DayZ kan bli et frittstående spill

Skaperen av den populære modifikasjonen ser mot fremtiden.

De siste par månedene har modifikasjonen DayZ vært den store snakkisen blant PC-spillere verden over. Det intense overlevelsesscenarioet, der befolkningen i Chernarus har blitt smittet av et zombievirus, krever at spilleren skaffer seg mat, medisin og utstyr for å overleve kampen mot zombiene, samt andre overlevende i samme situasjon. Hver minste detalj må håndteres, inkludert næringsinntak, dersom man skal overleve.

Den siste tiden har ArmA II-modifikasjonen spredd seg like raskt som et zombievirus, og under PC- og indiespillkonferansen Rezzed den 6. – 7- juli, kunne skaperen Dean «Rocket» Hall fortelle at hele 420 000 spillere befolker den strabasiøse verdenen. Dette melder Eurogamer.

Det krever nerver av stål å sette seg inn i DayZ.

Vil gjerne at DayZ blir frittstående

Samtidig kunne Hall fortelle at han gjerne ønsker å se DayZ bli et frittstående spill en dag. Dersom vi ser bakover i spillhistorien har mange andre populære modifikasjoner slik som Team Fortress, Counter-Strike og Dota allerede gått denne veien tidligere. .

Oppdatering: Opprinnelig påstod denne saken at Hall diskuterte mulighetene for at spillet skulle bli et gratisspill. Dette var et resultat av en feiltolkning av Eurogamers artikkel, og har blitt korrigert i de to avsnittene nedenfor.

I følge Rock Paper Shotgun ser Hall for seg at slike spill som DayZ kommer til å benytte seg av gratismodellen en dag:

– Gratisspillmodellen fungerer godt, og jeg ser for meg at overlevelsesspill som DayZ en gang benytter seg av en slik modell. Det vil antageligvis være den mest lønnsomme markedsmodellen for noe slikt som DayZ. Jeg tror likevel at det vil skade den kreative og eksperimentelle naturen for prosjektet. Derfor foretrekker jeg noe nærmere en Minecraft-model for inntekt, fortalte Hall til nettstedet.

DayZ er fremdeles i alpha-delen av utviklingsfasen, og oppdateres jevnlig. Alle som eier ArmA II kan slenge seg med på zombiemoroa helt gratis, men det kan være lurt å være forberedt på en intens og nervepirrende opplevelse.

Les også: Activision jobber med The Walking Dead-skytespill Les også: Anmeldelse: ArmA II

Siste fra forsiden