– Virtual reality kommer tilbake

Nå har vi den nødvendige teknologien, mener Sony.

Tidlig på nittitallet var «virtual reality» det alle så på som fremtiden for spillmediet. Ved hjelp av hodemonterte skjermer (eller briller) skulle vi få oppleve store og spennende virtuelle verdener, akkurat som om vi skulle ha befunnet oss i dem selv.

En av de tidlige pionerene på dette området var britiske Virtuality, som i 1991 lanserte sitt skytespill Dactyl Nightmare. I dette arkadespillet kunne opp til fire brukere kjempe mot hverandre i en tredimensjonal arena, mens de prøvde å unngå å bli drept av flygeøgler. Dactyl Nightmare ble fulgt opp av en rekke lignende spill.

Nittitallets pionerer hadde imidlertid ingen stor suksess. Maskinvaren var rådyr og ettersom spillene alle var basert for arkademarkedet var fokuset på raske opplevelser som helst ikke skulle vare mer enn et par minutter (det stod tross alt en kø av folk som ville prøve). De virtuelle verdenene var heller ikke spesielt troverdige, takket være datidens svake grafikkteknologi.

Virtual Boy – ingen suksess.

I 1995 forsøkte konsollprodusent Nintendo å ta «virtual reality» inn i de tusen hjem, med Nintendo Virtual Boy. Det ble imidlertid en av historiens største konsollflopper. Dette var en konsoll man fikk vondt i nakke og rygg av å bruke, samtidig som man endte opp med hodepine og blodskutte øyne.

Virtual boy var kanskje dødsstøtet for «virtual reality» på nittitallet, men nå mener Sony at konseptet kan komme tilbake. De kunngjorde nylig et hodemontert skjermsystem, og Sony-mann Mike Hocking tror vi vil se en ny bølge med virtuelle verdener.

– En ting som kommer tilbake, som jeg synes er veldig spennende, er ideen om «virtual reality». Vi har vår nye HMD – eller «head mounted display» – som vi annonserte på CES tidligere i år, og du kan se at vi nå kan komme oss tilbake dit vi virkelig ønsket å gå med «virtual reality» på åttitallet, sier han i et videointervju med Between3D.

Han forklarer:

– Nå har vi datakraften til å gjøre det, skjermoppløsningen til å gjøre det og prosessorhastigheten til å oppdatere skjermen raskt nok, så vi kan ha svært involverende spillopplevelser med hodemonterte skjermer innen en ikke alt for fjern fremtid. Det å være i en virtuell verden hvor jeg kan se mine virtuelle hender eller en virtuell pistol, med alle de tingene man kan gjøre i spillverdenen, kommer til å bli fantastisk.

Dette er forøvrig ikke første gangen Sony leker med «virtual reality». På nittitallet solgte de et hodemontert skjermsystem som hadde det futuristiske navnet Glasstron.

Siste fra forsiden