– Vi omfavner digital distribusjon

Alan Wake-utviklerne har ingen sympati for spillbutikker.

Om man går gjennom den nordiske spillindustrien så er det vanskelig å komme utenom finske Remedy Entertainment. Det tradisjonsrike spillstudioet, hvis fundament ble bygd rundt den velkjente demoscenegruppa Future Crew, har utviklet actionspill i 16 år. Det har gitt en forholdsvis mager, men sterk portefølje. De kan skilte med storutgivelser som Alan Wake, Max Payne og Death Rally.

De har altså solid fartstid i bransjen, og burde vite litt av hvert om hvordan den fungerer. Nå har sjefen deres, Matias Myllyrinne, uttalt seg til EDGE om det stadig aktuelle temaet digital distribusjon. Han føler at det bør være et satsningspunkt.

Digital distribusjon er spillbutikkenes svar på en grøsser.

– Vi ønsker å omfavne digital distribusjon mer. Jeg er ordentlig tent på PlayStation Network, Xbox Live og noe av det du finner på Steam, fordi det virkelig lar deg kommunisere med publikummet ditt. Vi har fått alle disse mulighetene som vi ikke hadde tidligere, fordi du ikke kunne jobbe rundt modellen, sier han til det renomerte spillbladet.

Synes ikke synd

Diskusjonen dreide seg opprinnelig rundt nedlastbart innhold og hvordan dette passet for Alan Wake. Grøsserspillet hadde en særegen, episodebasert stil, som gjorde at det lett lot seg utvide med ekstrainnhold. Finnen synes likevel at man bør være forsiktig med gjennomførelsen.

– Det var kjempepopulært og slo virkelig an blant fansen. Du gir folk bare mer verdi. På en annen side så tror jeg at du må være veldig skånsom, slik at du i utgangspunktet utgir et spill som har en meningsfull slutt. Å strukturere det som en TV-serie fungerte veldig, veldig godt for oss, fordi det er naturlig for en TV-serie å ha flere sesonger eller spesialepisoder, forklarer han.

Noen av de som ser aller mørkest på digital distribusjon er de fysiske spillbutikkene. De store nettbutikkene, med Steam i fronten, har gjort det svært vanskelig for dem å tjene penger på spillsalg. Resultatet er at de har begynt å fokusere på bruktspill og å kunne selge dem flere ganger. Det kan potensielt koste industrien store penger i tapte inntekter, og er naturligvis noe utviklerne selv reagerer på.

Ikke alle synes at et nettbasert marked er like idyllisk.

– Jeg tror ikke de store opplevelsene forsvinner, men jo kjappere vi som industri går digitalt - jo bedre. Bedre for forbrukerne, bedre for utviklerne og bedre for utgiverne. Kanskje det ikke er så bra for butikkene, men hvis du selger spillene våre brukt og oppfordrer folk til å gjøre det så kan jeg virkelig ikke synes synd på deg, avslutter veteranen.

Det er ikke kjent hvilke prosjekter Remedy Entertainment jobber med for øyeblikket. Det gikk hele syv år mellom deres to siste utgivelser, Alan Wake og Max Payne 2, men det blir neppe så lenge å vente til neste gang. De har for øvrig gitt ut en nyversjon av actionbilspillet Death Rally. Originalen er tilgjengelig for gratis nedlasting.

Siste fra forsiden