FEATURE: 8 ting du bør vite før du spiller Death Stranding
Feature
(Foto: Espen Jansen/Gamer.no)

Death Stranding

8 ting du bør vite før du spiller Death Stranding

Vi har noen råd før du begir deg ut på vandringen.

Death Stranding lanseres i dag, og som det første ikke-Metal Gear Solid-spillet Hideo Kojima har lagd på 16 år, er det ikke uventet mye å sette seg inn i. Vi har ikke tenkt til å avsløre for mye av det som skjer utover i spillet – det aller meste blir forklart etter hvert som man kommer lenger i historien – men for den som fremdeles sitter på gjerdet eller bare vil ha et par raske råd, tenkte vi at det kunne være nyttig med en liten innføring i hva man kan forvente på fottur i Kojimas utgave av et postapokalyptisk USA. 

Her kommer derfor åtte nyttige pekepinner du bør være oppmerksom på idet du legger ut på tur som det selvstendige sendebudet Sam Porter Bridges.

LES OGSÅ: Vår anmeldelse av Death Stranding »

Vit hva du går til

Death Stranding er ikke for alle. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Death Stranding er ikke for alle. Det er et spill hvor man stort sett trasker av gårde, kjemper mot naturkrefter, balanserer i ulendt terreng og tar på seg postleveranser på tvers av et stort og øde univers. Det er et spill som ikke bare krever at man har god tid, men at man også tar det litt på alvor for å få det meste ut av det.

Det er heller ikke til å komme utenom at dette er et Hideo Kojima-spill fra ende til annen. I korte trekk betyr dette at man får servert en hel masse mellomsekvenser med store ord og sprø fremtids-sci-fi, en del blunking til kamera og actionsekvenser som kan være litt vel klønete.

Er du usikker, er det absolutt verdt å gi det er sjanse, men hvis du allerede nå vet at dette ikke er noe for deg, er det lite som skjer i løpet av de 40-50 timene det tar å fullføre spillet som vil komme til å endre meningen din.

Vær tålmodig

Death Stranding er som tidligere nevnt et stort spill, og det kan til tider være svært krevende å sette seg inn i de mange tingene som foregår rundt omkring i spillets univers og på tvers av historien. I begynnelsen fremstår det aller meste som nytt og ukjent, og det tar tid før noe som helst begynner å gi mening.

«Hva er så farlig med timefall?», «hva skjer når en BT slår kloa i meg?» og «hvor blir det av pakker jeg mister langs veien?» er bare et par av spørsmålene man kan stille seg underveis. Det aller mest åpenbarer seg etter hvert som man spiller, og hvis det er én ting man kan trøste seg med når verdenen er stor og skummel, er det det faktum at det er svært få ting man kan gjøre feil i Death Stranding.

Det å viktig å ta seg en pust i bakken slik at man kan dulle litt med BB av og til. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Prøv deg fram ved behov, men vær for all del også tålmodig. Det meste blir klart hvis du bare tar tiden til hjelp.

Kom deg på nett

Death Stranding har ingen typiske flerspillerelementer, men lar i stedet spillere interagere med hverandre via konstruksjoner, veiskilt og «likes». Likes har minimalt å si for opplevelsen, men de to første punktene der (og da spesielt konstruksjoner), kan ha enorm påvirkning på spillet ditt.

Det har seg nemlig slik at alt man legger igjen rundt omkring i verdenen kan komme til å blø over i andre spilleres univers, slik at et tau du har brukt for å fire deg ned en fjellside senere kan være redningen for et knippe andre spillere i deres spilløkt. Det samme gjelder for pakker, kjøretøy, stiger og til og med bygninger: Etter en stund får man også mulighet til å bygge alt fra generatorer til utsiktstårn, og disse verktøyene vil garantert komme til nytte for flere enn bare deg.

Broer er uvurderlige – både for å komme seg fram, men også som enkel og velfungerende symbolikk! Foto: Espen Jansen/Gamer.no

På samme måte vil også du komme til å nyte godt av ting andre spillere legger igjen, og til tider føles det som om hele universet kommer sammen for å jobbe mot et felles mål. Dette er også en viktig del av spillets tematikk: Vi er alle Sam Porter Bridges, og kun ved å komme sammen kan vi reise kjerringa som er Amerika.

Planlegg turen

Tilpass turen etter evne og forhold; bruk kart og kompass; og vær rustet mot uvær selv på korte turer. Hvis du ikke har innsett det enda, er det altså mange av de tradisjonelle fjellvettreglene som gjelder også for Death Stranding. Dette er litt overraskende, men gir også utrolig mye mening med tanke på hva slags spill man har med å gjøre. 

