FEATURE: Her er de ti spillene Espen ser mest frem til i 2019
Feature
(Foto: Privat, Square Enix, montasje Gamer.no)

Spillåret 2019 – Espen Jansen

Her er de ti spillene Espen ser mest frem til i 2019

Kingdom Hearts, ekstravagant ultravold og Studio Ghibli-inspirerte hjorter står på Espens toppliste.

Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2019 nå på nyåret. Nå er det Espen Jansens tur.  

2018 var et spennende år for den spillglade. Ikke bare fikk vi servert noen av de fysisk største og objektivt mest imponerende enspilleropplevelsene bransjen noensinne har sett, men i tillegg fikk vi servert en håndfull knallgode godbiter i form av nostalgiske tilbakeblikk, personlige indiefavoritter og erketypiske installasjoner i klassiske spillserier.

For meg var de siste par månedene av 2018 også en tid i VR-spillenes tegn. Jeg var snedig nok til å låne til meg et PlayStation VR-headsett, og de siste par månedene har jeg tilbragt med nesa dypt nede i alt som har preget den spennende spillplattformen siden lanseringen i 2016. Jeg planlegger å skrive en mer utfyllende artikkel om PlayStation VR en gang i tiden framover, men allerede nå kan jeg peke på spill som Astro Bot Rescue Mission, Beat Saber og Déraciné som absolutte innertiere for enhver som er nysgjerrig på den slags.

Men nå må vi se framover: 2019 ligger brakk foran oss, og hva vi gjør med de neste 12 månedene er helt opp til hver og enkelt av oss. Selv ser jeg med håpefulle øyne på det som skal komme, og selvfølgelig gleder jeg meg også mektig til flere spill fra det kommende året.

Også denne gangen er det en solid mengde spill som ikke når helt opp, men frekk som jeg er, bruker jeg likevel litt spalteplass på å nevne dem også. For altså, når spill som Doom Eternal, Far Cry: New Dawn, Concrete Genie, Control, Animal Crossing til Switch, The Pathless, Crash Team Racing Nitro-Fueled, Yoshi's Crafted World, Metro Exodus og Atomic Heart ikke rekker opp til toppen av ønskelista, da vet du at det er mye spennende i vente.

Her er en oversikt over de ti spillene jeg ser aller mest fram til å spille i 2019:

Kingdom Hearts III

Dette har vi ventet lenge på. Foto: Square Enix

Sjanger: Action, rollespill
System: PlayStation 4, Xbox One
Utvikler: Square Enix
Kommer: 29. januar 2019

Kingdom Hearts III er en uke unna. Herlighet, for en merkelig tanke. Spillet jeg, og millioner av andre spillere, har ventet på i godt over tretten år, er mindre enn ti dager unna!

Det har vært en lang, spennende og strabasiøs ferd – fra engasjerende forløpere til merkelige sidesprang – men jeg har aldri veket en tomme: Kingdom Hearts er min absolutte favorittspillserie, og det at den nå skal komme til sin foreløpige konklusjon er intet mindre enn en emosjonell berg-og-dal-bane-tur av dimensjoner. Den følelsesladede cocktailen som brygger seg inni meg i skrivende stund ligger an til å bli kraftige saker: Den inneholder intet mindre enn en sleiv med noe skikkelig bittersøtt, en god dose reinspikka nysgjerrighet, litt ærefrykt og en hel masse skrekkblandet fryd.

Jeg er lang fra skråsikker på at spillet kommer til å klare til å leve opp til de forventningene mange av oss har bygd opp over det siste drøye tiåret, men forhåpentligvis klarer opplevelsen i det minste å sette et engasjerende, meningsfylt og tilfredsstillende punktum på Sora, Donald og Langbeins årelange ferd gjennom Disney- og Final Fantasy-land. Det blir garantert mektig, pent og noe ganske utenom det vanlige, og allerede nå sitrer det litt i meg bare ved tanken på å komme i gang.

Resident Evil 2

Claire Redfield og Leon S. Kennedy får kjørt seg i Resident Evil 2. Foto: Capcom

Sjanger: Action
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows
Utvikler: Capcom
Kommer: 25. januar 2019

Men litt før Kingdom Hearts III tar over livet mitt i et par uker, sparkes spillåret for alvor i gang den 25. januar, og da i form av intet mindre enn et godt over 20 år gammelt spill. Riktignok en nyutgave av et godt over 20 år gammelt spill, men hva nyutgaver angår, ser det ut til at Resident Evil 2 kommer til å ta den såkalte kaka.

Her har Capcom bygd opp spillet helt fra bunn av i Resident Evil 7-motoren, og resultatet er et overdådig lekkert og skikkelig grotesk tilbakeblikk på det mange mener er en av de skjulte perlene i Resident Evil-serien.

