermæle de etterlater seg. Studioet har bistått Ken Levine-styrte Irrational Games på sine siste titler, og sto bak porteringen av BioShock til PlayStation 3. Av egne meritter er det kun to titler å nevne – BioShock 2 og nyutgitte The Bureau: XCOM Declassified.

Sistnevnte fikk god omtale her på Gamer.no, og anmelder Marius Kjørmo satte særlig pris på balansen mellom oppdrag og dialog. Han påpekte dog at dette var et langt steg vekk fra strategiserien XCOM.

Les også: 2K Marin kan ha jobbet med et ukjent konsept
Les også: Tilbake til Rapture i BioShock Infinite

Siste fra forsiden