Anmeldelse

Total War: Warhammer 2 - Rise of the Tomb Kings

En av de kuleste Total War-utvidelsene på lenge

Rise of the Tomb Kings-utvidelsen kommer med mange nye og spennende mekanismer.

Post-apokalyptisk Egypt?
SEGA

Drøye fire måneder etter at Total War: Warhammer 2 ble sluppet kommer nå den første, ordentlige utvidelsen til spillet. Hvis du er gått lei både høye og mørke alver, orker og reptiler, og har mer lyst til å bryne deg på noe ordentlig skummelt, har du nå mulighet til det. Med Rise of the Tomb Kings-utvidelsen er de dødes armeer endelig klare til kamp, og med noen spennende nye mekanismer spesiallaget til skjellet-hærene, er det mye spenning å finne i ørkenen.

Fra sanden stiger de

Rise of the Tomb Kings-utvidelsen skiller seg ut fra tidligere Total War-utvidelser ved at den faktisk ikke tilbyr en ny kampanje-modus. Det den imidlertid gjør, er å skape en helt unik fraksjon i de allerede eksisterende Vortex- og Mortal Empires-kampanjene. Hver fraksjon skiller seg naturligvis fra de andre på flere måter, men i Total War: Warhammer 2 er det en fellesnevner at de opprinnelige fraksjonene kjemper om kontroll over den magiske malstrømmen. Tomb Kings-fraksjonene derimot, bryr seg ikke en døyt om denne fargerike distraksjonen de vanlige saue-rasene oppslukes av.

Kule pyramider er det plenty av.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Nei, Tomb Kings-fraksjonene har et helt eget mål for øyet; ni gamle, magiske bøker spredt rundt omkring i verden som skal lede rikene deres til seier. Noe av det kule med hvordan Tomb Kings-fraksjonene fungerer, er nemlig måten de baserer sine fremskritt på eldgammel kunnskap og arv etter de som kom før. Ved å finne bøkene får fraksjonen din bonuser som gjør soldatene dine bedre, og økonomien din sterkere. Nagash' ni forheksede bøker er det gravkongene søker, og finner man alle ni kulminerer kampanjen i et stort slag ved den legendariske pyramiden ved navn Black Pyramid of Nagash.

Gravkongene har "Rites" de også.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Ja, jeg skrev pyramide, og om du så for deg de egyptiske pyramidene ved Giza og kanskje til og med noen av de flotte byggene fra Dreamworks' Prinsen av Egypt, har du et godt bilde av hva slags scener du kommer til å oppleve. Tomb Kings-fraksjonene er nemlig så egyptiske som det går an å være for en rase satt til et fantasy-univers. En imidlertid stor forandring er at gravkongenes hærer – og kongene selv – er levende døde. På kampanjekartet vil du flytte rundt på mumier dekket til i faraos klede, og på slagmarken er du ansvarlig for å lede tusenvis av spydbærende skjeletter inn i deres andre, tredje, og kanskje fjerde død. Total War: Warhammer 2 er ikke et penere spill nå enn det det var i september, men de flotte pyramidene og lyse sanddynene er virkelig vakre syn.

Enorme pantere og døde sjamaner

Tomb Kings-utvidelsen gjør noe Total War-spillene aldri har prøvd på tidligere. Vi er nemlig blitt gitt fraksjoner som ikke må betale for armeene de reiser. Det er riktig; du betaler verken for å hyre enheter, eller for å beholde dem. Dette gjør imidlertid at de første Tomb Kings-enhetene er nokså ubrukelige og kan brukes som kanonføde, men ved å benytte seg av en annen mekanikk veier man opp for dette. Tomb Kings-utvidelsen ser seg helt tilbake til Napoleon: Total War, der man ved et par anledninger hadde en øvre grense for hvor mange av en viss enhetstype man kunne ha i felten om gangen. De bedre enhetene er det dermed et begrenset antall av, men ved å forbedre teknologi-nivået sitt ved å søke frem gammel kunnskap fra de gamle dynastiene, kan dette antallet økes.

