Blur

Mario Kart møter Project Gotham

Project Gotham-skaperne leverer nok en gang varene.

I løpet av kort tid har vi fått tre store bilspill på markedet, nemlig ModNation Racers, Split/Second og Blur. Interessant nok er alle tre bilspill av den typen der kan sabotere for motstanderne på ulike måter utenom det å bare kjøre fra dem. ModNation Racers var en relativt standard Mario Kart-klone med litt for kraftige våpen, mens Split/Second bygde på et frist konsept hvor du fikk detonere sprengladninger langs, over og på banene for å gjøre livet surt for de andre.

Blur bruker ekte biler.

Blur kjører et litt mer tradisjonelt løp, og selv om det har en langt mer voksen presentasjon er det åpenbart at det er Mario Kart som er den viktigste inspirasjonskilden. Men utviklerne i Bizarre Creations (som er mest kjent for sin Project Gotham Racing-serie) har ikke gått i de samme fellene som Modnation Racers-skaperne, og følelsen av å bli straffet uten å kunne gjøre noe for å hindre det er bare i liten grad til stede her. Dessuten er Blur et mye bedre bilspill enn Modnation Racers.

Underholdende bilkjøring

Kjøremodellen i Blur er god. Det er ingen tvil om at vi har med et arkadespill å gjøre, men det betyr ikke at det mangler dybde. Her må du ha tunga rett i munnen om du skal gjøre det godt, og det nytter ikke å suse sanseløst gjennom svingene uten å bremse eller velge riktig spor. Du får mange forskjellige typer biler, med individuelle egenskaper, og disse spiller en genuint viktig rolle i forhold til hvordan de må kjøres og hvilke baner de fungerer best på. Men selv om bilene er lisensierte må du ikke finne på å tro at de oppfører seg som virkelighetens modeller. Her har utviklerne tatt seg store friheter.

Skal en sammenligne kjøremodellen i det tidligere nevnte bilspilltrekløveret, er det nok Blur som kommer best ut. Det er rett og slett mer moro å kjøre bil her enn i Modnation Racers og Split/Second. Realismefaktoren er ikke veldig høy, alt tatt i betraktning, men på samme måte som i Project Gotham-serien er det tydelig at Bizarre vet hva de må fokusere på for å gi spillene sine et herlig snev av autentisitet.

Stilfull grafikk.

Dette resulterer igjen i at Blur ofte kan være like underholdende i de modusene hvor våpnene er skrudd av, som det er når våpnene er på – i stor kontrast til Modnation Racers, som fungerer svært dårlig uten våpen.

Kamp på banen

Du har som nevnt flere forskjellige våpen til rådighet i Blur, og som i Mario Kart og Modnation Racers får du tilgang på dem ved å plukke med deg svevende våpenbonuser på banene. Våpnene kommer i en håndfull ulike variasjoner – det er egentlig ikke særlig mange av dem, men de vi får er til gjengjeld godt balanserte og krever gjerne en viss øvelse for å brukes effektivt. Du får for eksempel mulighet til å skyte energiskudd, men uten presisjon kan du nesten bare glemme å treffe noe.

Andre våpen inkluderer kulemissiler, miner og sjokkbølger som tar ut nærliggende biler. Skjold og nitro kan også plukkes opp, og siden spillet har en skademodell kan du naturligvis også plukke med deg skiftenøkler som reparerer skaden din.

Et typisk våpen-ikon.

Bizarre har gjort to interessante valg med måten våpnene virker på, som begge fungerer veldig godt. Det første er at du kan samle opp tre våpen samtidig, og aktivere dem i hvilken som helst rekkefølge. Det samme gjelder motstanderne, og du kan hele tiden se små ikoner over bilene deres som forteller deg hvilke våpen de har samlet opp. Ser du en bil med et sjokkbølge-ikon over seg, bør du for eksempel holde deg på avstand.

Det andre er at flere av våpnene kan skytes forover eller bakover, avhengig av hva du vil gjøre. Du er med andre ord ikke like forsvarsløs som i mange andre spill av denne typen når du ligger foran – du kan sende både missiler og elektroskudd bakover mot forfølgerne, og du kan selvsagt også legge miner. Miner kan også skytes ut forover – da vil de fly frem et stykke og legge seg til. Det kan være ekstremt hendig noen ganger, samtidig som det krever litt finesse. Du vil jo helst unngå å kjøre i din egen mine. Et annet herlig aspekt ved det å skyte våpen «feil» vei er at du for eksempel kan skyte elektroskudd bakover for å ødelegge innkommende kulemissiler.

