Blizzard kunngjør StarCraft II

Blizzard har kommet med det som sannsynligvis er vårens største spillnyhet.

Etter at Blizzard røpte at de ville kunngjøre et nytt spill på Blizzard Worldwide Invitational i Korea, har nettet bugnet over av rykter. Nå er messen i gang, og Blizzard har kommet med en kunngjøring som sannsynligvis fører til at dagens dato ender opp som nasjonaldag i Korea. De har kunngjort StarCraft II.

Ny grafikkmotor, klassisk grafikkstil

StarCraft II er designet for å være det ultimate konkurransefokuserte sanntidsstrategispillet. Her fortsetter den velbalanserte krigen mellom den avanserte Protoss-rasen, de grusomme (og Aliens-aktige) Zerg og våre egne helter, jordboerne. Hver rase vil få nye særpreg, nye enheter og nye gameplaymekanikker, og i tillegg loves vi et gjensyn med en rekke kjente og kjære enheter (noen med utvidede egenskaper).

Noen har håpet at StarCraft II skulle få todimensjonal grafikk, som forgjengeren. Det blir ikke tilfelle; spillet kommer med grafikk i full 3D, og Blizzards egenproduserte grafikkmotor skal være i stand til å vise store enheter og enorme hærer på skjermen. Dessuten får vi realistisk fysikk gjennom Havok-motoren, men det har ikke blitt fortalt i hvilken grad dette vil påvirke gameplayet.

StarCraft II får en omfattende enspillerkampanje, som starter der StarCraft-ekspansjonen Brood War ble avsluttet, og gir oss et gjensyn med gamle helter. Skal vi dømme etter konseptbildene Blizzard har gitt ut, vil vi sannsynligvis få et gjensyn med figurer som Kerrigan og Jim Raynor. Kampanjen vil fortelles gjennom filmsekvenser i "Blizzard-kvalitet".

Kerrigan (konseptbilde)

Selvfølgelig får vi også omfattende onlinemuligheter gjennom Battle.net, og spillet vil dessuten selges med et kraftig redigeringsverktøy som lar spillerne lage egne kart. Her loves vi en rekke forbedringer og nye funksjoner, som Blizzard utvilsomt håper at vil gjøre StarCraft II like populært som originalen. De ønsker ikke å gå i detalj om de nye funksjonene enda, men sier blant annet at kampen mot juksemakere er et fokus.

Spillet skal lanseres samtidig til Windows (og er kompatibelt med både Vista og XP, så ikke frykt at du må oppgradere for å spille) og Mac, men det er ikke klart nøyaktig når spillet kommer i salg. Som alltid med Blizzard, ønsker utvikleren å bruke den tiden som er nødvendig for å sørge for å levere et best mulig produkt, og da nytter det ikke å ha hastverk.

Mer informasjon, samt trailere, skjermbilder og massevis av konseptkunst, finner du på spillets nettsted.

Siste fra forsiden