Larian Studios

Baldur's Gate 3-sjefen vil at studioets neste spill blir et mindre prosjekt

Swen Vincke har ikke lyst til å bruke seks nye år på bare ett spill.

Larian Studios

Torsdag 3. august kunne Larian Studios endelig lansere Baldur's Gate 3 på PC. Spillet har vært under utvikling siden 2017, med tre av årene tilbragt i «early access». Dermed kan utvikleren begynne å tenke på nye prosjekter, og ifølge studiosjef Swen Vincke kan spillere forvente noe litt mindre ambisiøst.

I et intervju med Bloomberg hintet Vincke om at Larian har flere potensielle spill i ovnen. Akkurat hva det blir er studiosjefen ikke sikker på enda, men han har i hvert fall ingen planer om å bruke seks nye år på bare ett spill.

Baldur's Gate 3 tok seks år å lage.
Larian Studios

Totalt skilter Baldur's Gate 3 med 174 timer med filmsekvenser og hele 17 000 forskjellige variasjoner – i større eller mindre grad – av spillets avslutning. Det store omfanget, kombinert med jobbing gjennom pandemi og krig i Ukraina, gjorde at alt tok litt lenger tid enn planlagt.

Alt arbeidet ser imidlertid ut til å ha gitt resultater. Vår egen Øystein Furevik var full av lovord etter sine første 20 timer med Baldur's Gate 3.

– Baldur's Gate 3 er allerede på topplisten min. Det er årevis siden et spill har sugd meg inn så fullstendig, og fått timene til å fly som om de var laget av tørt løv i en storm, skrev han i sitt førsteinntrykk.

Ingen planer om å selge

Uansett hva fremtiden holder for Larian er Vincke i hvert fall klar på én ting. Han blir værende som toppsjef og har ingen planer om å la studioet bli kjøpt opp.

Spekulasjon rundt eierskap av Larian tok til tidligere i sommer, da en liste over Microsofts potensielle oppkjøpsmål ble offentliggjort. Larian var oppført sammen med blant annet Sega, Bungie, IO Interactive og Niantic. Til Bloomberg forteller Vincke at det er hyggelig å bli nevnt i slike sammenhenger, men at Larian ikke er klar for nye eiere.

– Styrken til dette selskapet er at jeg bryr meg om spillene og at jeg tar de endelige beslutningene. Vi kan gjøre ting for å styrke spillene vi lager, sa studiosjefen på spørsmål om nytt eierskap som kanskje heller vil maksimere inntekter på bekostning av kreativ frihet.

LES OGSÅ: Baldur's Gate 3-utvikleren ber «early access»-spillere om å slette hele spillet før lansering »

Siste fra forsiden