Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge

En herlig nostalgisk ninjafest

Shredder's Revenge er fantastisk moro så lenge det varer.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge.
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Etter mange år borte fra rampelyset har det gradvis begynt å dukke opp en strøm av nye beat 'em up-spill. For et par år siden fikk vi nye innslag av både Streets of Rage og Battletoads, og flere av de gamle slagerne har nå både oppfølgere og samlepakker på vei. Selvfølgelig var det bare et spørsmål om tid før gode gamle Teenage Mutant Ninja Turtles kom tilbake på banen, og denne gangen er det kanadiske Tribute Games som har fått prøve seg.

Det er tydelig at Tribute har trukket inspirasjon fra de riktige stedene, for Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge er en strålende oppfølger som slår hardt fra seg på flere måter.

Skilpadder i en enklere tid

Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Det er forfriskende lite historiefortelling som skal til før Shredder's Revenge sparker i gang. De grønne skilpaddene, Splinter og April O'Neil sitter samlet foran en nyhetssending som viser at frihetsgudinnen og det lokale TV-studioet er under angrep av Shredders lakeier. Deretter dumpes dere inn i det første brettet, og kan begynne å dele ut juling umiddelbart. Hver spiller velger seg en skilpadde, rotte eller person å spille som, og så er dere i gang.

Det er ikke helt klart om dette skal være en direkte eller åndelig oppfølger til gamle Turtles in Time, men det har egentlig ikke så mye å si. Åpningsbrettet tar deg rett tilbake til den enkle tiden hvor livet dreide seg om CRT-TVer og pizza, og førsteinntrykket er meget sterkt.

Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Det du gjør i spillet er like ukomplisert som historien. Du beveger deg fra venstre til høyre mens du banker opp bølger av fotsoldater, roboter og andre farlige vesener, og samler poeng underveis. Spillet kan spilles alene eller sammen med opp til 6 andre medspillere, hvor hver figur har sine egne styrker og svakheter. Hvis du spiller som den samme karakteren over lengre tid låser du opp oppraderinger og spesialangrep. Du har et ganske stort arsenal av angrep å veksle mellom, som gir god variasjon og mye dybde til kampene.

Dotemu

Det er to spillbare moduser å velge mellom. Historiemodusen lar deg spille gjennom spillet på vanlig måte og lagre mellom brettene. For de mer hardbarka tilhengerne har du også muligheten til å spille gjennom hele spillet i arkademodus, hvor du har en bestemt mengde ekstraliv, og må starte hele spillet på nytt hvis du bruker dem opp. For de fleste vil det nok være mer enn nok utfording i historiemodusen, men arkademodusen er et godt alternativ for spesielt interesserte.

I motsetning til mange andre moderniseringer har Tribute gått for en mer tradisjonell pixelgrafikkstil som skal gi assosiasjoner til gamledager. Det betyr imidlertid ikke at grafikken ser dårlig ut, snarere tvert imot. Både figurene og mijøene er detaljerte og fulle av personlighet som gjenspeiler tegnefilmene de er basert på. Nivåene er fylt av små detaljer og popkulturelle referanser. I bakgrunnen spiller en herlig blanding av gitarsoloer, hip-hop og elektronisk musikk fra artisten Tee Lopes (kjent fra Sonic Mania) og sporadiske vokalinnslag fra gjesteartister. Her spares det ikke på kruttet.

Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Lyd- og bildemessig er dette spillet stort sett upåklagelig over hele fjøla, og det passer midt i blinken med kildematerialet. Skuespillerne fra den originale animasjonsserien har til og med kommet tilbake for å spille rollene sine, 26 år etter den siste episoden ble sendt på TV. De høres riktignok litt eldre ut enn de gjorde på 80-tallet, men et artig gjensyn er det likevel.

Finpusset kampsystem

Det er to forskjellige brettyper - vanlige beat 'em up-brett hvor du går fra venste til høyre og banker fiender over en lav sko, og skateboard-brett som beveger seg litt annerledes (men også her går det stort sett bare ut på at du går fra venstre til høyre og banker opp folk). Nivåene i spillet er fargesprakende og varierte i utseendet, selv om det skal sies at du gjør mye av det samme i alle nivåene.

Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Man skulle tro det ble ensformig etterhvert, men kampsystemet gir nok muligheter til å spille variert. Hvis alternativet hadde vært å kaste inn en haug med unødvendige minspill mellom brettene (jeg ser på deg, Battletoads) så foretrekker jeg faktisk måten Tribute Games har gjort det med Turtles. De har funnet ut hva slags kampystem de ville ha, finslipt det til perfeksjon og holdt seg til det de får best til. Slossingen i seg selv føles bra nok til at man egentlig ikke trenger noe annet.

Kvalitet over kvantitet

Det som holder opplevelsen interessant over tid er kampsystemets imponerende blanding av knappekombinasjoner, et stort galleri av fiender og minneverdige brett som stadig finner nye måter å utfordre deg på. Når det er sagt er nok det største ankepunktet mot Shredder's Revenge mengden innhold som er inkludert.

Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Hele spillet kan spilles gjennom på et par timer, som forsåvidt ikke er ukarakteristisk for sjangeren. I forhold til spill generelt er det likevel på den korte siden. Jeg vet ikke hvor mye man skal syte over dette når spillet bare koster et par hundrelapper (eller enda mindre om man har Xbox Game Pass), men det er faktisk den eneste utpregede svakheten her. Kanskje det er lov å håpe på noe nedlastbart tilleggsinnhold på sikt?

Det kunne kanskje heller ikke skadet med litt mer variasjon, men det finslipte kampsystemet gjør Shredder's Revenge til en fryd å spille gjennom. Det føles skikkelig bra å dele ut lange angrepskombinasjoner og sjonglere fiender i lufta, og når kjernen er så bunnsolid trengs det hverken minispill eller annet sideinnhold for å holde opplevelsen frisk. Shredder's Revenge er designet som en finslipt, tøff og nostalgisk beat 'em up-opplevelse.

Tribute Games vet absolutt hvordan man setter sammen tilfredstillende og råflotte spill, men jeg satt igjen med et gnagende savn etter mer innhold da rulleteksten kom snikende over skjermen. Noen vil si det er et kompliment til spillkjernen at jeg skulle ønske det var mer å ta for seg, men det blir litt i tynneste laget til å ikke plukke på det.

Det hjelper at du kan gå opp i nivå med alle karakterene hver for seg, og dermed har et lite insentiv for spille gjennom nivåene flere ganger. Dessuten har de gjort det enkelt å søke opp spillere på nettet for å spille sammen dersom man ikke har skilpaddeentusiaster i husstanden eller vennekretsen. Variasjonen som oppstår ved å spille sammen med andre kan potensielt gi underholdning nok til å kjøre flere runder gjennom spillet, så denne muligheten er et stort pluss. Innholdet vi har fått er uansett mer en godt nok til å anbefale. Det beviser også at det fortsatt er rom for å lage spill av denne typen, så jeg håper utviklere som Tribute fortsetter å bane veien videre.

Hvis du lengter etter gode beat 'em up-spill er det utvilsomt verdt å sjekke ut Shredder's Revenge. Om du i tillegg har et godt forhold til ninjaskilpaddene fra barndommen er anbefalingen selvskreven.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge er ute nå til Xbox One, PlayStation 4(testet), Nintendo Switch og PC.

8
/10