Ruuuuuule.
Ruuuuuule. (Foto: Andreas Bjørnbekk/Gamer.no)

Herre min hatt, hvor tettpakket med goder kan et spill bli?

Mange nye mekanismer og helt nye oppdrag ligger i vente.

Det er ikke fryktelig lenge siden Europa Universalis IV fikk sin forrige, store utvidelse. Den gangen var det den arabiske verden som fikk et løft – nå ser Paradox igjen mot Europa, rettere sagt et medlem av stormaktene som ofte har sett på seg selv som litt annerledes enn de andre i omgangskretsen sin. Rule Britannia-utvidelsen og 1.25 England-patchen bringer med seg en av de aller største endringene oppgjennom spillets historie, og tar inspirasjon fra en av Hearts of Iron IVs aller beste mekanismer.

En helt ny mening

Noe av det tøffeste med Europa Universals 4 er følelsen av å sitte inne med et uant potensial. Du har ikke peiling på hvor du ender opp, men med litt hell, lykke, og gode valg, kan du føre ditt lille hertugdømme til imperie-status og verdensherredømme.

Siden begynnelsen har EU4 benyttet seg av en oppdragsmekanisme som utstedte oppdrag avhengig av hva du holdt på med og hva som kunne være i nasjonens beste ønsker i øyeblikket. Dette kunne imidlertid lede til rasjonelle som usannsynlige mål, ettersom det som kanskje er det beste for staten også er vanskelig å få til. Sikkert og visst er det at dette systemet ikke ga kampanjen et overordnet mål, selv om man i visse sitasjoner kunne få oppdrag som forsøkte å etterligne historiens gang.

Anglikanismen gjør sitt inntog. Foto: Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Med Rule Britannia-utvidelsen og 1.25 England-patchen, får oppdragene en real overhaling, og du verden så kult det er blitt. Kjenner du til Hearts of Iron 4, har du også kjennskap til fokustrærne som lar nasjonene utføre visse oppgaver og velge veiretninger for nasjonen, samtidig som de gir staten sårt trengte oppgraderinger. Det nye oppdragssystemet i EU4 tar tydelig inspirasjon fra Hearts of Iron, selv om det ikke fungerer helt på samme måte.

I Europa Universalis 4 er det nå slik at alt av oppdrag vises i en egen meny, slik at du kan se hvor oppdragene vil føre deg. Oppdragene krever at du fullfører kravene deres, og til gjengjeld blir du belønnet med ganske så store gaver. Som England kan du for eksempel – ved å ha en stor nok hær – få krav på hele Irland, mens du som Østerrike kan få muligheten til å inngå kongelige unioner med Ungarn og Bøhmen.

Å ha et slikt system, hvor du kan velge å fullføre oppdragene eller gå din egen vei, er kjempekult, og fører til at Europa Universalis 4 får en aldri så liten dytt i lineær retning. Som England åpner oppdragene for svært mye forskjellige, blant annet herredømme over Storbritannia, kolonisering av Amerika og oppgjør med Frankrike og det hellige romerske riket. Nå er Englands oppdragstre ekstra innholdsrikt ettersom denne utvidelsen fokuserer på de britiske øyer, men de større nasjonene har også mye å fokusere på samtidig som de mindre er blitt gitt litt mer generiske trær.

Ikke bare mener jeg det har gitt kampanjene mine en ekstra følelse av å ha mål og mening, men jeg opplever også at oppdragene har gjort sjansen større for at den kunstige intelligensen får til kule ting. Jeg har for eksempel aldri sett Italia bli skapt av en datastyrt nasjon før nå, noe jeg tror skyldes fokusene som på mange måter dytter dem i riktig retning.

Det er morsomt når den kunstige intelligensen får til ting. Foto: Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Industrialisering, flåtefokus og anglikanisme

Den industrielle revolusjonen begynte i Storbritannia, men så langt har ikke EU4 fokusert noe særlig på denne perioden. Med Rule Britannia får vi imidlertid en helt ny ressurs – kull – å leke med, og som blir tilgjengelig først sent i spillet. Kull blir en viktig ressurs for eieren, da den ikke bare er verdt mye, men ettersom byggingen av fabrikker som ressursen krever, fører til økt industrialisering i landet. Dette spiller på lag med utviklingsmekanismen, og leder til provinser som blir rikere og mer produktive.

Er du av den handlende typen – noe du definitivt burde være – blir en handelsflåte viktig å ta i bruk for å verne om strømmen med penger som flyter ut og inn av landet ditt. Som en nasjon med minst 20 skip i flåten din, kan du nå velge å føre en ny flåte-doktrine, som bestemmer fokuset for hvordan flåten din skal operere. Man kan blant annet velge mellom å kutte vedlikeholdskostnadene for skipene sine, eller styrke flåtens potensiale til å føre handelen hjem.

Den tøffeste delen av utvidelsen og gratis-patchen er oppdragene. Foto: Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Hva handel angår, har vi også blitt gitt en ny måte å ydmyke motstanderne våre på. Ved å tvinge fienden til å styre handelen mot våre egne havner, har man nå mulighet til å bli veldig mye rikere og forhindre motstanderen fra å nyte godene fra sine egne handelsmenn. Sammen med andre former for krav er det nå mulig å uskadeliggjøre en fiendes økonomi uten å måtte bøte på det med overforlengelses- og aggressiv ekspansjonsstraffer.

