Hvor mye RAM trenger du egentlig for å spille?

Holder det med 4 GB, eller bør du investere i 16 GB?

Rockstar Games, Shutterstock, Adem Demir, montasje Gamer.no

Nettstedet Techspot har satt RAM-bruk under lupen for å finne ut hvor mye man egentlig trenger å stappe inn i kabinettet nå om dagen. De testet både bruken under encoding i videoredigeringsprogrammet Adobe Premier og under komprimering av filer, men det er hvor mye RAM som brukes i spilling som er mest spennende for oss.

Nettstedet brukte en testrigg med en Intel Core i7-67000K Skylake som klokker inn på mellom 4 og 4,2 GHz, et GeForce GTX 980-grafikkort og tre forskjellige DDR4-2666 RAM-konfigurasjoner: 4 GB, 8 GB og 16 GB.

Lite å hente

Interessant nok fant de ut at de forskjellige RAM-konfigurasjonene ikke bydde på de store forskjellene.

Grand Theft Auto V.

Om lag 20 spill ble prøvd ut, men nettstedet valgte å trekke frem Grand Theft Auto V, Batman: Arkham Knight og F1 2015 som eksempler. Av spillene var det disse tre som brukte mest RAM.

For å legge litt ekstra press på systemet testet de spillene med 65 aktive og ferdiglastede Chrome-faner. Til sammen tok de opp 2,2 GB med minne på 16 GB-riggen.

Grand Theft Auto V greide å ta opp 9 av de 16 tilgjengelige GB-ene, men likevel merket Techspot ingen forskjell mellom 16 GB og 8 GB. Begge holdt seg på 56 bilder i sekundet. Kanskje mest overraskende er det likevel at riggen med 4 GB kun hadde ett bilde i sekundet mindre enn de to andre.

Batman: Arkham Knight.

Lignende resultater så nettstedet på Batman: Arkham Knight. Med 16 GB tok spillet opp 9,8 GB RAM, og da nådde spillet 102 bilder i sekundet. ( GB-riggen mistet bare ett bilde i sekundet, mens 4 GB-riggen falt ned til 98 – noe som fremdeles er et svært godt nivå.

Siste eksempel, F1 2015, sementerte hvor lite RAM-mengden hadde å si. Alle de tre konfigurasjonene leverte nøyaktig 109 bilder i sekundet.

Konklusjonen virker å være at 4 GB med RAM fremdeles klarer å henge med, men at 8 GB er den gyldne middelvei. Techspots testresultater vitner om at 16 GB ikke er nødvendig for spilling – ikke ennå i hvert fall. Utenfor spilling var det større forskjeller å spore, men i spillsammenheng var det lite å hente.

Skal du vurdere VR i fremtiden kan det hende at du bur vurdere mer.
Så kraftig bør maskinen din være for å takle Oculus Rift »

Siste fra forsiden