BioShock-skaper Ken Levine har avduket sitt nye studio
(Bilde: Take-Two Interactive)

BioShock-skaper Ken Levine har avduket sitt nye studio

– Våre nye spill vil appellere sterkt til fans av BioShock, sier utvikleren.

Ken Levine overrasket mange i 2014 da han annonserte nedleggelsen av Irrational Games, studioet som den gang nylig hadde lansert storsuksessen BioShock Infinite. Ifølge Levine var planen å ta med seg deler av utviklerteamet og fortsette med spillutvikling, og nå – tre år senere – har han omsider trukket sløret av sitt nye studio.

Ghost Story Games

Ken Levine (innfelt) regisserte blant annet BioShock Infinite.
Ken Levine (innfelt) regisserte blant annet BioShock Infinite. Bilde: Take-Two Interactive

Det nye utviklerselskapet har fått navnet Ghost Story Games, og består av 12 tidligere Irrational-ansatte. Gjengen skal være godt i gang med sitt første spill, men hva det går ut på er de foreløpig ikke klare til å si så mye om. 

Alt vi vet sikkert er at det blir et science-fiction-eventyr med rollespillelementer, og utvikleren påpeker at det ikke er snakk om et nytt BioShock-spill. Fra Ghost Storys beskrivelse kan vi ellers hente litt informasjon om studioets fremtidige planer:

– Vårt mål er enkelt: å lage historiedrevne spill man kan leve seg inn i, for folk som elsker spill som er litt krevende. Vi tror våre nye spill vil ha en sterk appell til fans av BioShock, og vårt nye fokus lar oss skape opplevelser der selve spillingen er like utfordrende som historiene, heter det på Ghost Storys nettsider.

Ny fortellerteknikk

Hva Ghost Story Games pusler med er foreløpig uvisst.
Hva Ghost Story Games pusler med er foreløpig uvisst. Bilde: Ghost Story Games

I 2015 fortalte Levine at hans neste prosjekt vil by på en helt ny type fortellerteknikk, som styres av samhandlinger med datastyrte figurer i spillet. Utvikleren beskrev den gang spillet som å leke med LEGO-klosser, ved at man setter sammen ulike biter for å bygge sin egen, unike historie:

– Tradisjonelle forgreningsstrukturer har kanskje syv eller åtte veiskiller der valgene leder til ett av et knippe mulige utfall. Vårt system byr på flere tusen veiskiller som kan føre til godt over hundre tusen ulike stadier i hvert eneste forhold, sa Levine for to år siden.

Dishonored-utviklerens neste spill bærer likhetstrekk med BioShock-serien.
Les vår sniktitt på Prey »

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen