Grunnleggere forlater Rare

Grunnleggerne av det populære britiske utviklerstudioet Rare har forlatt selskapet.

Rare ble grunnlagt i 1982, av brødrene Tim og Chris Stamper. I sine tidlige år het selskapet Ultimate Play The Game, og jobbet primært på hjemmedatamaskiner som Commodore 64 og ZX Spectrum. Tidlig på åttitallet produserte de klassikere som Cookie, Atic Atac, JetPac, Entombed, Lunar Jetman, Sabre Wolf og Knight Lore.

Underwurlde (ZX Spectrum)

I 1985 startet Rare sitt langvarige forhold med Nintendo, og i løpet av åtti- og nittitallet produserte de en rekke klassikere for den japanske konsollgiganten. Her finner vi titler som Battletoads, Donkey Kong Country, Killer Instinct, Star Fox Adventures, Banjo-Kazooie, og selvfølgelig, GoldenEye og Perfect Dark for Nintendo 64.

I 2002 ble selskapet kjøpt av Microsoft, og begynte å fokusere på Xbox-spill (selv om de fortsatte å lage spill til Nintendos håndholdte plattformer). I de senere årene har den helt store suksessen uteblitt, men sent i fjor traff de endelig blink igjen, med Viva Pinata for Xbox 360.

Nå er det klart at Tim og Chris Stamper har forlatt Rare. De to brødrene har sannsynligvis ikke store problemer med å overleve som arbeidsledige en stund, med tanke på at de eide 51 prosent av selskapets aksjer da det ble kjøpt av Microsoft for 375 millioner dollar (cirka 2,3 milliarder kroner, som er rekord i spillindustrien), men hva de egentlig planlegger å gjøre vet vi for øyeblikket ikke.

Viva Pinata (Xbox 360)

Matt Betteridge, som har vært hos Rare i 19 år, har tatt over stillingen som studiodirektør. Gregg Mayles har blitt Rares nye kreative direktør. For øyeblikket vet vi lite spesifikt om det Rare nå jobber med, men det er klart at de utvikler et nytt spill i Banjo Kazooie-serien, samt to andre ikke-annonserte titler.

Tim og Chris Stamper er langt fra de første profilerte Rare-ansatte som forlater skuta. I 1998 forlot teamet bak GoldenEye (Martin Hollis, David Doak, Steve Ellis, Karl Hilton, Graeme Norgate og Lee Ray) selskapet og dannet sitt eget studio, Free Radical Design. Dette studioet har blant annet stått for Timesplitters-serien og Second Sight, og jobber for øyeblikket med det svært lovende skytespillet Haze.

Siste fra forsiden