Selv har jeg nettopp spilt meg gjennom det første spillet i serien for aller første gang, og jeg må si jeg virkelig har fått sansen for den mystiske, skumle og engasjerende stilen de tidlige innslagene i Resident Evil-sagaen sogner til. Jeg forventer mer av det samme i Resident Evil 2: finurlige gåter, adrenalinfylte sammenstøt, en engasjerende historie og et og annet mini-hjerteinfarkt. Hva mer trenger man?

Sekiro: Shadows Die Twice

Et nytt, men samtidig velkjent konsept fra FromSoftware. Foto: FromSoftware

Sjanger: Action, rollespill
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows
Utvikler: FromSoftware
Kommer: 22. mars 2019

FromSoftware har imponert kraftig siden selskapet tok verden med storm med den brutalt vanskelig og enormt givende Dark Souls-serien, og akkurat nå virker det som om de japanske utviklerne kan gjøre hva som helst og likevel ende opp med et knallgodt og fortreffelig spill. De beviste dette så sent som i november, da de ga ut et førstepersons eventyrspill i VR som så absolutt leverte varene. 

Selskapets neste store actionspill, Sekiro: Shadows Die Twice, ser også ut til å levere som bestilt. Her får vi servert raske, høytflyvende og bitende vanskelige fektekamper i en fiktiv utgave av det føydale Japan, og foreløpig ser det ut til å leve opp til alle forventninger.

Slik det har blitt beskrevet, er kampene både tilfredsstillende og utfordrende på en og samme tid, og faktum at utviklerne også prøver seg på et par nye ting – deriblant færre rollespillelementer og flere vertikale omgivelser – gir opplevelsen en eim av noe nytt og spennende, samtidig som det nesten er garantert at spillet fortsatt vil treffe det herlige SoulsBorne-smørøyet.

Ori and the Will of the Wisps

Latterlig pene plattformsprang. Foto: Moon Studios

Sjanger: Plattform
System: Windows, Xbox One
Utvikler: Moon Studios
Kommer: En gang i 2019

Jeg har allerede utbasunert min kjærlighet for det første Ori-spillet, Ori and the Blind Forest, ved flere anledninger, inkludert da jeg annonserte at jeg gledet meg skikkelig til å spille Ori and the Will of the Wisps i 2018. Likevel ble det ikke slik: 2018 kom og gikk, og det neste spillet fra Moon Studios var ingensteds å se (med unntak av en kort visitt under fjorårets E3).

2019 virker derimot som et flott år, og forhåpentligvis vil dette gjenspeile seg i det faktum at det også blir året for Oris neste store spilleventyr. Av det jeg har sett så langt, virker det som en veldig tro og naturlig videreføring av det som gjorde originalspillet så herlig og unikt: strålende vakre omgivelser, bunnsolide plattformmekanikker, en engasjerende historie og musikk som får det til å krype gåsehud opp og ned ryggen bare ved tanken.

Nå har jeg i tillegg skaffet meg en datamaskin som (mot all formodning) kan kjøre spillet uten nevneverdige problemer, så da er det bare å sette seg ned i godstolen med det fantastiske lydsporet Gareth Coker lagde til forgjengeren og smøre seg med like deler ståpels og tålmodighet.

Det neste Pokémon-spillet

Samme hvordan det neste Pokémon-spillet blir, er det ingen grunn til å tro at kampsystemet kommer til å forandre seg nevneverdig (her fra Let's Go, Pikachu!). Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Sjanger: Rollespill
System: Nintendo Switch
Utvikler: Game Freak
Kommer: En gang i 2019

Vi vet formelig ingenting om det neste Pokémon-spillet, annet enn at det angivelig skal by på en helt ny generasjon monstre og at det har planlagt lansering på Nintendo Switch en gang i 2019. Som en kar som har fulgt lommemonstrene fra barnsbein av, trenger jeg imidlertid ikke vite noe særlig mer – bare det at det kommer mer Pokémon-moro er nok for meg.

Hvis fjorårets Pokémon: Let's Go, Pikachu! og Pokémon: Let's Go, Eevee! er noe å belage forventningene sine på, ligger alt til rette for at den åttende pokémon-generasjonen kan bli en av de bedre innslagene på aldri så lenge. Ikke bare fikk vi servert en heidundrende nostalgisk og enormt vakker reise rundt i pokémon-land, men vi fikk i tillegg en rekke nye og engasjerende ideer som alle kan komme til å passe finfint inn i det neste store spranget i serien.

Mesteparten av det som holdt Let's Go-spillene tilbake, var grums som hang igjen fra Pokémon Red, Blue og Yellow, og med dette ute av veien ligger alt til rette for at det kommende spillparet kan ende opp som et av seriens aller, aller beste.

Ta gjerne turen over til neste side også. Der vier jeg plass til ultravoldelige slåssespill, Studio Ghibli-aktige indiespill og japansk borgervern »

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen