Race Pro

Hard og brutal racing

SimBin pløyer ny mark med en ekstrem racingsimulator til konsoll.

Gran Turismo var lenge kongen av simulatorer til konsoll, men det ble på mange måter parkert av Forza Motorsport-serien. Begge er uten tvil både heftige og troverdige, men nå forsøker SimBin å gå dem en høy gang, med sitt første Xbox 360-spill: Race Pro. Tidligere har slike simulatorer vært forbeholdt PC, i form av titler som GTR, Live for Speed og rFactor. SimBin er på ingen måte en lettvekter i denne bransjen, så det har knyttet seg en viss spenning til hva de kan levere på konsoll.

Når det er sagt, bør det også nevnes at Race Pro på ingen måte forsøker på kopiere andre enn sine PC-søsken. Her er det for eksempel ingen modifisering og styling. Fokuset er helt og holdent på racing og biler bygd for det formålet, ikke på å bygge den perfekte gatebilen. Som en følge av dette, mister man følelsen av eierskap til favorittbilen. Det eneste som betyr noe er hvor sent du tør bremse og hvor fort du kan piske bilene gjennom sjikaner og hårnålssvinger.

Ikke noe for bestemor

Du kan skru av og på enkelte hjelpemidler etter eget ønske, og dermed tilpasse vanskelighetsgraden noe. Det er kanskje hakket mindre ekstremt enn de aller grommeste simulatorene til PC, men Race Pro er et hardt og brutalt spill. Dette er ingenting for mammagutter, dette er skikkelig racing. Runde etter runde med varm asfalt, kniving og perfeksjonisme.

Bilene er lisensierte, og spenner fra Mini Cooper og Caterham 7 via WTCC til Radical og Formel 3000. Et slikt utvalg byr selvsagt på svært ulike kjøreopplevelser. Mens noen av bilene er lette og ligger klistret gjennom svingene, kan du oppleve at enkelte tyngre drog har betydelig større problemer med å bite seg fast. Det ser rett og slett ut til at SimBin har lagt ned et solid stykke arbeid i å simulere hvordan vekt, fart og hjuloppheng kjemper mot asfalten og g-kreftene.

Monza, Brands Hatch, Anderstorp og Laguna Seca er fire av de totalt tretten banene i spillet. Antallet er kanskje ikke imponerende, men det er gjengivelsen. De ser kanskje lekrere ut i andre spill, men i Race Pro kan du virkelig føle hver minste dump i asfalten. På godt og vondt. Det er altså fullt mulig å bli vippet av pinnen av banenes virkelige utfordringer.

Som vi er vant med fra SimBin, er motorlydene basert på opptak av de virkelige bilene. De kunne gjerne vært hakket mektigere, men de gjør en akseptabel jobb for totalopplevelsen. Grafisk er det imidlertid mindre å hoppe i taket for. Detaljgraden er akseptabel på både biler og baner, men bare så vidt. Dessuten skulle vi gjerne sett at det fløt bedre. Spillets skademodell er også nok så beskjeden. På toppen av det hele plages spillet av såkalt «tearing». Forza 2 ser penere ut, flyter bedre, kjører med dobbelt så mange bilder i sekundet, har mer imponerende skademodell og kom ut for snart to år siden. Til sammenligning.

Panserbiler

Bilene i Race Pro tåler i overkant mye juling. Faktisk er det vanskelig å merke noe som helst på dem utover noen småbulker, med mindre du nærmest går inn for å ødelegge bilen. Selv etter nokså brutale kollisjoner. Det spretter riktignok opp en advarsel med bilde av en skiftenøkkel, men det er sjelden verdt å bry seg om den. Det betyr ikke at du kan kjøre villmann, dyrebare sekunder går fort tapt om du tar turen utenfor banen eller snurrer, men det er like fullt skuffende.

De datastyrte motstanderne byr først på motstand på høyeste vanskelighetsgrad, og da kan de til tider være livsfarlige. Det kan være frustrerende å bli sendt baklengs ut på gressplenen fordi bakenden din sperret veien for en av dem, men samtidig bidrar det til at du må vurdere om det virkelig er forsvarlig å kjøre forbi, før du kaster deg ut i det.

Foruten enkeltstående løp og turneringer, har spillet en karrieremodus. Her starter du i en serie for Mini Cooper. Ved å gjøre suksess, opparbeider du deg poeng, som igjen låser opp tilgang til nye og heftigere serier. Du velger selv hvilke du vil satse på. Dette er eneste drivkraft, det er altså ingen penger, reparasjoner, bilkjøp eller oppgraderinger med i bildet.

Mye moro i flerspiller

Det er selvsagt også mulig å kjøre mot andre spillere. Opp til tolv spillere kan konkurrere via Xbox Live. Dessuten har det mulighet for to spillere lokalt. En kan da velge å kjøre mot hverandre eller å samarbeide. En spiller kjører om gangen, og ved gitte tidsintervaller bytter man. I samarbeidsmodusen deler man slik sett på å kjøre samme bil, mens duellene fungerer litt annerledes. Her vil en datastyrt motstander til enhver tid kontrollere og holde plassen til den spilleren som ikke kjører.

Gamepad fungerer overraskende godt som kontroller, men for den aller ypperste opplevelsen er det selvsagt anbefalt med ratt og pedaler. Ikke bare fordi det føles mer autentisk, det gjør det også enklere å finjustere gass, bremser og rattutslag, og dermed ha økt kontroll over bilen. Spesielt er det en fordel når heftige biler med bakhjulstrekk skal rattes effektivt gjennom og ut av krappe svinger.

Slitasje av dekk og bremser er på plass, men ikke noe tema i kortere løp. Bilens innstillinger kan imidlertid påvirke kjøreegenskapene (og dermed rundetidene) betraktelig. Du kan i praksis justere på alt hjertet måtte begjære, men standardoppsettene er helt kurante for den som ikke lar seg friste av småfikling, prøving og feiling.

Race Pro føles kanskje litt uferdig, spesielt med tanke på de grafiske manglene. Men har du tid til å irritere deg over disse? Kanskje hvis du er på jakt etter et lekkert og innbydende bilspill. Hvis du derimot er på jakt etter en skikkelig heftig racingsimulator, blir de fleste feilene som flate fluer på frontruta å regne. Selve kjørefølelsen er nemlig i en klasse for seg selv på denne konsollgenerasjonen. Race Pro er hardt, brutalt og utfordrende. Akkurat som skikkelig racing skal være.

Race Pro er kun tilgjengelig for Xbox 360. Det er ikke kunngjort versjoner for andre plattformer.

Diskuter artikkelen på forumet