Kommentar

2021 oppsummert: Nintendo

I 2021 viste Nintendo seg fra sin beste og verste side

Spillkjempen nekter å forandre seg

Akkurat nå er Nintendo litt for selvtilfredse til at de vil endre på suksessoppskriften. Det er kjipt for forbrukerne.
Audun Rodem, Gamer.no

Nintendo har alltid vært noe for seg selv. Det japanske spillselskapet forsøker alltid å innovere og dermed nå ut til nye markeder, på godt og vondt. Det har gitt oss noen fantastiske spillopplevelser og fascinerende teknologisk nybrottsarbeid, men Nintendos alenegang på spillmarkedet har også styrket en til dels pussig bedriftskultur – en kultur som nå virkelig begynner å lugge i møte med moderne forbrukervaner. Men la oss begynne med det positive (for det er det mest av):

  • Metroid Dread knuste omtrent alle salgsrekorder for franchisen på flere kontinenter, kort tid etter lansering. På én måned solgte spillet 845.000 eksemplarer i USA alene. Dette er viktig for Nintendo, da dette er en dataspillserie som frem til nå har hatt et heller begrenset nedslagsfelt.

  • I september meldte Nintendo at de i løpet av første halvdel av finansåret 2021 hadde solgt 8,3 millioner Switch-konsoller (til butikker) – og hele 93 millioner siden lanseringen. Det var før både Black Friday og det viktige julesalget. Ikke dårlig for en snart fem år gammel konsoll.

  • Det kom flere gode, eksklusive spill: Foruten nevnte Metroid Dread, kunne Switch skilte med Monster Hunter Rise, Pokémon Unite (jo da, det kom på mobil også), Mario Party Superstars, Shin Megami Tensei V og No More Heroes III, for å nevne noen.

  • Nintendo fortsatte å eksperimentere med mer eller mindre åpne verdener i dataspill, denne gangen i Bowser’s Fury – en overraskende velfungerende utvidelse til Switch-versjonen av Super Mario 3D World.

  • Animal Crossings: New Horizons 2.0-oppdatering hadde så mye nytt, gratis innhold at utgivere flest ikke hadde nølt med å ta seg betalt. Dette gjorde at Nintendo fikk mange frafalne spillere til å plukke opp kontrollerne på nytt.

  • ... og apropos nyversjoner: Nintendo har resirkulert flere gamle spill dette året, foruten Super Mario 3D World, kunne vi osgå spille oppussede versjoner av The Legend of Zelda: Skyward Sword og Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl, samt New Pokémon Snap.

  • Selve Switch-konsollen fikk også en oppdatering, i form av en ny modell med en 7 tommer OLED-skjerm (mot originalens 6,2 tommer) og litt bedre batterivarighet (under gitte omstendigheter).
Metroid Dread er noe så sjeldent som et virkelig populært Metroid-spill.
Nintendo

Bakstreverske som vanlig

Nintendo gjorde mye riktig i 2021. Dette var året da man virkelig begynte å se pandemiens konsekvenser for dataspillmarkedet, men Nintendo kom seg rimelig helskinnet gjennom det, mye takket være relanseringer og utvidelser. Det vitner om at selskapet ikke lenger ser seg fornøyd med å satse alt på et knippe store utgivelser i året, men vil la utgivelsene sine leve lengre enn før. Det er god butikk.

Så langt, så vel. Men det finnes også et annet Nintendo. Et Nintendo som tilsynelatende hater tanken på at altfor mange morer seg med underholdningsproduktene de lager. Hva kan ellers være grunnen til de mange, snåle begrensninger på hvor mange som kan ha det kjekt med Nintendos spill?

  • Kroneksempelet på hvor ute av takt med fansene sine Nintendo er, er at den digitale versjonen av Super Mario 3D All-Stars ble fjernet fra Nintendos digitale butikk i mars 2021, ifølge Nintendo selv fordi det var en måte å feire Marios 35-årsdag på. Men det er gode penger i å skape kunstig mangel på en vare; ifølge Nintendo selv var det over 9 millioner kjøpere som sikret seg spillet før de strupet tilgangen.

