Sniktitt

Mini Ninjas

KØBENHAVN (Gamer.no): IO Interactive er kjent for sine voksenspill. Vi har vel alle drept over en lav sko i Hitman-spillene, Freedom Fighters og Kane & Lynch. I sitt tiende år som utvikler forsøker danskene seg på noe helt nytt. Mini Ninjas har vært under utvikling i to år og er et barnespill med bred appell, der alt bare er søtt og koselig.

Små, men farlige

Vis større

Teaser: Mini Ninjas


– Vår hovedmålgruppe er mellom åtte og tolv år, men likevel vil vi nå bredt. Alle er jo fanatiske når det kommer til ninjaer, og vi har derfor satt spillet til en autentisk spillverden. Du er rett og slett på en reise som føles ekte, sier sjefen for prosjektet, Jeremy Petreman, på den eksklusive annonseringen av spillet i Danmark.

God blanding

Det er betimelig å spørre om hvorfor man plutselig satser på et barnespill.

– Flere her har fått barn de siste årene og vi har alltid hatt lyst til å gjøre noe med ninjaer i seg. Dessuten ville vi gjerne se hvordan vi kunne blande action med barnlig moro, sier produsent Jonas Lind til Gamer.no.

Selv om man har tatt en helt ny retning, er det ikke slik at man ikke har tatt med seg lærdom fra sine voksentitler.

– Kontrollsystemet er veldig viktig, dessuten vil vi at oppgaver skal kunne løses på flere måter – slik som i Hitman. Likevel er det kontrollene vi har brukt mest tid og energi på. Det er faktisk utrolig vanskelig å lage et godt kontrollsystem, sier Lind.

Slemmingene får smake.
Slemmingene får smake.

Mini Ninjas finner sted 300 år tilbake i tid, der en ond samuraiherre er i ferd med å ta over verden. Skurken bruker Kuji-magi til å fange dyr og gjøre dem om til slemme og tankeløse samuraier. Din ninjasjef har allerede sendt ut sine beste menn for å løse floken, men alle har forsvunnet. Nå står bare to igjen, lille Hiro og bamsen Futo. Disse er i utgangspunktet langt fra utlært, men siden det ikke finnes noen andre ninjaer blir disse våre helter.

– Dette er et spill som setter fokus på selve reisen og utforskning av miljøene, i tillegg til at det også blir en del slåssing, sier Petreman.

Brettene er lagt opp slik at du kan benytte deg av ulike ruter til ditt endelige mål, samt finne skulte overraskelser i miljøet. Målet med hvert brett er å finne frem til et samuraislott der du skal utkjempe en sjefskamp. Hvert brett forsøker å være radikalt forskjellig rent visuelt, fra nattbrett til brett der du kjemper i snøstorm.

Herlig verden

Den overhengende visuelle stilen minner om en god blanding av Zelda og Lostwinds. Grafikken er frodig og sjarmerende og man kan ikke gjøre annet enn å bli glad i de små landsbyene og deres innbyggere. Et justerbart autokamera følger deg som en slave, og det vi fikk se fungerte særs godt når det gjelder kameraføringen. Det er et visst humoristisk snitt i designet av dyr, samuraier og ninjaer også – perfekt for barn og moro for oss mer voksne.

Man må kunne mer enn å kjempe for å lykkes som Ninja.
Man må kunne mer enn å kjempe for å lykkes som Ninja.

– Vår kunstneriske sjef var veldig spesifikk på at vi skulle skape et distinkt ninjaunivers. Men det er riktig at man har vært litt inspirasjon av Zelda, og den grafiske følelsen minner litt om Lostwinds. Likevel har man hele tiden hatt en klar visjon som våre medarbeidere har jobbet ut i fra, sier Lind.

I Mini Ninjas starter du altså eventyret med Hiro og Futo. Førstnevnte er en god allrounder, som er rask og kyndig i magi. Futo er en sværing som kan rulle rundt og klubbe ned fiender. I tillegg kan du låse opp fire andre ninjaer, der alle er ganske forskjellige i kampsituasjoner. Selv om det ikke er slik at du bruke en av disse ninjaene, som du kan bytte mellom på sekundet, for å løse oppgaver – oppmuntres man til å velge egne spillestiler og løsninger.

Videre er det også mulig å snike i gresset og foreta bakholdsangrep. Som Hiro kan man ta bolig i dyr og dermed snike seg gjennom trange åpninger eller utføre alternative angrep. For å være barnevennlig drepes det aldri i Mini Ninjas. Når en fiendtlig samurai beseires får du bare en røyksky som resultat, der det forheksede dyret spretter ut i frihet.

Egendefinerte kamper

Grunnprinsippet i kamper er at du kan blokkere og slå, og dette fungerer egentlig ganske greit. For den litt mer avanserte bruker er imidlertid mulighetene flere. Alle ninjaene har spesialegenskaper, og hovedperson Hiro kan bruke magi. Her snakker vi om flammekuler og lynnedslag i beste Dungeons & Dragons-stil, og det visuelle overbeviser også i denne avdelingen. Du kan hele tiden lære nye magiske triks ved å finne skjulte offersteder. Videre utvikler ninjanene seg hele tiden, og etter hvert som man går opp i erfaringnivå kan man forbedre et lite knippe med egenskaper.

Magi er også sentralt for våre små ninjavenner.
Magi er også sentralt for våre små ninjavenner.

En annen bonus er en stor hatt du får utdelt av din ninjaherre. Den kan blant annet brukes som beskyttelse mot fiendens piler eller som båt over elvestryk. Mulighetene er i det hele tatt mange, og IO Interactive lover overfor Gamer.no at du skal slippe å støte på noen usynlige vegger i Mini Ninjas.

Med eventyr, slåssing, utforskning og figurutvikling får man mye spill for pengene.

– Det er et stort spill. Sjefsdesigneren testet ved å løpe fort igjennom, det tok rundt ti timer. Så en totallengde på tolv timer er nok ikke urealistisk, sier Lind.

IO Interactiv har aldri jobbet med lisenser. Når det gjelder barnespill er det en stadig økende tendens at man baserer seg på lisensiert materiale. Danskene er imidlertid stolte av å stå på helt egne bein.

– Vi har nok en langt større frihet enn de som jobber med lisenser, vi lager rett og slett våre egne regler i større grad. Vi er heldige som kan jobbe med vår egen merkevare, selv om vi ikke kan være sikre på at den faktisk slår an hos publikum, forteller Lind.

Hovedfiendene befinner seg i store slott som må erobres.
Hovedfiendene befinner seg i store slott som må erobres.

Hva med flerspiller? Lego-spillene har jo hatt stor suksess med en morsom samarbeidsmodus.

– Vi har ikke med flerspiller i denne omgang, selv om vi har sett de gode eksemplene som du peker på. I første omgang vil vi konsentrere oss om å lage en skikkelig enspillerdel, så får vi kanskje ta flerspiller senere, sier Lind.

Konklusjon

Det vi har sett av Mini Ninjas minner om et Zelda light-spill med en liten, skvett Lostwinds. Dette er et herlig eventyrspill med enkelte plattformelementer som virker å passe godt både for barn og voksne. Selv om vanskelighetsgraden ikke er den høyeste, også om du selv skrur den opp, virker dette spillet å bli mer en opplevelse enn en utfordring.

Mini Ninja skal etter planen komme ut høsten 2009 på Xbox 360, Playstation 3, PC, Wii og DS.

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen