Super Mario Sunshine

Etter mange års venting er endelig den lille rørleggeren med snekkerbuksene tilbake. Når Nintendo først slapp sin GameCube ut på det norske markedet i mai 2002, var det uten å samtidig gi oss ett spill med Mario, Nintendos største varemerke. Nå er altså vår lille rørleggervenn tilbake igjen, og det er ikke reint lite utviklerne har å leve opp til om de skal klare å slå forrige utgaven av Mario.

Beste GameCube-vann til nå
Enda mer enn tidligere viser Nintendo hva GameCube har å by på av krefter. Grafikken er enda bedre enn den var i Luigis Mansion! Det ser kanskje ikke så fantastisk ut ved første øyekast, men når man ser litt nøyere etter og får med seg alle detaljene, skjønner du at dette krever en del maskinkraft. Teksturene i brettene er pene og godt gjennomførte, modellene i spillet er detaljerte og morsomme, som en ekstra bonus har Nintendo gitt oss noe av den beste vanngrafikken til dags dato. Og vann er det mye av i spillet, det foregår tross alt på ei øy, og Mario løper jo rundt med en vannkanon på ryggen. En annen morsom detalj er hvordan ting speiler seg i vannet som blir liggende på bakken etter at Mario har brukt kanonen sin. Det er altså lite å utsette på grafikken. Skulle jeg sette fingeren på noe må det være at fargene er vel glorete for min smak, men igjen, det er noe av sjarmen med Mario-spillene.

Nintendo har ikke bare gjort en god jobb med grafikken, også lyden har det blitt lagt mye arbeid i. Det er en del lyder fra omgivelsene, selv om litt mer av dem ikke hadde skadet. Lyden når du løper rundt, hopper eller flyr ved hjelp av vannkanonen er morsomme og godt laget. De forskjellige karakterene du møter i spillet snakker et slags tullespråk, Mario derimot snakker engelsk hele veien. Musikken er den samme vi har hørt i alle spillene, så klart i nyere og bedre versjoner. Du kan velge om du vil ha mono, stereo eller surround lyd, så det skulle ikke være noe å klage på der. Jeg har dessverre bare fått prøvd spillet i stereo, jeg tør derfor ikke å uttale meg om surround lyden i spillet. Stereo-lyden derimot kan jeg si at jeg var godt fornøyd med. I det store og det hele er det god og passende lyd til spillet.

I Super Mario Sunshine har Nintendo garantert fått en vinner, det ser bra ut, høres bra ut og spillbarheten er for det meste veldig god. Spillet har passe varierte oppgaver og baner, selv om det tidvis kan bli noe repetitivt og langdrygt. Spillets absolutte høydepunkter er puzzle-banene, her får man virkelig noe å bryne seg på… vanskelig, men svært så morsomt. Det jeg har mest å utsette på i SMS er kamerasystemet, jeg har så vidt nevnt det før, og etter enda flere timer med spilling må jeg bare si at det tidvis er fullstendig ubrukelig. En siste advarsel sånn på slutten, de som tror dette er et barnespill må tro igjen, spillet er tidvis så vanskelig at jeg har vondt for å se for meg 7-8 åringer skjønne noe særlig av det. SMS er et spill jeg vil anbefale til alle som liker plattformspill, egentlig så burde alle prøve å få tak i et eksemplar av spillet (med unntak av dere som hater plattformspill da).