– Gammeldags å kun tilby én betalingsmodell i MMO-er

Veteraner mener at valgfrihet preger hele underholdningsbransjen.

Turbine Games må kunne anses som pionerer av free to play-forretningsmodellen, hvor man betaler mindre summer for spesifikt innhold snarere enn en fast, månedlig abonnementsavgift. Nettrollespillene deres Lord of the Rings Online og Dungeons & Dragons Online var begge tidlig ute med å ta skrittet fra månedsavgift til en valgfri betalingsmodell.

Selskapets kommunikasjonssjef mener at det hører fortiden til å kun tilby én betalingsmodell.

Dungeons & Dragons Online har aldri vært mer populært.

– Det er neppe riktig å si at abonnementsspillene er døende. Det er sannsynligvis mer riktig å si at idéen om å tvinge spilleren til én måte å fordøye innholdet på er døende, sier Adam Mersky i et nylig intervju med Eurogamer.

Pløyde ny mark

Begge MMO-ene deres går angivelig så det suser, med flere spillere og større inntjening enn noen gang etter at de tok steget over til å støtte mikrotransaksjoner. Mersky insisterer på at tendensen med fleksibel betaling ikke begrenser seg til spillindustrien.

– Vi pløyde ny mark i nettspillverdenen, og industrien er i ferd med å adoptere modellen, men dette er gjennomgående i underholdningsindustrien. Du kan velge å abonnere på parabol- eller kabel-TV, men du kan også kjøpe en boks som Roku eller Apple TV, og kjøpe TV-programmene dine per episode i stedet for å betale en månedsavgift for ubegrenset innhold.

Turbine jobber for øyeblikket med en ny utvidelsespakke til Lord of the Rings Online, som blant annet tilbyr ridekamper og entekompiser.

Les også: EverQuest blir gratis

Siste fra forsiden