  • Den oppussede versjonen av The Legend of Zelda: Skyward Sword gjorde et ujevnt spill en god del bedre, ifølge vår anmelder. Men Nintendo dro en Nintendo, og låste en viktig oppgradering til spillets nye amiibo-figur (som for øvrig koster rundt 350-400 kroner): Muligheten til å hoppe smertefritt mellom luft-verdenen og jord-verdenen akkurat hvor og når det måtte passe spilleren. Det er en ting at Nintendo låser rent kosmetiske justeringer til amiiboene sine, men dette er en så kjærkommen endring at den endrer hele måten man spiller Skyward Sword på.

  • Nintendo Switch Online var en dårlig tjeneste da den ble lansert, men i 2021 ble den faktisk enda litt dårligere. Det står horder av spiller klare til å betale for et onlinearkiv med Nintendos egne, klassiske spill, men spillgiganten har enten ikke ressurser eller interesse av å utvikle en slik tjeneste (sannsynligvis det siste, for hvordan skal de ellers kunne selge oss spillene stykkvis og til ågerpriser?). Det toppet seg da de tidligere i år annonserte en «Expansion Pack» til onlinesatsingen sin med et knippe Nintendo 64- og Sega Mega Drive-spill, med en prisøkning på 100 %.
Switch er det naturlige hjemmet for snåle, unike spillopplevelser, som No More Heroes 3.
Grashopper Manufacture

Leketøysprodusent i sjelen

Nintendo har vokst seg store på salg av konsoller. Det er det hele forretningsmodellen deres er bygget opp rundt (bruk gammel, billig teknologi på en ny måte som appellerer til flest mulig). Denne strategien har vært fornuftig helt frem til nå, bare se på NES, Wii og Switch – og det skorter ikke på forståsegpåere som har dømt dem nord og ned tidligere. Men nå er noe annerledes. Sony har jobbet lenge med sin egen Game Pass-lignende tjeneste for spill, og den dagen disse to tjenestene er tilgjengelige på PC-er og smart-TV-er, får Nintendo en real utfordring.

Pust ut: Det er ikke noe som tyder på at Nintendo vil endre seg med det første, langt derifra. Nintendo ser på seg selv som en leketøysprodusent, ikke som et underholdningsselskap. Det er derfor de fremdeles prioriterer Mario-LEGO, fornøyelsesparker og lignende, fremfor et brukervennlig, digitalt arkiv med noen av de største spillklassikerne gjennom tidende.

Switch-konsollen har sannsynligvis noen gode år igjen, men den begynner å bli kraftig akterutseilt – til tross for at den er rettet mot et helt annet segment enn PlayStation 5 og Xbox Series X. Selv Nintendos egne spill, som Bowser’s Fury, gjør at man begynner å ane den lille konsollens begrensninger.

Nintendo står sterkere på terskelen til 2022 enn de har gjort på lenge. Derfor fortsetter nok spillgiganten i samme spor.
Nintendo

Forandringer nå er lite trolig

Et tradisjonelt, japansk selskap som Nintendo, endrer seg sjelden. Da snakker man heller om gjennomgripende paradigmeskifter, som først inntreffer når man enten står på randen av økonomisk ruin, eller når det skjer store utskiftninger på alle nivåer i organisasjonen på relativt kort tid. Ingen av delene er særlig sannsynlige akkurat nå.

Etter alt å dømme blir 2022 bare en forlengelse av 2021 og 2020 for Nintendo. De har flere gode kort i ermet, deriblant Bayonetta 3, Kirby and The Forgotten Land – og ikke minst oppfølgeren til The Legend of Zelda: Breath of The Wild. Akkurat nå trives Nintendo så godt på sidelinjen i den såkalte «konsollkrigen» at det mest sannsynlige alternativet for deres neste konsoll er en ordentlig oppgradert Switch 2, som selvfølgelig er bakoverkompatibel.

Tidligere endret Nintendo oppskrift fra konsoll til konsoll, men til forskjell fra tidligere er posisjonen deres nå så sterk at radikal forandring virker helt utenkelig med det aller første. Like utenkelig som et virkelig godt onlinetilbud, og det skjer neppe før noen drar Nintendo etter håret, skrikende inn i fremtiden.

LES VÅR KOMMENTAR OM SONY: Sony har, på papiret, hatt et fantastisk år »

LES VÅR KOMMENTAR OM MICROSOFT: 2021 var året da Microsoft lærte av sine feil »

Nintendo Nintendo Switch Nintendo Switch Online Nintendo Switch OLED

Les også

Siste fra forsiden