Disse to grepene er med på å gi spillet ekstra dybde og taktiske muligheter, og en dyktig spiller vil være langt dødeligere med våpnene sine enn en nybegynner. Samtidig er det ofte mulig å komme seg unna angrep, eller unngå å bli angrepet i utgangspunktet, hvis du er dyktig, rask og smart. Dermed føles spillet rettferdig, uansett om du er offer for motstandernes angrep eller er den som prøver å angripe. Dette er viktig for spillegleden.

I solomodus overvinner du folk som hun her.

Solospilling

Blur har en rimelig omfattende enspillerkampanje der du gradvis låser opp nye baner og biler, ved å få gode tider, skaffe deg «fans» og oppfylle andre mål. Kampanjen er ikke veldig fantasifull, akkurat, men den fungerer og byr på mye moro. Vi får også en viss variasjon og forskjellige spilltyper. Noen ganger får du ikke tilgang på våpen i det hele tatt, andre ganger har du helt spesielle mål, som å påføre så mye skade som mulig innen en tidsfrist går ut.

Datamotstanderne gjør generelt en god jobb, og byr på en real utfordring uten å gjøre det for vanskelig å vinne. Samtidig sliter de litt med det vanlige bilspillproblemet, nemlig at de tilpasser farten sin etter hvor godt du gjør det. Om du er overlegen, får de på magisk vis ekstra hestekrefter, og om du sliter slakker de gjerne av litt for å vente på deg. Jeg liker ikke at mine egne prestasjoner skal undergraves av juks fra dataspillerne, og seieren smaker heller ikke like godt hvis jeg vet at datamotstanderne har ventet på meg.

Dette er en situasjon vi kjenner fra mange bilspill (inkludert Split/Second), og Blur er egentlig ikke verre enn gjennomsnittet her. Samtidig betyr kombinasjonen av våpen og «strikkbåndmotstandere» at det kan bli litt mye kaos på banen etter hvert som vanskelighetsgraden økes. Enspillerkampanjen blir dessuten litt kjedelig i lengden. Du ender opp med å kjøre på de samme banene om og om igjen, og når du har låst opp en god håndfull biler blir det mindre og mindre interessant å låse opp nye. Du finner deg sannsynligvis noen favorittbiler, og det er ikke så spennende å låse opp nye biler som du kun av og til faktisk ender opp med å bruke.

Vroom!

Best sammen med andre

Da er det mer fristende å bruke tid på flerspillermodusen. Blur støtter lokal flerspiller for opp til fire spillere (ved hjelp av delt skjerm), og med de rette motstanderne kan det være veldig underholdende å spille. Mario Kart-tilnærmingen gjør at det blir mye action og uforutsett moro, samtidig som de velbalanserte våpnene sikrer at man aldri blir frustrert. Det eneste som er litt synd er at du mister bakspeilet, noe som gjør det litt vanskeligere å forsvare seg mot angrep. Men dette er forståelig, med tanke på at skjermplassen tross alt er begrenset.

Tar du turen ut på nettet, venter enda mer moro. På nettet fungerer Blur faktisk litt som i enspillerdelen, ved at du starter på bar bakke og gradvis låser opp nye biler ved å prestere godt i konkurranse med andre. Men utviklerne har tatt det hele ett veldig smart steg lenger. Når du går opp i rang låser du nemlig opp forskjellige modifikasjoner. Disse kommer i tre typer, og du kan ha en av hver type installert samtidig. Modifikasjonene inkluderer alt fra lasersikte til usynlighet, og fungerer som håndfaste belønninger for dedikerte spillere.

Tøffe biler.

En kan selvsagt si at dette systemet gjør det vanskeligere for nybegynnere å få gode resultater, fordi de ikke har tilgang på de samme gode modifikasjonene som mer erfarne spillere har skaffet seg. Men i praksis fungerer det helt greit, og det som er viktig å få med seg er at du ikke behøver å vinne for å høste poeng. Selv om du bare får sisteplasser i starten (noe du neppe gjør) vil du jevnt og trutt arbeide deg opp nok poeng til å få bedre rang, og dermed tilgang på nye modifikasjoner.

Blur kan nesten beskrives som Mario Kart med voksen presentasjon, en mer realistisk kjøremodell og et velbalansert våpensystem med overraskende stor dybde. Dette er et spill som byr på massevis av fartsglad moro, men det må sies at du bør spille det sammen med andre for å få maksimalt utbytte. En glimrende nettbasert flerspillermodus som stadig belønner deg for innsatsen din og en underholdende delt skjerm-modus for opp til fire spillere sørger for mesteparten av underholdningen i dette spillet, og hvis du går rett på nettet glemmer du sannsynligvis at den litt tamme enspillerkampanjen overhodet eksisterer.

Blur er i salg for Xbox 360 (testet), PlayStation 3 og PC.