Det lønner seg å være godt forberedt. Den strake veien er ikke alltid den lureste: Gå rundt et fjell i stedet for over det. Bruk spillets kart for å planlegge ruten din: Ved å holde inne firkant og dra i venstre stikke kan du lage linjer du kan følge. Sjekk værmeldingen når denne muligheten åpner seg et stykke ut spillet: Er det meldt regn, er det også stor sjanse for at du snubler over de innpåslitne BT-ene (åndeskapningene som prøver å ta deg av dage). 

Ta med nødvendig utstyr

Dette punktet hører egentlig til planlegging av turen, men jeg velger å nevne det som et eget moment her for å understreke hvor viktig det er at du tar med deg det du trenger – ikke for mye, ikke for lite. Man kommer som regel alltid fram, enten man benytter seg av lure løsninger i omgivelsene eller får hjelp av ting andre spillere har lagt igjen, men Death Stranding blir umåtelig mye lettere hvis du alltid har med deg det du trenger selv.

Posten skal fram!  Foto: Espen Jansen/Gamer.no

En stige eller to er essensielle hvis du skal bevege deg oppover i høyden et sted langs ruten din; klatretau gjør seg best når du skal nedover; og en eller to 3D-printere, kjent som PCC-er innad i universet, kommer meget godt med hvis du for eksempel vil bygge en generator eller begynne arbeidet på en bro langs veien.

Våpen blir også viktig etter hvert. Bola-våpenet man låser opp etter hvert lar deg lamslå innpåslitne menneskefiender som forsøker å stjele lasten din, mens hematologiske granater – granater lagd av Sams eget blod – er svært nyttige i kampen mot BT-er.

Pass godt på lasten din

Noen leveranser har spesielle betingelser som må overholdes til enhver tid. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Alt du tar med på tur må lastes på ryggen til Sam, og dette betyr at de er utsatt for vær, vind og andre naturkrefter. Alt du har med deg befinner seg i egne kasser som beskytter dem, men disse kan gå i stykker hvis du faller eller oppholder deg i områder hvor deg regner over lenger tid.

Spesielt det merkelige regnet – som spoler fram tiden og degenerer alt det kommer i kontakt med – kan komme til å ta knekken på mang en last om du ikke er forsiktig.

Sørg derfor for at du alltid holder jevn og god fart, tar pauser ved behov (se punktet under) og gjerne også har med deg «container repair spray», en spray som kan fikse ødelagt utstyr, hvorhen du går.

Spar på kreftene og søk ly om nødvendig

Dette er enda en fjellvettregel du absolutt bør følge hvis du vil at det skal gå deg vel i Death Stranding. Sam har nemlig ikke ubegrenset med utholdenhet, og han vil naturlig nok bli mer sliten jo mer du har med deg og jo mer han beveger seg.

Hvor mye «stamina» man har igjen indikeres av en blå måler som dukker opp midt på skjermen når Sam anstrenger seg. Områdene som er helt blåe kan man få tilbake ved å stoppe opp og ta en pust i bakken; de mørke områdene kan man bygge opp igjen ved å ta seg en slurk leskende energidrikk; mens de skraverte områdene kun kan gjenvinnes når man sover i en av spillet mange baser.

Tilsvarende vil også skoene dine bli slitt når du er ute i feltet. Heldigvis kan man ha med seg flere par slik at du kan bytte når de du har på deg går i stykker. Sko henger på en egen hempe på ryggsekken din og vil derfor ikke ta opp plass du helst vil vie til andre ting. Kjekt!

Peace out, Sam. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Prøv å slappe av

Death Stranding er et spill som egentlig bare burde vært stress og mas, men når man først kommer seg inn i de mange rare systemene og har veien klart foran seg, er det også et spill som egner seg meget godt til å innta en nærmest zen-aktig tilstand.

Spillet bruker musikk meget beskjedent, kjennetegnes av store, åpne landskap og lar ofte spilleren være i fred i lange perioder uten avbrytelser. Da er det kun deg mot omgivelsene, men når dette etter hvert begynner å gå litt på autopilot, er det mange fine muligheter til ettertanke spredt utover spillet. 

Jeg sier ikke at jeg har blitt enormt mye klokere eller har funnet ut av alle verdens problemer mens jeg har spilt Death Stranding, men jeg har faktisk fått til å koble litt av midt oppi det hele. Og i en hektisk hverdag – både i og utenfor spillverdenen – er dette virkelig ikke noe man skal kimse av. 

Har du noen tips til andre spillere? Del dem i kommentarfeltet nedenfor. 

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen