Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII får enda flere nyvinninger på Xbox One og Switch

Nyoppussede The Zodiac Age utvides igjen.

For en drøy måned siden ble det klart at Final Fantasy XII-nyversjonen The Zodiac Age kommer til Xbox One og Nintendo Switch den 30. april. Nå har Square Enix sluppet en fersk trailer for å markere at lanseringen nærmer seg, og samtidig frister utvikleren med diverse nyvinninger som ikke var tilstede for de tidligere PlayStation 4- og PC-utgavene.

Større tilpasning i kamp

Final Fantasy XII: The Zodiac Age kommer til Xbox One og Switch i april.
Square Enix

Blant annet melder Square om muligheten til å tilpasse progresjonssystemet ytterligere. Lisensene eller egenskapene man tilegner seg underveis kan nå nullstilles ved å snakke med lederen for Clan Centurio i byen Rabanastre.

Prosessen krever kun et par knappetrykk tid, og kan utføres når som helst slik at man lettere kan endre på lagoppstillingen foran enhver situasjon.

Videre får Xbox One- og Switch-spillere tilgang på hele tre Gambit-sett, sammenlignet med kun ett i tidligere versjoner. Gambit-systemet forteller spillet hvilken rekkefølge figurene skal utføre angrepene sine, basert på en rekke variabler i kamp. Med tre sett kan spillere forhåndsprogrammere ulike systemer, og endre mellom dem på farten slik at man alltid er forberedt på hva det skal være.

Til slutt lover Square en forbedring av New Game Plus-modusen, hvor spillere nå får overføre alle gjenstander de samlet opp i første gjennomspilling. Xbox One-spillere får også nyte spillet i 60 bilder i sekundet.

Nydelig restaurering

Nyversjonen skilter blant annet med et forbedret kampsystem.
Square Enix

Final Fantasy XII: The Zodiac Age kom opprinnelig til PlayStation 4 sommeren 2017, før det deretter tok turen til PC året etter. Nyversjonen av det nå 13 år gamle originalspillet introduserer en rekke nyvinninger – blant annet et utvidet kampsystem – som tidligere ikke hadde vært tilgjengelige utenfor Japan.

Vår anmelder storkoste seg med The Zodiac Age, og mente spillet gjorde akkurat det et oppussingsprosjekt burde gjøre.

– Det tar et gammelt spill, og gjør det bedre. I essensen er dette som å spille nøyaktig det spillet du gjorde for elleve år siden, men de irritasjonsmomentene du mener var der, er borte. Borte er det litt meningsløse systemet som gav deg så mye frihet at figurene dine til slutt ble identiske; borte er den enorme tidsbruken for å gjøre små ting; og borte er det litt irriterende kartet som hjalp deg med å gå deg vill, kommenterte Øystein Furevik om PlayStation 4-versjonen.

Square Enix har også hintet om en stor spillansering i 2019.
Kan det være at vi endelig skal få Final Fantasy VII Remake?

Siste fra forsiden