Google Stadia

Google satser visstnok ikke på Stadia internt lenger

Vinkler angivelig tjenesten vekk fra forbrukere og mot andre formål. 

Google Stadia.
Google

Ifølge Business Insider har Stadia blitt nedprioritert internt i Google. Fra å være en forbrukertjeneste som tilbyr et strømbart spillbibliotek, virker det i stedet nå som om Stadia-teknologien skal brukes som baktepper for opplevelser fra andre selskaper. Blant annet nevnes Bungie, Capcom og trimsykkelselskapet Peloton.

Internt skal navnet ha gått fra Stadia til Google Stream, og kilder hos Google skal ha sagt at om lag 20 prosent av fokuset for tjenesten nå handler om forbrukeraspektet, mens resten av ressursene brukes til å sikre seg avtaler med andre selskaper og jobbe med salgbare konsepter for teknologien.

Vanskelig lansering

Google Stadia har slitt med å tiltrekke seg brukere.
Google

Det er nå litt over to år siden Google først lanserte Stadia – en tjeneste som skulle by på et spillbibliotek som man spiller via strømming. Etter lanseringen slet tjenesten med å tiltrekke seg brukere, og fikk lite positiv omtale.

I begynnelsen av 2021 la Google ned sine to interne spillstudio som ble opprettet nettopp for å lage spill til tjenesten, uten at noen av dem hadde levert spill til Stadia. Samtidig ble det rapportert om at Google bommet på sine salgsmål med flere hundre tusen.

Flere nettsteder har siden snakket med kilder internt i Google som meldte om misnøye. Blant annet skal Google ha brukt 10 millioner dollar for å sikre seg Red Dead Redemption 2 på tjenesten, noe de ikke tjente inn igjen.

Siste fra forsiden