Final Fantasy XV - Eidos-Montréal

Deus Ex-utvikleren jobbet med sitt eget Final Fantasy XV

Før Square hentet spillet tilbake til Japan.

Square Enix

Final Fantasy XV kunne endt opp som et veldig annerledes spill enn det vi fikk i 2016. På ett tidspunkt var det nemlig Deus Ex-utvikler Eidos-Montréal som satt ved spakene for det som kunne blitt det første hovedspillet i Final Fantasy-serien utviklet av et vestlig studio.

Deus Ex: Human Revolution.
Square Enix

Den interessante historien kom frem under nettstedet TrueAchievements' intervju med Jonathan Jacque-Belletête – tidligere kunstansvarlig hos Eidos-Montréal. Ifølge Jacque-Belletête hadde teamet nettopp blitt ferdig med Deus Ex: Human Revolution, da det fikk prøve seg på Final Fantasy.

Drømmen ble imidlertid kortvarig, da Square Enix endte med å flytte utviklingen tilbake til Japan.

– Eidos-Montréal pustet nytt liv i Deus Ex. Jeg var kunstsjef på det – Deus Ex: Human Revolution. Så var jeg kunstsjef på Mankind Divided, og så prøvde vi oss på Final Fantasy XV. Men så bestemte [Square Enix] seg for å flytte det tilbake til Japan, som jeg tror var en stor tabbe, men det er sannheten. Spillet vårt var skikkelig, skikkelig kult, sa Jacque-Belletête uten å utdype nærmere.

I stedet var det Square-studioet Business Division 2, under ledelse av Hajime Tabata, som endte opp med å ta jobben. Tabata og kompani tok over det trøblete prosjektet Final Fantasy Versus XIII i 2012, og forvandlet det til det endelige Final Fantasy XV.

Eidos-Montréal fortsatte med Deus Ex og slapp senere Shadow of the Tomb Raider og Marvel's Guardians of the Galaxy. I mai 2022 besluttet Square å selge studioet til svenske Embracer Group, en avtale som også inkluderte Crystal Dynamics og Square Enix Montréal, samt rettighetene til spillserier som Tomb Raider, Deus Ex og Thief.

LES OGSÅ: – EA ønsker å bli solgt. Har snakket med Disney, Apple, Amazon og NBCUniversal »

Siste fra forsiden