Ferske detaljer om Minecraft-oppdateringen

Skumle nye monstre og spennende rollespillelementer.

Minecraft var en av hovedattraksjonene på den amerikanske spillmessen PAX, og i den forbindelse viste de svenske utviklerne hos Mojang frem spillets kommende eventyroppdatering. IGN fikk en titt på nyhetene.

Mojang fortalte blant annet at spillet vil ta et skritt nærmere rollespillsjangeren. Rundt om i verden vil det finnes landsbyer befolket av ikke-spillbare figurer, og de kan gi spilleren oppdrag. Ved å løse disse får spillerne erfaringspoeng som de kan bruke til å forbedre figuren sin.

Det å drepe monstre vil også resultere i erfaringspoeng.

Samtidig økes straffen for å dø. Da mister du nemlig erfaringspoengene du har opparbeidet deg, og dermed blir det ekstra viktig å holde seg i live.

Mat får også en viktigere funksjon enn tidligere. Du må rett og slett spise regelmessig for å overleve. Samtidig vil ikke mat ha den samme umiddelbare, helsebringende effekten som tidligere, så det nytter ikke å bare hive i seg en stekt kotelett om du begynner å slite med helsa i en kamp.

Du kan fortsatt bygge slott og borger.

Mojang snakket også om andre nyheter, inkludert nye fiender. En av disse er «endermen», som lever sitt eget liv uavhengig av deg helt til du ser rett på dem. Da vil de langsomt snu seg mot deg, og i det du snur deg bort fra dem vil de raskt teleportere seg mot deg og gå til angrep. De skal være ekstremt vanskelige å rømme fra, men liker visstnok ikke vann.

Et annet monster er «silverfish», som rett og slett bor inni stein- og jordblokkene som bakken består av. De våkner opp når du hakker i stykker blokken de er i, og kan lett gi deg ubehagelige overraskelser, enten du driver utravning for en ny base eller lager gruver.

Som om ikke dette er nok er edderkoppene nå blitt farligere enn før. Bittene deres vil nå forgifte deg, noe som fører til at du gradvis mister helse så lenge du er forgiftet. Forhåpentligvis betyr dette at det også er mulig å lage motgift på et eller annet vis.

Dette er ikke et av de nye monstrene.

Selv om disse nyhetene ser ut til å gjøre spillet vanskeligere, er ikke alle nyhetene like dårlige for våre stakkars spillfigurer. Pil og bue blir et mer effektivt og taktisk våpen, og ved å holde inne skyteknappen vil pilen få mer kraft.

Hvis alt dette fokuset på kamp høres kjipt ut kan du glede deg til at spillet får en byggemodus hvor du ikke lenger trenger å høste materialer for bygningene dine, og heller ikke trenger å frykte farer i spillverdenen. Her kan du dessuten fly rundt i verden.

Les også: Minecraft blir mer eventyrlig.

Siste fra forsiden