Arbeiderpartiet - dataspillpolitikk

– Dataspill er kultur, næring og læring

Arbeiderpartiet har etablert en egen dataspillpolitikk.

Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre og kulturpolitisk talsperson Anette Trettebergstuen.
Bernt Sønvisen/Arbeiderpartiet

Under sitt årlige landsmøte tidligere i april vedtok Arbeiderpartiet en egen partipolitikk for dataspill. Ifølge en fersk pressemelding er målet å løfte spill som blant annet kultur, sport og læring, noe Arbeiderpartiet ønsker å iverksette en rekke tiltak for å oppnå.

– Dataspill nevnes ikke i dag på lik linje med andre kulturuttrykk

Anette Trettebergstuen.
Bernt Sønvisen/Arbeiderpartiet

Som Anette Trettebergstuen – kulturpolitisk talsperson for Arbeidepartiet – forteller har dataspill falt langt bakover som kulturuttrykk i Norge; det på tross av at spill er svært populært blant folk i alle aldre.

– 96 prosent av gutter og 63 prosent av jenter i alderen 9-18 år oppgir at de er spillere. For mange av dem er det en fritidssyssel, men noen forsøker også å konkurrere i e-sport. Samtidig spiller stadig flere voksne. En tredel av nordmenn spilte i 2017 en eller annen form for digitalt spill hver dag, heter det i Arbeiderpartiets vedtak.

Trettebergstuen håper å styrke spillenes rolle i flere deler av samfunnet, inkludert som fritidsaktivitet, i skoler og gjennom e-sport. Arbeiderpartiet vil også være med på å bygge opp den norske spillbransjen.

– Skal vi lykkes for å løfte dataspill i Norge, må vi også styrke mulighetene for å utvikle spill i Norge. Spillbransjen er en stor industri globalt, og det er ingen tvil om at norsk spillbransje har et stort potensial i å ta en større andel av markedet. Derfor foreslår vi en rekke tiltak som kan styrke bransjen, forteller Trettebergstuen.

Også Venstre har satt spill og e-sport i fokus.
– Norsk spillbransje har et potensial som Norge ikke har realisert »

Siste fra forsiden