Intervju

Call of Duty: WWII

Alle de saftige detaljene fra et av høstens største spill

Sledgehammer ønsker å redefinere hva det vil si å spille Call of Duty.

Varmt!
Activision

LOS ANGELES (Gamer.no): Ved å ta steget tilbake til kjente trakter skal Call of Duty: WWII lokke til seg spillere som er gått lei den futuristiske scenen. Det krever imidlertid mye mer enn et skifte av bakgrunner og drakter for å endre et spill. Vi har snakket med to av Sledgehammers viktigste utviklere, sjefsregissør for flerspillerdelen, Aaron Halon; og sjefsregissør for kampanjen, Tolga Kart; for å finne ut mer av hva som virkelig skal skille det neste spillet i serien fra forgjengerne.

Blockbuster-kampanjen

Det er iskaldt i presserommet der jeg sitter med utviklerne, i sterk kontrast til hetebølgen utenfor. Heldigvis er det mulig å forestille seg at varmen fra flammekasterne på TV-skjermen noen meter unna, er med på å heve temperaturen i rommet.

Point blank, son!
Activision

Det er rart å tenke på at forrige gang Call of Duty tok oss til Nazi-Tyskland var for ni år siden. Mye har skjedd innenfor sjangeren og spillteknologien siden den gang, noe Sledgehammer ønsker å utnytte til det fulle. Spørsmålet blir da hvordan utvikleren kommer til å formidle en kampanje som atter en gang bruker invasjonen av Normandie som bakteppe. Det kunne Tolga Kart svare på:

– Vi kommer til å tilby en filmatisk, banebrytende opplevelse, som tar oss gjennom Europa – fra strendene i Normandie til Tyskland. Vi har sett dette før, men det som har forandret seg nå, er at vi får formidlet denne historien til en helt ny generasjon spillere. Sist gang vi kjempet under andre verdenskrig var tross alt for ni år siden, og vi har nå en hel haug med nye spillere som ikke har fått forsøkt seg på denne historiske epoken. Vi føler det er vårt ansvar å undervise om andre verdenskrig, og med samtidens teknologi kan vi gjøre så mange ting og skape en helt annen opplevelse enn tidligere. Kampanjen vil få spilleren til å leve seg inn en fortelling på et helt annet nivå enn før.

Angrip!
Activision

Et stort spørsmål blir også hvor nær den faktiske historien Sledgehammer ønsker å befinne seg, og som vi får forklart handler alt om en blanding av historisk autentisitet og morsom spilling.

– Vi følger en ekte divisjon fra krigens dager, men vi tar oss naturligvis noen kreative friheter. Vi kommer blant annet til å utforske historiske slag som Ardenneroffensiven, og selvfølgelig kommer vi også til å ta oss gjennom ekte steder langs Vestfronten i Europa.

Det er naturligvis lett å love flotte opplevelser, men det beste er å få noen detaljer på hvilke mekanikker som vil skille WWII fra for eksempel Infinite Warfare. Én av disse mekanikkene omhandler hvordan man forholder seg til lagkameratene sine.

– En av tingene vi gjorde for å få spilleren til å bry seg mer om hva man skal gjøre, var å fjerne helseregenerering. Det følte vi var et riktig valg for dette spillet. På grunn av dette har vi utviklet mekanikker knyttet til våre nye «squad abilities». Hvis du har lite liv igjen, kan du for eksempel gå til feltlegen på laget og spørre om å få en helsepakke. Hvis du ikke vet hvor fienden befinner seg, får du gå til en lagkamerat som sitter med på opplysninger. Dette fører til – på en helt annen måte enn før – at man må tenke på hvor lagkameratene er, og slik knytter vi sterkere bånd med dem.

I War-modusen må du blant annet lede en tanks gjennom en bydel.
Activision

Et annet spennende innslag er knyttet til Call of Duty: WWIIs nye moral-mekanikk.

– I spillet vil du oppdage visse sekvenser vi har valgt å kalle heroiske øyeblikk der spilleren blir stilt overfor vanskelige valg. Du vil for eksempel møte en figur som holder på å blø ut, eller ha mulighet til å fange tyske soldater, og du vil få valgmuligheter knyttet til dette. Valgene du tar vil igjen ha innflytelse på hvilke evner som låses opp for både figuren din og lagkameratene dine, og hvordan de forholder seg til deg. Dette skjer via moralpoeng, og det er via disse man kan låse opp nye evner og muligheter.

