New Pokémon Snap

Fotomanien er tilbake

Nyutgaven av fan-favoritten har overraskende mye sjarm på lager.

The Pokemon Company

Pokémon Snap var Pokémon-spillet som ingen ville ha, men som «alle» endte opp med å like til slutt. Vi ønsket oss et fullblods Pokémon-eventyr i 3D, men fikk i stedet i oppdrag å ta bilder av Pokémon. Det visste seg å være et genialt utgangspunkt for et enkelt, avslappende og meget koselig spill. Et spill som mange har ønsket å se i ny drakt, og nå har Nintendo levert.

Noen som fremdeles ikke er glade?
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Denne gangen skal vi til regionen Lental, som består av et sett med øyer, som igjen består av flere områder eller «baner», som har hver sin unike Pokémon-fauna. Du er en nyankommen fotograf som skal hjelpe Professor Mirror og hans assistenter med å dokumentere alle monstrene som bor her. Utgangspunktet er med andre ord det samme som i det opprinnelige Pokémon Snap, men det er flere baner, det er flere Pokémon å ta bilder av, og det er rett og slett mye mer å oppleve.

Nærme og midtstilt!

Kriteriene som bildene dine dømmes etter, er noe mer nyanserte denne gangen. Du får ikke lenger poengsummen din kuttet i to hvis Pikachu eller Bulbasaur ikke er midt i bildet. Men, det er fremdeles størrelse og midtstilt posisjon som gir mest poeng. Du tar med andre ord ikke bilder som lærere på Norsk Fotofagskole kommer til å bli ekstatiske for. Heldigvis kan du gjemme unna dine personlige favoritter i et fotoalbum.

Det som er nytt, er at hver Pokémon får sin egen mappe. Her er det til enhver tid plass til fire bilder, en for hver «stjerne». Stjernene sier ikke noe om kvaliteten på bildet – det er det poengsummen som gjør – men hver stjerne svarer til en stilling, positur eller situasjon som du skal fange Pokémonen i. Det vil si at en Pikachu som spiser et eple svarer til en annen stjerne enn en Pikachu som sover. Det betyr at du kan perfeksjonere fire bildestiler per, Pokémon, og med tanke på at det finnes over 200 monstre i spillet, blir det ganske mange fotomuligheter.

Stadig flere baner låses opp.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Det er nettopp det å kunne gå tilbake til tidligere baner for å ta bedre bilder som gjør New Pokémon Snap så vanedannende. I takt med at du bedrer poengsummen din på de ulike banene, låser du opp nye «research levels», som betyr at banene endrer seg. Da finner du plutselig nye Pokémon, eller de samme Pokémonene på nye steder eller i nye positurer.

Yrende Pokémon-liv

Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Banene er stort sett veldig godt utformet. Det yrer av Pokémon-liv, med monstre som løper, flyr og svømmer foran skjermen din i voldsom fart. Ellers gjør spillet en god jobb med å representere det sentrale temaet – som ser ut til å være lys – i den visuelle utformingen. Lysende planter og fjerne og nære monsterlyder gjør nattversjonene av banene ekstra stemningsfulle.

Spillet sliter kun visuelt når det er litt for mange Pokémon på skjermen samtidig, eller når spesielt store Pokémon gjør sin entré. Eller, spillet sliter når Wailord gjør sin entré.

Det er en liten demper at New Pokémon Snap lider under mye av det samme som stort sett alle Pokémon-spill utenfor hovedserien gjør – nemlig en kjedelig, pregløs innpakning. I dette spillet er det dialogen, stemmeskuespillet og musikken det står dårligst til med. Dialogen kan man tolerere, og stemmene kan man heldigvis slå av. Men musikken mener jeg er livsviktig i et spill der du skal spille de samme banene mange ganger. Tenk bare hvor mye et livlig lydspor hadde hjulpet på opplevelsen. Personlig hadde jeg hyret Tee Lopes for den jobben!

Filtre. Like meningsløse som de er gøy.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Samtidig er ikke spillet alltid like god på å kommunisere hva du må gjøre for å komme deg videre. Noen av de skjulte veiene som låser opp nye Pokémon å fotografere, avdekkes gjennom ganske kryptiske metoder. Bare husk å bruke eplene, lyskulene og musikk på alt som kryper og går, så finner du veien videre til slutt.

Machamp har lagd kroppsbyggingen til stranda.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Alt i alt er New Pokémon Snap et fargerikt og sjarmerende eventyr. Det er fornøyelig å se disse monstrene i sitt naturlige habitat – uten det vanlige maset om fanging og kjemping. Historiedelen tar ikke mer enn 9–10 timer å komme gjennom, men du kan holde på i langt flere timer for å fylle «Photodex-en» og ta stadig bedre bilder for å få stadig bedre poengsummer.

Det er et par riper i lakken, og jeg skulle ønske utviklerne hadde brukt mer tid på innpakningen, og da spesielt på musikken. Her er jeg nesten villig til å vedde at det kommende Beasts of Maravilla Island, som er inspirert av nettopp Pokémon Snap, kommer til å levere bedre.

New Pokémon Snap leverer likevel på de viktigste punktene, og byr på noen veldig hyggelig timer alene eller sammen med barn, venner eller en samlivspartner.

For mer hygge fra Nintendo, kan vi absolutt anbefale Animal Crossing: New Horizons.

7