Viva Piñata: Trouble in Paradise

Fornøyelig hagearbeid

De livlige papirdyrene fra Rares hageparadis er blitt greiere å holde styr på.

For meg var det første Viva Piñata et velkomment avbrekk fra et ellers action- og sportsdominert spillbibliotek på Xbox 360. Med sitt avslappede tempo, småbarnslige dyrefigurer i alle av regnbuens farger og familievennlige tema, stod Rares fantasirike hagesimulator i sterk kontrast til størsteparten av titlene Microsofts spillavdelig har lansert for konsollen sin – og gjør det enda.

Utseendemessig har det ikke skjedd de helt store forandringene.

Nå har tiden kommet for å returnere til paradisøya Piñata Island, men hva er det egentlig som har skjedd der siden forrige gang vi tok turen? Har vi betydelige overraskelser i vente, eller er dette et spill for de som ikke fikk med seg originalen?

Dyrenes venn

Som i spillet der vi ble introdusert for de levende papirdyrene, er målet i Viva Piñata: Trouble in Paradise å dyrke den peneste, frodigste hagen, og gjøre denne uimotståelig for det ville dyrelivet på øya. Veien dit kan ikke sies å være spesielt kort; for å nå til topps som hageregent skal du være temmelig dreven som gartner, vite hvilke piñataer som ikke bør beite i nærheten av hverandre, ha greie på matvanene deres og gi dem nok oppmerksomhet til at de ikke blir syke, eller går lei og flytter ut i naturen igjen. Det er også du som må legge forholdene til rette for at dyrene skal kunne formere seg, for på Piñata Island må du være omtenksom og jobbe hardt for selv den minste gevinst.

Samtidig som du jobber utrettelig for å utvikle hagen, må du denne gangen også ha omverdenen i bakhodet. Den onde Professor Pester – som nå er mer synlig enn i forgjengeren – har nemlig tatt en skikkelig storeslem, og slettet all informasjon om de forskjellige Piñata-rasene fra verdens informasjonsdatabaser. Kinesiske studenter, engelske feiere og brasilianske høyskolelærere er derfor desperate etter kunnskap om de koselige fantasidyrene, og setter derfor sin lit til deg.

Her bor den skruppelløse Professor Fester.

Piñataene skal ikke bare tiltrekkes hagen din; de skal deretter puttes i en magisk trekasse og sendes jorda rundt, før de til slutt kommer tilbake til paradiset ditt, hvor de forhåpentligvis velger å bli. Har du ambisjoner, er dette en prosess du må igjennom flere titalls ganger, da verdensvante Piñataer er noe av det som virkelig teller når hagens verdi skal kalkuleres, og kanskje også sammenlignes med andre på Xbox Live.

Vår hage

Som Marius nevnte i sin sniktitt på Trouble in Paradise, er spillet veldig likt den snart to år gamle originalen. Det er ikke bare spillemåten som er hentet ut av det første spillet; også figurer, menyer, planter og stemmearbeid vil raskt bli dratt kjensel på av de som har stelt med piñataene før. Konsekvensen av dette er at Trouble in Paradise virker mer som en slags utvidelse eller en «Director's Cut»-versjon av originalen, og ikke en flunkende ny tittel. Da er det enda godt det nye innholdet og forbedringene som har blitt gjort, klarer å forbedre spillopplevelsen, noe annet ville vært katastrofalt. La oss nå se litt på hva det er Trouble in Paradise tilføyer det ellers velbalanserte strategispillet.

De kanskje viktigste forbedringene finner vi i form av nye flerspiller- og Xbox Live-muligheter. Der man i originalen var begrenset til å kunne sende andre spillere presanger over spillnettverket, kan opp til tre venner nå ta del i utviklingen av tilholdsstedet ditt. Det er hageeieren som bestemmer hva de besøkende har lov til å gjøre og ikke; hvis du ikke er trygg på gjestenes atferd, har du når som helst mulighet til å ta fra dem all makt over det som skjer på skjermen.

Noen av piñataene må beskyttes mot rovdyr.

Hagearbeidet blir raskt enklere å holde oversikt på når du har en kamerat å søke hjelp hos. Eksempelvis kan én av dere så frø, mens den andre vanner og sprer gjødsel. I en annen situasjon, hvor en av piñataene har blitt syk, kan én spiller ta seg av det uheldige dyret, mens den andre trygt kan fortsette med planting av frø, uten å måtte tenke på dyret som har det vondt. Med en velmenende makker eller to, fungerer denne formen for flerspiller plettfritt, og gjør det mulig å jobbe mer effektivt enn når man spiller alene. Dessuten er det en aldeles fortreffelig måte å sette nykommere inn i hvordan man spiller Viva Piñata.

Flerspillerdelen kan også oppleves av to spillere lokalt, men her synker underholdningsverdien betydelig, i og med at spillerne til alle tider må holde seg i det samme skjermbildet, og man blir frarøvet friheten til å bevege seg dit man vil, uavhengig av hva den andre holder på med. Tanken bak den lokale flerspillerdelen er fin, men sammenlignet med det man kan oppleve på Xbox Live, føles den litt kronglete.

Mer av alt

Utviklerne har også tenkt på de av oss som helst spiller alene, og lagt til 32 nye piñata-arter, hvilket betyr at vi nå er oppe i cirka 100 forskjellige av dem. Artene som ble introdusert i originalen er fortsatt her, og dukker fortsatt opp i hagen din når du oppfyller kravene deres, som for eksempel å dyrke en spesiell blomst. Flere av nykommerne må derimot fanges, hvis du vil se dem i hagen din. Da går turen til ørkenen eller tundraen, hvor flere av dem har tilholdssted. Ved hjelp av det du tidligere har tjent på å selge piñataer, frukter og bær, kan du nå sette lokkemat og piñata-feller ut i terrenget, og vente på at en av dem lar seg lure.