Les også
Det er mykje som må ryddast opp i før Call of Duty: WWII kjem i november

En saftigere flerspiller

I vår sniktitt på Call of Duty: WWII nevnte vi en helt ny modus i flerspilleren kalt War, men flerspilleren består av mye mer enn moduser. For eksempel går fraksjonssystemet dypere enn bare allierte mot aksemaktene, noe Aaron Halon fortalte mer om:

Lagkamerater er viktige å ha.
Activision

– Vi har flere nasjonaliteter man kan spille som, men hovedfokuset er på divisjonene. For eksempel har vi mange variasjoner av de allierte styrkene som kan utforskes via divisjonssystemet. Vi har på en måte redefinert klassesystemet gjennom disse divisjonene. Selv om man fortsatt kan velge eget utstyr (slik man alltid har kunnet) er man på samme tid låst til visse muligheter avhengig av hvilken divisjon man har valgt. I tillegg er det unike evner og kampmuligheter knyttet til de spesifikke divisjonene. Du kan riktignok bruke dine valgte hovedvåpen for alle divisjonene, men divisjonene vil også la deg spesialisere deg innenfor de ulike klassene ved å tilby egne spillermuligheter.

Med andre ord vil det være mange valgmuligheter knyttet til både våpen og spesialevner og «kill-streaks», samtidig som det kan virke som om Call of Duty nå tar et lite steg mot en spesialist-retning, fremfor å by på en helt åpen utstyrs-sandkasse. Det jeg fortsatt lurer på er hvordan nivåsystemet vil endre seg nå som man både har divisjoner og en egen figur å tenke på.

– Det er fem ikoniske divisjoner i alt, og de kommer alle med sine egne våpenegenskaper. Disse igjen har ulike nivåer, som man kan øke jo mer man spiller med dem – dette gjelder også for din egen figur (som alltid). Med andre ord øker du din divisjons nivå, samtidig som du låser opp generelle våpen du kan knytte til figuren du spiller som i flerspillerdelen. Derfor er det viktig å tenke på hvilke divisjoner du ønsker å spesialere deg i – dette valget vil gi deg unike muligheter etter hvert som du når ny nivåer.

Noe av det største Sledgehammer så vidt løftet sløret på under spillets første annonsering, var et slags samlingsområde som finner sted på strendene i Normandie etter invasjonen. Hva dette var, og hvordan det fungerte, ble det sagt veldig lite om, men nå er utviklerne endelig rede til å komme med mer informasjon:

Det første bildet fra Headquarters-modusen.
Activision

– Det vi viste frem er et nytt konsept vi kaller «Headquarters». Noe av det som alltid har vært viktig for oss er selve figuren vår, som vi tidligere har lagt vekt på via Gamertag, egentilpasningsmuligheter og mye mer. I Advanced Warfare innførte vi «Live Lobby»-konseptet, hvor man kunne sjekke ut utstyret sitt før kamp, men dette ønsker vi nå å ta et steg videre. Det er først og fremst dette Headquarters er. I Headquarters vil du imellom kamper kunne tilbringe tid på et lukket område langs strendene i Normandie, sammen med 47 andre spillere. Der kan du møte vennene dine, utfordre andre spillere til morsomme, korte kamper, fullføre offisielle utfordringer og mange lignende ting. Det er på en måte et «hub-område», i den forstand at at man tilbringer tid der med andre mellom kamper – faktisk vil nivået ditt, og ditt «prestige»-nivå, avgjøre hvilke spesielle områder du har tilgang til.

Til slutt forsøkte vi å få noen saftige nyheter knyttet til Zombies-delen ut av utviklerne, men der stoppet imidlertid informasjonsstrømmen:

– Det kan vi dessverre ikke svare på helt enda, men vi er sikre på at det blir noe spillerne våre kommer til å elske.

Fikk du med deg vår sniktitt på Call of Duty: WWII?
Slik er det å vende tilbake til historiens mest ødeleggende krig »

Siste fra forsiden