Pris for kuleste beist går til panter-monsteret i høyre hjørne.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Ikke nok med at dette er kult, men det gjør for hærer hvor man faktisk har enheter man vet man ikke har evig av. Jo, man kan rekruttere dem igjen hvis man er under grensen, men desto viktigere er det å beholde de man har – de tar ofte gjerne lenger tid å rekruttere, og betyr ofte forskjellen på seier og tap. I tillegg har Tomb Kings-hærene en helt egen mekanisme i kampene som gjør at om de mister et visst antall soldater, blir de gjenværende soldatene helbredet. Denne måleren består av tre deler, og har man mistet mange nok til å nå den siste, får man også mant frem en ekstra enhet som kan endre kampens gang. Sammen med de svært storslagne enhetene man kan få tilkalt, gjør denne måleren opp for de svake soldatene man har evig av.

Kanopiske krukker og Mortuary-kulten

Mortuary-kulten.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

På kampanjekartet er det flere måter enn ved Nagash' bøker at Tomb Kings-fraksjonene tilbyr nye opplevelser. En ny mekanisme kalt Mortuary-kulten lar gravkongene skape helt nye våpen, rustninger, armeer og magiske evner ved å benytte seg av en blanding av eksotiske varer, gullmynter, og den nye ressursen kalt kanopiske krukker – Canopic Jars.

De kanopiske krukkene er en eksklusiv ressurs forbeholdt Tomb Kings-fraksjonene. De samles ved å øke nivået til generalene dine, okkupere nye territorier, fullføre fraksjonsoppdrag, og ved å komme seirende ut av slag. Det tar lang tid å få mange nok til å låse opp de virkelig kule tingene, spesielt de som krever flere hundrevis av dem. Noe Tomb Kings-fraksjonene mangler i begynnelsen av spillet er hærer; man kan nemlig bare ha én i de første rundene. Gjennom teknologi kan dette tallet økes, men også via bruk av ressurser i Mortuary-kulten. Dermed kan denne mekanismen brukes til å styrke militæret ditt, samtidig som generalene dine kan få noen ordentlig kule gjenstander å krige med. I tillegg får man mant frem spesielle enheter man sjeldent – om ikke i det hele tatt – får rekruttert via ordinære metoder.

De derre bøkene til Nagash er hypnotiserende saker.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Selv om pengene derfor ikke brukes på soldater på de vanlige måtene, brukes de både på spesialenheter, og på konstruksjonen av gravkongenes byer. De er ofte dyre, men vokser til gjengjeld raskt når det meste av statskassen går til å øke de levende dødes velbehag. Det er mekanismer som disse som gjør Tomb Kings-fraksjonene til noe helt spesielt, og et godt tillegg til en kampanje som allerede er svært variert.

Konklusjon

Til å være en utvidelse som går imot Total Wars etablerte formel – ved å være uten en helt ny kampanje-modus – er det svært mye Tomb Kings får til, og får til godt. De nye Tomb Kings-fraksjonene kommer med nye legendariske helter, hver med sin vanskelighetsgrad. Mekanismene forbeholdt våre nye stater er unike, og bringer helt nye måter å spille Total War på ved å fjerne kravet for penger når man rekrutterer soldater.

Det er nærmest null å trekke Rise of the Tomb Kings for når det kommer til hva utvidelsespakken bringer til bordet, men jeg hadde likt å se forbedringer knyttet til hovedspillet selv også. Et dypere system knyttet til konstruksjon av byer, et utvidet lydspor og bedre ikoner for bygg man kan leve seg inn i er alle ting jeg savner fra hovedspillet. Tomb Kings gjør dermed nærmere null for å forbedre opplevelsen for resten av Total War: Warhammer II, men likte du spillet som det var, er det bare å nyte det nye innholdet de døde ørkenkongene bringer med seg.

Total War: Warhammer 2 - Rise of the Tomb Kings er tilgjengelig til Windows PC.

8
/10
Total War: Warhammer 2 - Rise of the Tomb Kings
En flott ny rase er ankommet Total War-universet.

Siste fra forsiden