Du kan ikke «dø» i Death Stranding

Kojima har delt litt mer informasjon om det mystiske spillet.

Kojima Productions

Det er åpenbart et ledd i markedsføringen av Hideo Kojimas neste tittel Death Stranding å bevare en aura av mystikk rundt spillet, og heller ikke den ferske traileren ga mange svar. I et intervju med IGN nylig delte Kojima imidlertid litt mer informasjon.

En av opplysningene som kom frem i intervjuet er at Death Stranding visstnok skal ha en annerledes tilnærming til det å dø. Det viser seg nemlig at spillet ikke lar spilleren dø, i alle fall ikke i vanlig forstand.

– Et av temaene i dette spillet er liv og død. Så jeg vil at folk skal forstå at når de dør i spillet er ikke det slutten, sa Kojima i intervjuet. Han forklarte at det å dø ikke vil trekke deg ut av spillet, slik som vanligvis er tilfellet i spill.

Verken død eller levende

YouTube

I stedet for en «game over»-skjerm vil spilleren tas til en slags «skjærsild»-virkelighet som kan utforskes i førstepersonsperspektiv. Dette er mulig ved hjelp av en spesiell egenskap som hovedpersonen har, som gjør at man kan «gå ut» av kroppen sin. I denne tilstanden er man ifølge Kojima verken død eller levende.

Fra denne tilstanden kan man gå tilbake til den vanlige verdenen, men i stedet for at man tas tilbake til et tidspunkt rett før man ble drept, slik som ofte er tilfelle, vil man returnere til verdenen slik den var det øyeblikket man døde. På den måten vil elementer i spillet kunne akkumulere hver gang man dør.

– I traileren så du et krater, og når du kommer tilbake vil krateret fremdeles være der. De fleste spillet ville tatt deg tilbake til før krateret ble til. Så avhengig av spilleren vil man kunne ha massevis av kratere overalt, forklarte Kojima.

Akkurat hvordan denne mekanikken fungerer i praksis gjenstår å se. Death Stranding kommer til PlayStation 4 og muligens andre plattformer senere, men slippdatoen er ennå ukjent.

PlayStation 4 har nådd diger milepæl: Så mange enheter er nå solgt »

Siste fra forsiden