Tony Hawk's Underground

Det er ingen spill som har gjort så mye for en actionsport-sjangeren som Tony Hawk's-serien. Hver gang Activision har kommet med et nytt spill har de vist resten av utviklerne hvordan slike spill skal lages. Nå er spill nummer fem i butikkene.

Fantastisk dårlig bilkjøring
Det er flere nyheter enn de tidligere nevnte, men de er ikke på langt nær så godt gjennomført som det å gå og klatre. Du kan blant annet sette deg inn i biler og kjøre rundt. Noen ganger kjører du racerbil, andre ganger kjører du gressklipper. Ingen av delene er spesielt morsomt. Bilkjøringen er nemlig fantastisk dårlig laget. Dette er så klart ikke noe bilspill, men man kunne uansett ha klart å lage bedre bilfysikk enn dette. Elendig bilkjøring til side. De andre nyvinningene er for det meste helt geniale og gir spilleren drøssevis med nye muligheter. Nå kan du starte en kombo med noen flips, fortsette med noen manuals og flatland-triks for så å plukke opp brettet, løpe litt og hoppe på brettet igjen for å fortsette komboen. Muligheten for å sanke inn helt ekstreme poengsummer er enda større enn i tidligere spill. I tillegg ser det helt sinnssykt heftig ut når du holder på som verst.

Den heftigste nyvinningen i sammenheng med løping er "Caveman". Dette er et triks som fikk skatervennene mine til å ta helt av der vi satt med spillet. En "Caveman" er når du plukker opp brettet, løper mot en rail, hopper opp og lander i en grind. Dette er et typisk "old school"-triks og er noe av det kuleste i hele spillet. Det er kanskje min forkjærlighet for skating fra 80-tallet som gjør at jeg setter dette trikset så høyt. Den forkjærligheten er nok også grunnen til at jeg elsker alle flatland-triksene i spillet. Ved å benytte deg av disse kan du sanke sammen ekstreme poengsummer. Flatland er typiske 80-talls freestyle-triks. Av den typen Rodney Mullen driver mye med.

Den andre muligheten vi har fått med THUG er det å klatre. På den måten får du enklere tilgang på steder du tidligere ikke hadde sjanse til å nå. Hustak og høye kanter er nå mye lettere å komme til. Ved å komme deg lenger opp i høyden kan du så klart dra triks ut fra enda høyere kanter og hopp. På den måten kan du oppnå de høye poengsummene du ofte trenger for å komme videre.

Løsere lagt opp
I de tidligere spillene har oppgavene for det meste vært veldig strengt lagt opp. Du skulle få tre forskjellige poengsummer, samle bokstaver og gjøre andre lignende oppdrag. For å komme videre måtte du klare de fleste oppdragene på hvert brett. Det løsnet heldigvis litt i det fjerde spillet, hvor oppdragene var mer varierte. Ikke trengte du å gjøre alle sammen for å spille gjennom spillet heller. I tillegg var det svært mange oppdrag å velge mellom. Denne gangen kan det nesten virke som om man har tatt et lite steg tilbake. Du trenger fortsatt ikke å klare absolutt alle oppdragene for å komme videre. Oppdragene er ganske varierte, men det er alt for få av dem gjennom spillet. Det hjelper lite at oppdragene er varierte så lenge du spiller gjennom hele spillet på en dag eller to. Spillet er underholdene, men det er altfor kort sammenlignet med tidligere utgaver i Tony Hawk's-serien.

Noe som kan forlenge spillet varighet for en del spillere er alle mulighetene du har til å lage egne ting. I likhet med THPS4 kan du i THUG lage egne områder å skate på. Her kan du sette ut alt fra benker og søplekasser til gigantiske ramper og høyhus. Om du er av typen som liker å sitte og knote med slike ting har THUG mye å tilby, noe som kan forlenge levetiden på spillet. Ved siden av å bygge egne parker kan du også komponere egne triks. Du har en tidslinje hvor du setter ut deler av triks. Her kan du legge til flips, airs, grinds og så videre. Desto mer avanserte triks du lager, desto mer poeng kan du vinne.

Som en siste lille bonus kan du også designe ditt eget skateboard. Du har ikke så mange valg her. Til rådighet har du ferdiglagde bakgrunner, bokstaver og bilder, men du kan i det minste sette ditt eget lille særpreg på plata di. Alle disse mulighetene er klart mest interessante for PS2-eiere. De kan nemlig ta med seg alt de har laget og bruke det på Internett når de spiller mot andre.