Utgiverhuset Bethesda forsøker å få Microsoft og Sony til å fire på Xbox Live Gold- og PlayStation Plus-krav for The Elder Scrolls Online-spillere. Dette forteller toppsjef Pete Hines i et intervju med Official Xbox Magazine.
Dobbelt opp
På nåværende tidspunkt er det nemlig slik at man ikke bare må betale et månedsabonnement for det kommende nettrollespillet – sverger man til konsollversjonene vanker det avgift i form av PlayStation 4 og Xbox Ones abonnementstjenester. Dette forstår Hines at er lite populært.
– Vi føler at de fleste betaler konsollabonnementet ikke bare for å spille ett spill, men for å spille alle spill på nett. Derfor, når jeg spiller Call of Duty på nett, føles det ikke ut som om jeg betaler min månedlige avgift for akkurat det spillet; jeg betaler det fordi det er en ting jeg gjør, og det spillet som jeg spiller på det tidspunktet er det som tjener på det, forklarer Hines.
![](https://i.bo3.no/image/48416/1751DunmerStonefalls.jpg?c=0&h=313&w=500)
Han og resten av Bethesda har prøvd å nå gjennom til Microsoft for å se om de kan slippe unna Live-avgiften, slik at The Elder Scrolls Online-spillerne kun trenger å bekymre seg for å betale for nettrollespillet. Så langt har de ikke greid å kvitte seg med ballasten; Microsoft sier visstnok at det bare er sånn.
Samme problem på PlayStation 4
Det samme gjelder forøvrig Sonys PlayStation Plus-tjeneste, som også låser nettspilling bak en betalingsmur. USGamer.com har vært i snakk med en talsperson for Bethesda som sier at de er i «en lignende situasjon» med PlayStation 4-produsenten. Sony har dog allerede åpnet for at enkelte nettrollespill kan få fripass, slik som egenproduserte DC Universe Online. Om spill skapt utenfor Sony-konsernet kan nyte den samme luksusen er usikkert.
![](https://i.bo3.no/image/47056/1844Stros_M_Kai.jpg?c=0&h=281&w=500)
The Elder Scrolls Online er et av de nyeste nettrollespillene som satser på en abonnementsordning. Sammen med nylanserte Final Fantasy XIV: A Realm Reborn velger de å gå mot den nå etablerte gratiskonvensjonen der inntekter heller kommer inn fra salg av ekstra innhold og digitalt krimskrams, og satser på at spillere er villig til å betale en fast sum i stedet.
Nettrollespillet kommer på hyllene i begynnelsen av neste år, til Windows, Mac, PlayStation 4 og Xbox One.
Les også: The Elder Scrolls Online satser på abonnementsordning Les også: Square Enix bremser salget av Final Fantasy XIV