Fight Night 4

Simulatorpreget boksing

Mike Tyson, Muhammed Ali eller Ola Nordmann? Du velger selv stjernen.

Boksing er en helt spesiell sport. Det har tradisjonelt vært den fattiges og utstøttes vei til rikdom og berømmelse, i hvert fall hvis vi ser på det amerikanske kontinent og Øst-Europa. Du får kanskje ikke helt den følelsen i Fight Night 4, men poenget er like fullt å gjøre en helt ukjent figur til tidenes kjempe i ringen. Veien dit er kronglete og full av dyrebare lærdommer, men pris Herren hvor herlig det er når du først lykkes med boksehanskene.

Fersk eller legende?

Det er Legacy-modusen som er spillets pulserende hjerte. Her kan du enten lage en helt ny bokser, eller bygge karrieren til en allerede kjent stjerne – som Mike Tyson eller Muhammed Ali. I karrieremodusen handler det om å vinne kamper og stige på rangeringslisten. Dette gjør du først og fremst ved å bli flink med kontrollene, men du kan også trene opp figurens ferdigheter i spillet. Dette skjer gjerne rett før kampene, og du bør selv spille øvelsene. Tar du autotrening får du nemlig bare en svak fremgang ferdighetsmessig. Siden disse minispillene er lite hyppig er det heller ikke noe i veien for å ta over selv.

I starten er det stort sett du som utfordrer andre som ligger rett rundt deg på rangeringen til kamp. Lange hvileperioder gjør at matchene ikke kommer veldig ofte, men de er til gjengjeld store høydepunkter i boksehverdagen. Etter hvert som du blir flinkere vil større stjerner også utfordre deg. Da er klatringspotensialet enda større, og før du vet ordet av det kjemper du om et tittelbelte i din vektklasse. Underveis er det mulig å låse opp utstyr og følge med på dine rivaler i samtlige vektklasser.

Du kan for øvrig også velge å simulere egne kamper ved hjelp av en omfattende statistikkdatabase, men hvem vil vel holde seg unna det som skjer i ringen?

Det er nemlig selve boksingen som er kimen til de største kvalitetene i Fight Night 4. I den spede start virker kontrollmulighetene forvirrende og litt trege, men etter hvert som du lærer hvordan dette gjøres setter du mer og mer pris på hva som gjør en god bokser. Tålmodighet er nøkkelen til suksess, her nytter det ikke å trykke vilt for å slå ut motstanderen, du må vurdere og agere etter situasjon og status.

I utgangspunktet er det tre parametere som må følges med argusøyne: Helse, utholdenhet og styrken på blokken din. De to første er viktigst. Blir du tom for helse er du ferdig, hvis utholdenhetssøylen tømmes er du kraftløs og veik. Måten man konserverer er å slå når det teller, slik at du ikke sløser med kreftene. Dessuten er det en stor fordel å slå i kroppen på motstanderen for at han skal miste stamina, det kan være alfa og omga for seier å bokse smart.

Slå kontra

Det å kontre slag er en annen viktig faktor i Fight Night 4. Når du beregner blokkeringen riktig, eller dukker unna slag, får du nemlig muligheten til å påføre ekstra skade. Er timingen spesielt god blir rivalen sjokkskadet, du får midlertidig full utholdenhet og kan hamre løs på stakkaren. Det er her sjansen for knockout er aller størst. Den første gangen kommer kanskje motstanderen seg opp, men jo flere ganger du klarer dette kunststykket, jo større sjanse er det for at han blir liggende for godt.

Likevel må du som regel se langsiktig på kampene. Hvis du brenner alt kruttet i starten av kampen er det gode muligheter for at motstanderen vil ta mer og mer over. Det er mange runder i en proffkamp, og da kan en overbevisende start munne ut i et pinlig tap. Noen ganger kan en umiddelbar knockout være løsningen, men tålmodighet er som nevnt den sterkeste valutaen i dette spillet.

Variasjon er også sentralt om du skal få inn de avgjørende slagene. Hvis du bare bruker de samme knepene hele tiden vil den ganske så gode kunstige intelligensen oppfatte det, og angrepene blir enkelt blokkert. Varier slagene og spill smart, samtidig som du krydrer med kontringer og spesialslag. Da kan du komme veldig langt.

Hvis vi skal dykke dypere i kontrollsystemet er det først og fremst den tradisjonelle slagkontrollen som imponerer. Høyre analoge stikke representerer begge armene dine, og det føles ganske naturlig å utføre ulike slagtyper. Man har nemlig de samme bevegelsesmønstrene som i blant annet Skate, og da blir kontrollen utvilsomt en forlengelse av din egen arm. Dessuten har du raskt tilgang på blokkering, unnaskygging, dytting og spesialslag på andre knapper – uten å måtte gjøre noe kompromiss med aggressiviteten.