EA vil ta betalt for demoer

Vil måle interessen

Men «tradisjonelt, gratis innhold» skal ikke røres.

EA har planer om å slippe store betalingsdemoer i et forsøk på å måle et spills popularitet før lansering. I praksis vil det være snakk om en veldig lang demo, noe i likhet med Battlefield 1943.

Dersom det kjøpes nok demoer, vil utgiveren produsere fullversjonen for salg i butikk, skriver Gamesindustry.biz.

EA vil teste mottakelsen av demoer på størrelse med Battlefield 1943 før de lanserer fullversjonen av et spill.

Informasjonen kommer fra Visceral-sjefen Nick Earl via Wedbush Morgan-analytikeren Michael Pachter.

– Earl avslørte en strategi med å lansere premiuminnhold for salg i forkant av et ferdigpakket produkt, sier Pachter til nettsiden.

Ifølge Pachter vil premiuminnholdet koste mellom 60 og 90 kroner, og bli solgt via Xbox Live og Playstation Network.

– Earl tror at lanseringen av premiuminnholdet vil minske risikoen ved å fullføre og markedsføre fullversjonen av spillet, og fungere som et lavkosts markedsføringsverktøy, legger Pachter til.

Flere saker fra Spillmagasinet:

Overfor bloggen Kotaku avkrefter Electronic Arts bekymringer om at vanlige demoer vil begynne å koste penger.

Vi jobber med en mengde projekter for å levere premiuminnhold til forbrukere før, under og etter lansering et fullversjonspill. EA Sports, EA Games og EA Play eksperimenterer med ulike strategier for å levere ferskt innhold i et format spillere vil ha, sier EAs Jeff Brown til nettsiden.

– Det er per i dag ingen satt prisstrategi for hele EAs portfolio. Mange av forslagene inkluderer gratis innhold etter modeller lignende Madden Ultimate Team, Battlefield Heroes og Battlefield 1943. Ingen forslår å ta betalt for tradisjonelle gratisdemoer, sier han.

Denne artikkelen er levert i samarbeid med Spillmagasinet.no, men kan være endret og tilrettelagt for Gamer.no.

Les også

Siste fra forsiden