Anmeldelse

FIFA 20

Slik skal det gjøres!

FIFA ble plutselig veldig, veldig gøy.

EA

Fotballspillene i FIFA-serien er helt ærlig noen av de aller vanskeligste å vurdere. De ruller og går med sine årlige utgivelse, og som regel er det ikke store endringer å snakke om. Selvsagt hevder alltid utvikleren EA Sports at årets versjon nærmest er en «revolusjon», med stadig mer realistisk ballfysikk, mer dynamisk dødballsystem og andre fengende lovnader.

Jo da, de gjør endringer, men de er ikke av den merkbare sorten lenger. Små justeringer her og der gjør som regel at det nyeste FIFA er det beste, men det er samtidig ikke noe å juble for. Det skulle jo bare mangle med tanke på hvor mye øvelse de har i å lage FIFA-spill. Jeg merker samtidig at jeg bryr meg mindre og mindre om rent tekniske oppdateringer med hvert nye innslag. Jeg ønsker først og fremst at FIFA skal være gøy – akkurat som Sega Soccer Slam, som objektivt sett selvfølgelig er det beste fotballspillet noensinne!

Denne gangen får vi noe langt bedre enn vage endringer her og der; her har de faktisk lagt ned et solid stykke arbeid. Det har gått med mange timer i karrieremodus, Ultimate Team og det herlige nye «Volta Football», og jeg kan ikke huske sist jeg hadde det så gøy med et FIFA-spill.

Solid overhaling

Solid banespill med forbedret dødballsystem.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Selve banespillet har fått en solid overhaling. Fundamentet er hentet fra FIFA 19, som igjen forbedret banespill og ballfysikk sammenlignet med FIFA 18. Flyten ble tyngre, med lengre reisetid for ballen, som igjen betydde mer fokus på luftdueller og taklinger. Det ble vanskeligere å løpe rundt forsvaret til dyktige motstandere (eller maskinen på høy vanskelighetsgrad), og det ble samtidig vanskeligere å forsvare seg, og man måtte konsentrere seg mer om å følge løp, dekke rom og treffe med taklingene.

FIFA 20 tar som sagt utgangspunkt i FIFA 19, men med langt flere muligheter for å tilpasse banespillet slik du selv ønsker. Pasninger, skudd, løp, markeringer og det meste annet kan settes til enten manuell, semi-assistert eller assistert styring. Erfarne spillere bør ha det aller meste på manuell styring, slik at de kan vekte løpeballer, langpasninger og styre markeringer i forsvaret slik de selv ønsker. Nybegynnere bør ha tilsvarende innstillinger satt til assistert eller semi-assistert i starten.

På dødballer må du nå holde pekeren, som automatisk trekker seg inn mot midten, ut til siden du vil treffe – mens du lader opp skuddet. Like før spilleren skyter, kommer det også opp et «kompass» med en peiler som går fra side til side. Hvis du trykker inne når peileren ligger i midten, får spilleren et renere treff på ballen, som drastisk øker sjansene for mål. Et noe mer innviklet system enn før, men det føles mye mer tilfredsstillende å score fra frispark nå.

Bedre karrieremodus

Tar seg bra ut på TV, da.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Karrieremodus har også fått en solid overhaling, med mer utbroderte forhandlinger og pressekonferanser, enklere navigering og et mer tydelig moralsystem for alle spillerne dine. Du kan innledningsvis, i god rollespillstil, tilpasse utseende på manageren din – helt ned til hvilke sokker han eller henne skal ha på seg!

Utviklerne har til og med tatt seg bryet med å endre på de noe merkelige forhandlingsscenene du har med agenter og spillere om lønn og slikt. Du vet, de som har Mass Effect-lignende dialogtrær. I stedet for å sitte på det skumle manager-kontoret med skummel bakgrunnsmusikk tar møtene nå plass enten på en alt for mørk nattklubb eller på en råflott Frogner-restaurant midt på lyse dagen. Ja, nå henger jeg meg opp i rare ting, men jeg syns det illustrerer at utviklerne virkelig ønsket å pusse opp detaljene – ikke bare de overordnede elementene. Helt unødvendig, selvfølgelig, men hvorfor ikke?

Jeg skal ikke bruke mye plass på å snakke om FIFA Ultimate Team, da modusen stort sett er uendret, men menyene er ryddigere og du blir møtt med en enkel og grei innføring til hvordan modusen fungerer – som er en hyggelig gest for nye spillere som vil prøve Ultimate Team. Spillet flyter generelt sett bedre enn før, med raskere og mer forklarende menyer, og den norske oversettelsen av hjelpeteksten er også klokkeklar.

Herlige målrepriser i Volta. Foto:
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Ta til gatene

Slik kan en kamp i Volta se ut.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Volta er FIFA Street i ny, moderne form, hvor man spiller kamper 3 mot 3 eller 4 mot 4, med eller uten keeper, på små futsal- og gatebaner. Her går alt raskere, og det handler om å bruke teknikk og få i gang kjappe kombinasjoner for å overliste mostanderlaget og trille ballen inn i det lille målet. Dere får helt klart mest moro uten keeper – her blir det nesten håndballtilstander med mål som renner inn i begge ender av banen. Alt i Volta har et noe «røffere» tilsnitt, med små, smarte detaljer for å skille det fra resten av spillet, som egen musikk og målrepriser sett gjennom tilskuernes smarttelefoner.

Historiemodusen «The Journey» fra de to foregående utgavene er heldigvis ikke noe sted å se. Erstatningen er bakt inn i Volta, med en egen historie hvor du følger din egenlagde rollefigur på reisen fra ukjent gateboms til gatefotballstjerne. Historien er langt mindre pretensiøs og ambisiøs enn The Journey, og det kler spillet veldig godt. Du blir rett og slett med en morsom gatefotballgjeng som prøver å kvalifisere seg til VM i Buenos Aires. Det er faktisk ganske sjarmerende.

Konklusjon

Gatefotballgjengen du skal henge med i Voltas historiedel.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Så er spørsmålet: Er dette det beste FIFA-spillet til nå? Jeg har helt ærlig ikke peiling. Det er for mange av dem, og det er litt for enkelt å kalle det nyeste innslaget for det beste. Jeg er imidlertid bombesikker på at det er veldig lenge siden jeg har hatt det så gøy med et FIFA-spill. Det er så mye å gjøre, alt er litt mer smidig og enklere enn før, og det er enorm valgfrihet i banespill og i spillet ellers.

Volta er en liten genistrek som gir FIFA-veteraner og nye spillere en annerledes måte å spille spillet på. Volta er også en perfekt unnskyldning for å ta noen runder som en del av en sosial kveld med venner og familie. Gatefotballen er rett og slett perfekt for fest, men den er samtidig dyp nok til at det åpner for intense, tekniske oppgjør mellom hardbarkede spillere.

FIFA 20 er rett og slett en herlig festpakke som gjør så og si alt riktig – laget med mye mer overskudd og kjærlighet enn hva vi har blitt vant med de siste årene.

Vi har testet FIFA 20 på en vanlig PlayStation 4. Spillet er også tilgjengelig på Xbox One, PC og Switch (i en egen utgave), og slippes 27. september.

9
/10
FIFA 20
Masse nytt og herlig gatefotball gjør FIFA 20 til en fest.

Siste fra forsiden