Sable

En meditativ reise gjennom ørkenen

Sable er et utforskingsspill med herlig stemning og et tydelig særpreg.

Sable.
Shedworks

Spillhøsten er som vanlig preget av store blockbusterlanseringer som slippes på løpende bånd. Heldigvis er det også plass til smalere lanseringer innimellom, og et av spillene vi har sett frem til er det stemningsrike utforskingsspillet Sable.

Sable er utviklet av det lille indie-studioet Shedworks, og utgitt av Raw Fury. Vi visste på forhånd at utviklerne hadde trukket inspirasjon fra en rekke spennende inspirasjonskilder, hvor de tidligere har pekt på både The Legend of Zelda: Breath of the Wild, den franske illustratøren Moebius og ørkenplaneten fra Star Wars: The Force Awakens. Resultatet er et spill som føles veldig unikt, utrolig vakkert – men en smule upolert.

Utforsking for alle penga

Sable
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Utforsking av den fargerike verdenen er alfa og omega i Sable. Vi spiller som en ung jente med samme navn som spillet, og historien begynner med starten på en «Gliding», et slags rituale som markerer overgangen til voksenlivet. Vi får vite at ritualet går ut på å legge ut på en lang pilgrimsferd, hvor man blant annet kjører på en selvbygget svevesykkel og samler på masker.

Innledningen på spillet gir en god introduksjon til hva historien handler om og hvordan du spiller spillet, men etter en liten times spilletid sparkes støttehjulene av. Du får noen pekepinner som forteller hva du kan gjøre, men i utgangspunktet er det bare deg og en gigantisk ørken som kan utforskes. Ørkenen er forøvrig påfallende vakker, og avhengig av tiden på døgnet får omgivelsene forskjellig fargepallett. Musikken, som er komponert av selveste Japanese Breakfast, gjør også en strålende jobb for å bygge opp under stemningen. I det store og hele gir både grafikken og lydbildet et surrealisisk særpreg som føles helt unikt.

Sable
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

I den gigantiske ørkenen kan du finne leirer og smålandsbyer som er befolket av kjøpmenn, mekanikere og vertshus. Her kan du ta på deg oppdrag, hvor belønningen som regel er en kosmetisk gjenstand eller penger. Oppdragene varierer fra å transportere gjenstander til mer omfattende oppgaver, som å løse opp i et krim-mysterium om hvem som har forårsaket strømbrudd. Det er skrevet mye dialog i disse oppdragene, og for det meste er dialogen godt skrevet.

Minimalistisk historiefortelling

Historien er fortalt gjennom tekst, og all fortellingen skjer fra Sable sitt perspektiv. Mellom setningene forteller hun deg som spiller hva hun tenker. Den stiliserte grafikken tillater ikke figurene å ha spesielt ekspressive animasjoner, som gjør at Sable må fortelle hva slags ansiktsutrykk og bevegelser de forskjellige figurene har når de snakker. Samtalene har med andre ord lite rom for «Show, don't tell».

Sable
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Beskrivelsene til Sable fungerer greit nok til at man får et inntrykk av situasjonen. På en måte har det sin sjarm at man må bruke fantasien litt og fylle ut detaljene på egen hånd, men jeg hadde personlig satt pris på litt mer utrykksfulle animasjoner fremfor å måtte lene seg 100 % på tekstbeskrivelser,

Den tekstbaserte historiefortellingen føles litt som å spille et eldre japansk rollespill, eller hvilket som helst Zelda-spill. Det hjelper likevel veldig på at samtalene er godt skrevet.

Godt sammensatt, men ikke feilfritt

Når mye positivt er sagt skulle jeg ønske kontrollene hadde føles litt mer presise, selv om de fleste av gåtene eller platformsegmentene hverken er spesielt utfordrene eller omfattende. Spesielt det at spillet lener seg så mye på innlevelse og utforsking gjør at styringen stikker seg ut, og til tider kan det være litt frustrerende å sette seg fast i geometrien, eller skli av en kant så man må finne veien opp på nytt. I tillegg savner jeg litt mer progresjonsfølelse i spillet som helhet. Det hadde ikke gjort noe om man ble pekt litt mer i riktig retning for å gjøre fremgang i historien, selv om jeg skjønner at det å selv velge hvor man går er et viktig element for utforskingen.

Noen små tekniske problemer kan man også finne her og der, men sjeldent i så stor grad at det er et problem for opplevelsen. Det er viktig å huske på at Shedworks ikke er et gigantisk utviklerselskap med hundrevis av ansatte til å fikse feil. En liten runde til med finpuss kunne nok likevel være på sin plass.

Sable
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Sable
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Sable er og blir et veldig interessant spill. Det er ikke for alle, men den visuelle stilen og musikkbruken gir et herlig særpreg. I tillegg blir det fortalt en god historie om å ta sine første steg ut for å finne sin plass i verdenen. Det er ikke et spill for dem som først og fremst er ute etter en utfordring, men tilbyr en opplevelse man kan synke inn i og slappe av med. Etter mine timer med spillet har jeg ikke sett alt man kan oppdage i ørkenen, og jeg sitter med en følelse av det fortsatt er mye kult å finne.

Sable har først og fremst en helt unik stemning, og mye av den. Til tross for Shedworks tidligere nevnte inspirasjonskilder føler jeg ikke at jeg har spilt noe som likner på Sable. Akkurat det er noe vi trenger mer av. Til å være det første spillet til utviklerne er det ganske imponerende at de har klart å sette sammen en så helhetlig og flott spillopplevelse, så jeg håper vi får se mer fra Shedworks i fremtiden.

Sable blir utgitt den 23. september til Windows, Mac og Xbox Series X/S. Det blir lagt til som en del av Xbox Game Pass fra dag én.

7
/10