FEATURE: Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill
Feature

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

Det er mer enn Infinity Blade II å kose seg med.

30 Second Life

Pris: 7 kr
Sjanger: Uklassifiserbar
Type: iPhone
Utvikler Bruce Hill
30 Second Life kan kjøpes her

Hadde det bare enda vært så.
Hadde det bare enda vært så.

Det begynner så smått å bli en undersjanger, disse spillene. Du kjenner kanskje typen: spilletid målt i minutter, og et eller annet budskap om livet. The Passage må noen av dere ha vært innom, og det synes stadig vekk som det kommer noen greier av denne typen fra blendahvite amerikanske designstudenter.

Konseptet i 30 Second Life er at du følger livet til et menneske gjennom forskjellige faser i et liv på tretti sekunder (eller mindre). Hvilken oppvekst, hvilke yrker og hvilken karriere du får bestemmes av én ting: arbeidsinnsatsen din. Denne måles gjennom hvor mange ganger du trykker på to lysende grønne knapper på begge sider av skjermen.

Jobber du hele tiden går du fra datanørd til spion og mafiaboss. Jobber du ikke i det hele tatt, blir du alkoholiker, hjemløs og død i rennesteinen før du er fylt tredve. Og om du slacker i starten og setter klampen i bånn etterpå – ja, da blir du president. Akkurat som i det virkelige liv, altså.

På slutten får du en oppsummering av alle fasene du har vært gjennom. I alt er det over 160 slike faser: alle illustrerte med fin pikselkunst og utstyrt med forklaringer som faktisk kan være ganske vittige. Noen må ha brukt vanvittig mye tid på dette.

Derfor er det synd at det blir kjedelig etter ca. fem minutter. Men 30 Second Life er såpass interessant at jeg syns folk burde prøve det likevel. Deler av meg håper at det er en satire på spill som The Passage. Det hadde vi trengt.

6/10

EPOCH

Pris: 42 kr
Sjanger: Action
Type: iPhone og iPad
Utvikler: Uppercut Games
EPOCH kan kjøpes her

EPOCH er laget av Uppercut Games, en gruppe tidligere utviklere hos 2K Marin. Spillet, som kjører på Unreal 3-motoren, byr på postapokalyptisk robotaction med et forenklet dekningssystem. Det kan best oppsummeres som et slags Infinity Blade med skytevåpen.

Hvert av spillets brett er delt inn i arenaer der du får et knippe hindre å gjemme deg bak. Målet ditt er å eliminere et antall fiender i hver arena, har du gjort det går du videre til den neste. Mellom hvert brett får du muligheten til å oppgradere utstyret ditt, med penger du tjener inn gjennom spillingen. Disse brettene kan og må "grindes", altså spilles om igjen for å tjene inn penger til oppgraderinger.

Styringen er gestebasert. Det vil si; du sveiper opp, ned og til siden for å få figuren din inn og ut av dekning og mellom hindre. Med trykk på skjermen aktiverer du autoskyting, granater og andre spesialangrep. Dette fungerer overraskende bra.

Heftige eksplosjoner er bare noe av det EPOCH har å by på.
Heftige eksplosjoner er bare noe av det EPOCH har å by på.

Kampene er preget av smidige overganger mellom angrep og unnamanøvrer. Det gjelder å holde seg på alerten, for fiendene er fryktelig flinke til å holde deg i aktivitet. Du holder ikke ut lenge hvis du står stille, for å si det sånn.

EPOCH er et bra spill, men uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor, så syntes jeg det hadde noe grunnleggende harry over seg. Historien er ok, men det prøver litt for hardt å være grimt, med sin grelle filtermodulerte synth og postapokalyptiske Unreal 3-grafikk. Denne delen av AAA-opplevelsen syns jeg de kunne lagt igjen hos 2K Marin.

En annen ting jeg bet meg merke i var at spillet kunne bli litt frustrerende av og til. Det er ikke sjekkpunkter med, så dør du må du spille hele brettet på nytt igjen. For å gjøre vondt verre, sto det ofte litt uklart igjen for meg akkurat hvorfor jeg mislyktes i en viss situasjon. Dette og stilen trekker ned for det som er den mest vellykkede dekningskytingen på iOS hittil.

7/10

ZONR

Klarer du å finne den?
Klarer du å finne den?

Pris: Gratis
Sjanger: Hjernetrim
Type: iPhone og iPad
Utvikler: KlickTock
ZONR kan kjøpes her

ZONR er en aldeles liten perle av intetsigenhet. Utviklerne beskriver det som «action-hjernetrim», men det kjennes ikke ut som hjernen min blir særlig trent av det, og action er nok å ta vel hardt i.

Hver omgang med ZONR varer i nitti sekunder. I løpet av denne tiden skal du fortest mulig prøve å finne de største brikkene i en sekvens med tilfeldig genererte puslespill. Jo flere du klarer og jo raskere du klarer dem, dess høyere poengsum får du.

ZONR kan best beskrives som et utstillingsvindu for kreativ visuell design. Opplevelsen er avslappende og tilbakelent, og krever ikke mer av deg enn et par døsige trykk. Spillet er annonsefinansiert, gratis med muligheten til å betale for skins hvis du skulle ønske det.

Hver gang du finner den største brikken, får du en tone som er samstemt med bakgrunnsmusikken. Om du trykker i takt, er du på sett og vis med og lager musikken selv. Dette får deg inn i en slags “sone” der spillingen skjer naturlig og uanstrengt.

