Cities XL

Bedre enn Cities L?

Cities XL passer godt for de av oss som liker å leke sjef.

1: Side 1
2: Side 2

Er det verd å gå online?

Kjøp og salg foregår på et åpent marked, og fungerer slik at spillerne legger ut kontrakter på markedet, hvor de spesifiserer hva de vil selge og hvor mye de vil ha for det. Når du trenger noe, sjekker du markedsplassen etter kontrakter som passer for dine behov (og budsjettet). Når en kontrakt aksepteres, varer den i utgangspunktet i fem dager. Handelssystemet virker imidlertid rimelig ustabilt for øyeblikket, og kontrakter ser ofte ut til å bli brutt lenge før de skal, uten at du får beskjed om det.

Rikingene liker ikke å bo så nærme hovedveien.

Hvis du spiller i offline-modus kan du også handle, men da får du ikke handle med hvem som helst. I stedet må du handle med et monopolistisk selskap i spillet, som nesten alltid gir helt elendige vilkår. Merkelig nok kan du ikke handle mellom egne byer i offline-modus, noe som er litt ødeleggende. Om jeg var kynisk ville jeg mistenkt at utviklerne bevisst har lagt inn slike begrensninger for å gjøre online-modusen mer tiltrekkende.

Saken er nemlig at skal du ta del i spillets flerspillerkomponent, må du betale en månedlig avgift. Det du i praksis betaler for (per dags dato) er muligheten til å handle med andre spillere, samt muligheten til å stikke innom deres byer for å titte på det de har der. Handelssystemet sørger i seg selv for at spillet er best i online-modus, men jeg vil likevel tillate meg å stille spørsmålstegn ved om fordelene du får ved å abonnere er såpass store at de er verd månedsavgiften.

Monte Cristo lover imidlertid flere fordeler for de som velger å betale. De lover nye muligheter (inkludert jernbane), nye typer bygninger, samt gigantiske prosjekter som spillere kan samarbeide om. I tillegg vil abonnenter få rabatt på miniekspansjoner, som Monte Cristo planlegger å lansere flere av i tiden som kommer. Disse skal implementere helt nye typer gameplay, og nesten være som ekstra «spill i spillet». Men for øyeblikket er dette bare snakk, og jeg vil ikke anbefale folk å ukritisk betale for funksjoner som ikke er implementert enda.

Gøy på landet?

Heldigvis kommer spillet med en ukes gratis onlinespilling, så du kan selv velge om onlinedelen er noe du vil betale for nå, om du vil vente til den får litt flere funksjoner, eller om du bare vil spille offline.

Solid fundament

Cities XL har et rimelig solid fundament, som gjør at det raskt blir vanedannende. Som så mange andre bybyggerspill og strategispill av denne typen, er det moro å gradvis bygge opp skaperverket ditt fra å være en liten klynge med hus til å bli en metropol i verdensklasse. Jo større byen din er, jo flere utfordringer får du, og mens spillet virker litt simpelt i starten viser det seg fra en annen og langt mer intrikat side når byen din har fått en viss størrelse og du for alvor må begynne å tenke på ressurser og handel.

Samtidig er det ikke til å komme unna at det føles litt klinisk. Det finnes ingen tilfeldige hendelser som påvirker gameplayet, eller virkelig dynamisk utvikling av byen din, og når du skjønner reglene blir opplevelsen rimelig forutsigbar etter hvert. Dessuten har spillet noen andre småting som kan irritere. Det å legge veier fungerer i utgangspunktet veldig godt, for eksempel, men hvis du må oppgradere dem senere kan du se frem til store problemer. Spesielt om du har vært dum nok til å bruke veier med jevne kurver, og plassert bygninger ved siden av dem.

Dessuten har ikke spillet noen scenarier eller andre interessante oppdrag. Selv gode, gamle SimCity fra åttitallet hadde forhåndslagde scenarier du kunne spille, men det har man tydeligvis ikke hatt tid til å implementere i Cities XL. Har utviklerne sluppet opp for tid, eller er dette et resultat av at man ikke vil tilby offline-spillere for mye innhold, av frykt for å gå glipp av potensielle månedsavgifter?

Litt industri må man ha.

En ting Cities XL i alle fall skal ha skryt for, er grafikken. Det ser ofte direkte fabelaktig ut, og hvis du har peiling på hva du driver med kan du lage byer som virker nesten uhyggelig realistiske. Og selv om du stort sett vil ha kameraet høyt oppe i skyene, for best mulig oversikt, kan du zoome helt inn på alle detaljene og til og med labbe rundt i byen din selv. Veldig imponerende. Jeg vil også skryte litt av miljøene, som er svært varierte, og både realistiske og detaljerte.

Cities XL tilbyr mye moro for spillere med sans for bybygging. Mulighetene er kanskje ikke like mange som i SimCity-serien, og spillet ofrer en god del realisme til fordel for et forutsigbart og enkelt gameplay, men det klarer likevel å fengsle takket være god spillmekanikk, lekker grafikk og et interessant økonomisystem. Jeg savner likevel muligheter til å bygge jernbaner og andre typer offentlig transport. Slikt skal visstnok implementeres senere (i alle fall for online-kundene), men det hjelper ikke .

Jeg er heller ikke overbevist over verdien av online-delen av spillet. Kort sagt synes jeg man får litt vel lite for pengene. Jeg føler ikke at jeg er del av noe større når jeg spiller Cities XL online, og den eneste reelle fordelen er per dags dato muligheten til å handle med andre mennesker. Joda, det er artig å besøke andres storbyer og hente inspirasjon derfra, men om det er verd månedsavgiften er jeg usikker på (jeg kommer nok ikke til å fortsette når promoabbonnementet mitt går ut). Slikt får uansett være opp til hver enkelt å bestemme, spillet kommer heldigvis med en liten gratis prøveperiode slik at man kan se hvordan det hele fungerer.

1: Side 1
2: Side 2