Nykommerne holder til langt utenfor hagelandskapet.

Jakten på de nye artene er et flott eksempel på at Trouble in Paradise er et spill som krever at man tenker. For å vite hvilken lokkemat som helst bør settes ut, må du for eksempel slå opp i dyreleksikonet du hele tiden har tilgang på, og når du skal kjøpe feller, er det viktig at du ikke bruker for mye penger - det er trist å måtte dra hjem som raka fant.

Når du ikke er ute på jakt, men i stedet vil stelle med hagen, er mulighetene utrolig mange. Plantene og dyrene har alltid ønsker som kan oppfylles for å gjøre hagen mer verdifull, og butikkene du har tilgang på fra pausemenyen er fullstappede med nye gjenstander vi ikke har sett tidligere. Flesteparten av disse er av den sorten man egentlig ikke kan gjøre så mye med, det er heller pyntegjenstander for hagen som har kommet til siden forrige gang. Her snakker vi stillestående togvogner, samlebåndmaskiner og den slags. Hagen kan derfor gjøres mer eksklusiv enn i forgjengeren, men noen reell nytte er det ikke mange av de nye gjenstandene som har.

Det er ikke bare handelsfolkene i spillet som har oppdatert seg; piñataene har også noe på lur for den som spiller. Mange av dem kan denne gangen lære spesielle bevegelser, men bare hvis de får i seg riktig næringstype. En sommerfugl vil for eksempel kunne lære seg noen riktig imponerende bevegelser i lufta, mens en annen vil kunne lære å gå på forpotene. Disse ferdighetene gjør det morsommere å følge med på dyrelivet i hagen, og gir deg en ny grunn til å eksperimentere med forskjellige typer piñata-mat mat, for å øke verdien på hver enkelt av dem.

Grønne fingre er en nødvendighet.

Skulle du bli riktig fornøyd med resultatet alt arbeidet med hagen og piñataene gir, kan du ta bilder av dem, og enten laste dem opp til en unik profil hver spiller får på det offisielle Viva Piñata-nettstedet, eller sende dem til andre, misunnelige spillere.

Den som er i besittelse av et Xbox Live Vision-kamera kan dessuten skrive disse bildene ut på papir, og deretter holde dem fremfor kameraet, som gjenkjenner dyret på bildet ved hjelp av en spesiell strekkode. I neste sekund dukker det samme dyret opp i hagen til spilleren med kameraet. Funksjonen er veldig morsom, men om de aller fleste kommer til å dra nytte av den veldig ofte er vel heller tvilsomt. Om ikke annet, er det kjekt å kunne ta bilder av hagen sin, for å så sette ett av dem som skrivebordsbakgrunn på PC-en.

Forbedret brukergrensesnitt

Å lage strategispill for konsoll byr ofte på problemer for utviklerne når kontrollsystem og brukergrensesnitt skal legges inn i spillet. Det første Viva Piñata kan nok ikke sies å ha vært uoversiktlig, men å finne frem til mange av funksjonene tok ofte mer tid enn nødvendig, selv om man visste akkurat hvor man skulle lete. Ville man plante frø, måtte man for eksempel først inn i pausemenyen, deretter vente i et visst antall sekunder før den riktige butikken ble ferdiglastet, og så finne frem til riktig type frø i butikkhyllen. Det samme gjaldt gjødselen.

På Piñata Island er det fortsatt full sommer.

I Trouble in Paradise har Rare lyktes i å gjøre brukergrensesnittet enklere og raskere å bruke. Vi finner fortsatt funksjonene på samme sted som i originalen, men har nå i tillegg fått en rekke snarveier å benytte oss av. En oversikt over frø og gjødsel er aldri lengre enn et knappetrykk unna, og hvis en av piñataene kommer bort for deg, kan du lett bla deg frem til den bortkomne ved å trykke på en av skulderknappene.

Selv trenger jeg alltid litt ekstra tid før jeg virkelig venner meg til å bruke snarveier, både i spill, i programmer og på mobiltelefon. Derfor er det en lettelse at teamet hos Rare denne gangen har lagt inn en treningsmodus, hvor man får en detaljert gjennomgang av brukergrensesnittet, og deretter gitt uendelig med midler, slik at man kan sette seg inn i samtlige av spillets aspekter. Det er på mange måter et mer brukervennlig spill jeg sitter med denne gangen; Trouble in Paradise er definitivt enklere å komme i gang med enn det første spillet. Og når det tross alt er et familiespill vi snakker om, er det en utrolig viktig forbedring.

Viva Piñata: Trouble in Paradise er utviklet av teamet som stod bak det første spillet i serien, men tittelen bærer likevel ikke noe 2-tall. Grunnen er ganske enkelt at Trouble in Paradise ikke er et stort skritt videre for serien, men snarere en finpusset og forbedret utgave av originalen. Figurene og gjenstandene fra det første spillet er fortsatt med, men har denne gangen fått selskap av en del nykommere som gjør spillet større. De største forbedringene ligger likevel ikke i nye piñataer og flotte pyntegjenstander, men i et forbedret brukergrensesnitt, og gode muligheter for flerspiller.

Er det et familiespill for Xbox 360 du er på jakt etter, er Viva Piñata: Trouble in Paradise et sikkert kjøp, og er absolutt å anbefale fremfor forgjengeren.