ZONR er såpass vellykket på det kreative planet at det er vanskelig å ikke like det. Det har en avgrenset spillflyt som holder interessen din i et par minutter og i grunnen ikke ønsker å legge beslag på mer enn det. Den slags tilbakeholdenhet har jeg sansen for, og jeg ser gjerne mer av den.

8/10

Norske spill

Noe av det jeg elsker med mobilspill er hvor internasjonale de er. Når jeg søker opp hvor i verden spillene jeg skriver om er fra, kommer de mest overraskende land opp. Sør-Afrika, Sveits, Italia, Spania, Kina, Brasil – land som gjerne ikke har kapital for polygonorgier til et tresifret antall millioner.

Og i det siste – forbausende ofte, faktisk – har jeg lagt merke til stadig flere norske spill som markerer seg positivt. Kvaliteten blir bare bedre og bedre. Under er to gode norske spill som har kommet ut den siste tiden: plattformspillet SpinTrip og ordspillet Dicto.

SpinTrip

Pris: 7 kr
Sjanger: Plattform
Type: iPhone og iPad
Utvikler: Ablemagic
SpinTrip kan kjøpes her

I forrige uke hadde vi en sak om Ablemagic, et ambisiøst og annerledes spillstudio fra Trondheim. Selskapet, som fokuserer mye på design og bakgrunnshistorie, jobber nå med å etablere spilluniverset sitt på flere medieplattformer, blant annet tegnefilm.

SpinTrip er det siste spillet deres. Det er en åpen og kompleks plattformopplevelse som til tider ikke helt vet hva den vil være, men stort sett har hjertet på rett plass.

Som den forrige lanseringen til selskapet, Bub, finner spillet sted i ‘tisu-universet. Dette er en omfattende tegneserieverden skapt av Ablemagic-gründer Nina Fjelnset og illustratør Ingrid Baadnes. I ‘tisu-universet er fargene skarpe, øynene store, med mer enn et par overtoner av Japan og euro-orientalske fantasmer.

Disse portalene markerer slutten på hver bane.
Disse portalene markerer slutten på hver bane.

I SpinTrip styrer du enten noss eller lillme (navn i ‘tisu-universet skrives uten stor forbokstav), som blir sendt ut på en reise for å hente tilbake «shimmer» som har blitt stjålet av de slemme gantene. Noss og lillme farer rundt i et hamsterhjul og plukker opp «chibber», små vesener som gir deg oppgraderinger nødvendige for å komme gjennom banene.

Det kan for eksempel være en hindring i veien som du må sprenge med en bombe-chib, eller et høyt hinder som du må forsere med en hoppe-chib. Banene er overraskende åpne i utformingen, med flere alternativruter og valgfrie områder der du kan sanke poeng. Spillflyten er svært variert og aldri kjedelig.

SpinTrip sliter litt med konseptuelle svakheter. Spillet er morsomst når du får skikkelig fart på deg, men har en lei tendens til å sakke ned i frustrerende prøving og feiling. Musikken står stille i en døsig ambienttåke, mens spillet hele tiden vil at du skal videre og frem.

Selskapets forrige spill, Bub, var mer helhetlig og vellykket slik sett, men SpinTrip er definitivt ikke dårlig av den grunn. Det er et spill som prøver nye ting, ikke lykkes med alle, men ender opp med å være såpass annerledes at det fenger. Det vil nok komme flere spennende ting fra Ablemagic i årene fremover.

7/10

Dicto

Pris: Gratis
Sjanger: Ordspill
Type: iPhone og iPad
Utvikler: MottiMotti
Dicto kan kjøpes her

Oslo-baserte Mottimotti er et relativt nystartet selskap som så langt har delt innsatsen mellom kontraktarbeid og kommersielle lanseringer. Dicto er deres første iOS-spill, og kvaliteten lover bra for fremtidige prosjekter.

Spillet er en raffinering av ordspill som Scrabble og Wordle. Målet er å sette sammen et gitt antall tilfeldig valgte bokstaver til ord. Ordene gir deg poeng basert på lengden og bestanddelene. Hvis du lager et ord som ikke er i ordboka, eller bruker for lang tid, tar spillet slutt.

I alt fire spillvarianter er tilgjengelig. I «Survival Mode» gjelder det å henge med så lenge du klarer, «10 Round Challenge» og «25 Round Challenge» burde være selvforklarende. I bonusmodusen «Guess the Word» får du et visst antall minutter til rådighet for å finne ut hvilket ord som dannes av et utvalg på enten fem, seks eller syv bokstaver.

Video fra Dicto. Utvid

Som et av svært få ordspill, har Dicto med muligheten til å spille på nynorsk (et gedigent pluss i min, og sikkert også Øystein Fureviks bok), i tillegg til norsk, tysk, fransk, engelsk og en rekke andre språk. Selve spillet er gratis, men du kan låse opp funksjonalitet eller kjøpe til ordbøker via mikrotransaksjoner.

Dicto er bunnsolid håndverk fra ende til annen. Alt fra grensesnitt til menyer og ikoner synes gjennomarbeidet til den minste detalj. Det eneste jeg savner er en eller annen form for tilbakemelding på lydsiden – noen lydeffekter ville gjort seg bra. Men ellers er dette streit, blankpolert ordspilling som er svært lett å få sansen for.

8/10

Turntales

iPhone
Slippdato: 21. november 2011
Sjanger: Gåteløsning
Utvikler: Torben Fugger
Utgiver: Torben Fugger

Minecraft – Pocket Edition

Slippdato: 17. november 2011

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen