Warren Spector blir regissør for System Shock 3

Utviklerveteranen går inn i fulltidsjobb hos OtherSide Entertainment.

System Shock 3.
OtherSide Entertainment

Warren Spector, mannen bak spill som Deus Ex, Thief: The Dark Project, Ultima Underworld og System Shock, har igjen fått seg fulltidsjobb som spillutvikler.

I et intervju med nettstedet Gamesindustry.biz forteller Spector at han går inn i rollen som regissør hos OtherSide Entertainment, der han i første omgang skal jobbe med utviklingen av System Shock 3 og Underworld Ascendant.

Slutter som lærer

Warren Spector under GDC 2013.
Audun Rodem, Gamer.no

Spector har vært en rådgiver for OtherSide siden studioets oppstart, men har først og fremst arbeidet som lærer ved universitetet i Texas. Da muligheten for å gå inn i en mer aktiv rolle i studioet dukket opp kunne han imidlertid ikke lenger stå på sidelinjen:

– Da muligheten for å ha en større rolle i det å bringe Underworld Ascendant til live, i tillegg til å nok en gang få leke meg i System Shock-universet og bringe disse spillene til et nytt publikum i det 21. århundre kunne jeg bare ikke si nei, forklarer Spector.

– Arbeidet med System Shock var et av de mest givende tingene jeg har gjort i karrieren min, og det er vanskelig å beskrive hvor mye jeg ser frem til å dele med spillere hva SHODAN har holdt på med siden det forrige spillet ble lansert.

Lite nytt om System Shock 3

System Shock 3 ble annonsert i desember 2015, men fortsatt vet vi lite om spillet. Ut ifra Spectors uttalelser høres det ut som vi får et gjensyn med SHODAN – den ikoniske fiendtlige datamaskinen fra de to første spillene – men ellers er alt fra spillets handling til lanseringsdato og plattformer ukjent.

Konseptkunst for Underworld Ascendant.
OtherSide Entertainment

Underworld Ascendant – oppfølgeren til Ultima Underworld – vet vi derimot litt mer om, som følge av fjorårets vellykkede Kickstarter-kampanje for spillet. Spillet henter inspirasjon fra tradisjonelle rollespill i penn og papir-form, og utvikleren lover stor valgfrihet for spillere.

Ifølge OtherSide er målet å lage et spill der enhver situasjon du blir utsatt for kan løses akkurat slik du ønsker. Verdenen i Underworld Ascendant skal hele tiden reagere på det du gjør, og ulike fraksjoner i spillet vil reagere ulikt på valgene du tar.

Underworld Ascendant kommer til PC, men en lanseringsdato er foreløpig ikke fastsatt.

System Shock 2 er en av tidenes største PC-klassikere.
Les vårt tilbakeblikk på spillet her »

Underworld Ascendant
Windows
Kommersielt samarbeid
Finn beste pris

Siste fra forsiden