Unikt for de britiske statene er anglikanismen, en kristen gren av protestantismen som kan bli tilgjengelig under reformasjonen. Denne er det knyttet spennende valg og egne goder til, som å forkynne den ut i verden og kreve gull fra kirkene sine. Den kanskje viktigste bonusen man får som eneste nasjon som sverger til den anglikanske kirke, er at man får mulighet til å benytte seg av troens beskytter-mekanismen uten frykt for å bli trukket inn i forsvarskriger av andre stater. Så lenge man er den eneste staten som tror som du gjør, er du bare din egen beskytter.

Den industrielle revolusjon begynner. Foto: Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

I tillegg er vi blitt gitt en ny mekanisme kalt innovasjon, som bestemmer hvor innovativ nasjonen din er. Denne blir påvirket av hvor kjapp du er til å forske frem nye teknologier, og gir deg bonuser knyttet til lavere poengkostnader. Samtidig får du svekket innovasjon om du ligger bak naboene dine, så det er viktig å følge med. I tillegg kan man gjennom en ny informasjonsdelingsmekanisme få vennene sine opp og frem i bytte mot en del prestisje, som kan være attraktivt hvis man ligger et stykke foran.

Selv om jeg liker disse tilleggene, gjør de ikke den største forskjellen hva spillestil angår. Å velge en flåtedoktrine er ikke noe jeg har endret på ofte til tross for å ha leke med verdens største samling baljer, og å tvinge handelen over til din side er ofte lavt prioritert sammenlignet med overtagelser av land. Som alltid er tilleggene likevel mer eller mindre nyttige avhengig av hvilken stat du spiller, så om du leder Venezia vil du selvfølgelig ha andre prioriteringer enn Frankrike. Spiller du i høyden som en liten stat får du nå likevel flere goder via innovasjonsmekanismen, som jo er kult.

Utvidelse og patch

Ydmyk fiendene dine ved å stjele handelskreftene deres. Foto: Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Utvikler Paradox gjør livet litt vanskelig for seg selv om dagen, ettersom de gir ut massive patcher til spillene sine hver gang de kommer med nye utvidelser. Ikke bare kommer det fiksing av feil og andre småtterier, men nye tillegg er også ofte å se. Denne gangen er det oppdragssystemet som er en del av den store gratis-patchen, som også er det jeg mener er det tøffeste med utvidelsen. Rule Britannia kommer med egne oppdrag for Storbritannia og statene på de britiske øyer, men selve mekanismen følger også med 1.25 England-patchen. Paradox skal få ros for å gi et så stort tillegg bort gratis, men samtidig svekker det også utvidelsens tilbud, ettersom noe av det beste vi får faktisk er tilgjengelig uten ekstra kostnad.

Som nevnt i anmeldelsen av Hearts of Iron 4s Waking the Tiger-ekspansjon, er du nødt til å spille med disse massive endringene innenfor oppdragssystemet om du ønsker å være oppdatert i Europa Universalis 4s verden. At utvidelsen fokuserer på de britiske øyer er kanskje ikke så overraskende etter å ha hørt navnet på pakken, men er likevel noe å være oppmerksom på.

Konklusjon

Med det nye oppdragssystemet er Europa Universalis 4 blitt gitt mer mål og mening enn noen gang, og jeg kan ærlig talt si at jeg har hatt det mer gøy enn tidligere. Å fullføre mål etter mål og se resultatene er en belønning i seg selv, og sammen med de mange andre småendringene er det nok av smågodt å finne i Rule Britannia. Er du ikke interessert i de britiske øyene er det kanskje litt for lite i denne pakken til å lokke deg, men flåtedoktriner, handelsstraffer, innovasjon og noen tøffe nye låter til Storbritannia blir alle tatt godt imot og er tilgjengelige for alle stater i verden som oppnår visse krav.

At et så stort og kjempekult aspekt som oppdragssystemet også er en del av gratis-oppdateringen svekker utvidelsens helhet, men jeg har fått mye glede ut av tilbudet som er forbeholdt ekspansjonen. Europa Universalis 4 er mer tettpakket med mekanismer enn noen sinne, og det sier ikke lite om et spill der nettopp mekanismer utgjør brorparten av moroa.

Europa Universalis IV: Rule Britannia er tilgjengelig nå til Windows PC (testet), Mac OS og Linux. 

Likte du artikkelen? Vil du ha mer norsk spilljournalistikk?
Støtt Gamer.no med 39 kroner i måneden slik at vi kan fortsette å lage mer unikt gratisinnhold

Vurdering


"Mange gode mekanismer, men den beste er faktisk gratis. "

Europa Universalis IV: Rule Britannia Windows

Europa Universalis IV: Rule Britannia Mac

Europa Universalis IV: Rule Britannia Linux

Europa Universalis IV: Rule Britannia Windows Windows 7/10 Linux Mac

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 20. mars 2018
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Paradox Interactive
  • Utvikler: Paradox Development Studio

Europa Universalis IV: Rule Britannia Mac Mac Linux Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 20. mars 2018
  • Plattform: Mac
  • Utgiver: Paradox Interactive
  • Utvikler: Paradox Development Studio

Europa Universalis IV: Rule Britannia Linux Linux Mac Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 20. mars 2018
  • Plattform: Linux
  • Utgiver: Paradox Interactive
  • Utvikler: Paradox Development Studio

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen