XCOM-skaperen trekker sløret av nytt spill

Chaos Reborn byr på taktisk strategi med massevis av magi.

Snapshot Games

Britisk Julian Gollop regnes som hovedmannen bak XCOM-serien, men da han først introduserte det populære spillkonseptet for verden hadde han allerede en lang utviklerkarriere og mange kjente titler bak seg. Den første skikkelige suksessen hans kom allerede i 1985, med et spill som het Chaos.

I Chaos kjemper to trollmenn mot hverandre i små arenaer, hvor de kunne kaste magi og mane frem ulike monstre for å bekjempe motstanderen. Men de kunne også bløffe, og mane frem falske monstre som motstanderne lett kunne bli kvitt ved hjelp av litt magi – om de mistenkte at det var ugler i mosen, riktignok.

Vil lage nyversjon

Skjermbilde fra prototypeversjonen. (bilde: Snapshot Games)

Gollop har i lengre tid ønsket å gjenskape Chaos. Nå har han startet et nytt spillselskap i Bulgarias hovedstad, Sofia – der han tidligere jobbet for Ubisoft – og samlet sammen et team bestående av fem erfarne utviklere. For å fullføre utviklingen håper han på folkets støtte via Kickstarter.

Det nye spillet beskrives som en blanding av en nyversjon og en oppfølger, og skal skilte med 80 magiske formularer, hvorav 24 lar deg mane frem ulike typer vesener, fra bergtroll til drager. Bløffefunksjonen er selvsagt også implementert, og det samme er flere formularer fra originalen.

Handlingen foregår i tredimensjonale arenaer som skapes av datamaskinen, slik at man alltid får kjempe i unike slagmarker.

Kamp i prototypen. (bilde: Snapshot Games).

Chaos Reborn skal etter planen få en omfattende enspillerkampanje med rollespillsystemer, samt rike muligheter for flerspiller. I tillegg til lokal flerspiller på samme datamaskin støttes flerspiller over nettet, og i tillegg til klassiske én mot én-kamper kan man også spille i to mot to-modus, eller samarbeide mot datamaskinen.

Nettbasert flerspiller kan spilles asynkront eller samtidig, og spillet støtter turneringsspill og rangeringer, og lar spillerne bytte gjenstander med hverandre.

Utviklerteamet har allerede en flerspillerprototype som fungerer, og håper å få spillernes støtte slik at de kan fullføre spillet innen våren 2015. Du kan besøke det offisielle nettstedet for mer informasjon.

Du kan også lese vår anmeldelse av Firaxis' kritikerroste nyutgave av det originale XCOM – eller UFO: Enemy Unknown som det het i vår del av verden. Spillet fikk også en populær, frittstående tilleggspakke.

Siste fra forsiden