Kulturminister Linda Hofstad Helleland har uttalt seg om «loot box»-praksisen. Bildet er fra SpillExpo 2016.
Kulturminister Linda Hofstad Helleland har uttalt seg om «loot box»-praksisen. Bildet er fra SpillExpo 2016. ( Eivind von Døhlen/Gamer.no, Colourbox, montasje Gamer.no)

Kulturministeren har kommet på banen i «loot box»-debatten

– Grensene vurderes i arbeidet med forslag til lov om pengespill.

Abid Q. Raja fra Venstre spør om «lootbox»-praksisen er noe å granske nøyere.
Abid Q. Raja fra Venstre spør om «lootbox»-praksisen er noe å granske nøyere. Bilde:  Stortinget/Terje Heiestad

Etter at flere internasjonale myndigheter har begynt å snuse på hva «loot box»-konseptet egentlig går ut på, har også norske myndigheter nå kommet på banen. I et spørsmål publisert på Stortinget.no forrige uke spør Abid Raja (V) om svar fra justisminister Per-Willy Amundsen (FrP) på om han har satt seg  inn i diskusjonen.

– Er justisministeren bevisst utfordringen med «lootboxes» og spillvaluta, og akter statsråden å ta opp problematikken i relevante europapolitiske fora for å sikre en europeisk løsning, spør politikeren. 

I begrunnelsen for spørsmålet viser Raja til hvor mye «loot box»-systemer ligner spilleautomater, der man betaler penger for oppgraderinger eller mindre kosmetiske gjenstander. Etter hans mening er praksisen med på å viske ut linen mellom pengespill og spill ment for underholdning. 

– Skal vurdere grensene i nytt lovforslag

Henvendelsen har nå blitt besvart av kulturminister Linda Hofstad Helleland (H), etter at spørsmålet ble dirigert hennes vei. 

Helleland peker på en melding til Stortinget (Meld. St. 12 2016-2017) i sitt svar, og spesielt seksjon 12 som omhandler «sosiale nettverksspill». 

Kulturminister Linda Hofstad Helleland – her avbildet under åpningen av Telenorliga-sluttspillet på SpillExpo i 2016.
Kulturminister Linda Hofstad Helleland – her avbildet under åpningen av Telenorliga-sluttspillet på SpillExpo i 2016. Bilde: Eivind von Døhlen/Gamer.no

– I meldingen konkluderte departementet med at det er for tidlig å ta stilling til om slike spill bør falle inn under virkeområdet for pengespillovgivningen. Det er likevel behov for å følge med på utviklingen på dette markedet og departementet viste i den forbindelse til at det har bedt Lotteritilsynet om å sette ned en tverrfaglig gruppe som skal følge utviklingen av sosiale nettverksspill, skriver Helleland i svaret. 

Gruppen heter Forum for spilltrender, og de hadde hadde sitt første møte 6. september. Gruppen skal følge med og dele kunnskap om spill som ligger i gråsonen av hva som faller inn under lotteri- og pengespillreguleringen. Dette forteller seniorrådgiver Bjørn Leirdal til Gamer.no

– Medlemmer i gruppen er Torgeir Waterhouse fra IKT Norge, Khalid Azam fra Medietilsynet, Aline Schøn Papetti fra Forbrukerombudet, Kris Munthe fra Barnevakten, Rune Mentzoni fra Universitetet i Bergen, Marianne Lerdahl (spillutvikler) og Trude Høgseth Felde fra Lotteritilsynet. Sekreteriatet er Trygve Hermansen og Cecilie Dahlgren fra Lotteritilsynet.

I tillegg til å vise til opprettelsen av gruppen, peker kulturministeren også på at Kulturdepartementet jobber med et nytt lovforslag om pengespill. Denne typen spill kan ende opp med å bli omfattet av dette forslaget.

– Som en oppfølgning av Meld. St. 12 (2016 – 2017) arbeider departementet også med et forslag til felles lov for alle norske pengespill. Temaer relatert til grensene mellom sosiale nettverkspill og pengespill vil bli vurdert i forbindelse med dette lovarbeidet, skriver hun. 

– Lotteritilsynet: Antageligvis ikke lotteri

Dagens lovverk for pengespill dekker neppe praksien, ifølge Lotteritilsynet. Men man må se på hvordan det gjøres fra spill til spill. Til Gamer.no forteller tilsynet at det er uklart om praksisen i tilfeller som i Star Wars Battlefront 2 kan defineres som et lotteri, siden alle som betaler for boksene får noe for kjøpssummen.

– Det som gjør akkurat denne vurderingen vanskelig er at når du kjøper en «loot box» kjøper du faktisk en vare/et produkt. Det er ikke som i et vanlig lotteri, der det blir trukket en vinner av en premie, for her får jo alle det de har bestilt, selv om det vil variere hva boksen inneholder, forteller seniorrådgiver Bjørn Leirdal.

– Vi har ikke mye praksis rundt tolkningen av loven på dette området. Kulturdepartementet har i tidligere saker (som omhandlet helt andre konsepter) uttalt at dersom alle deltakerne er garantert en premie vil konkurransen ikke bli regnet som et lotteri, selv om det er tilfeldig hvem som vinner de forskjellige premiene og premiene har ulik verdi. Dette kan tyde på at kjøp av loot boxer muligens ikke vil være et lotteri etter lotteriloven, men problemstillingen er altså ikke prøvd for en klageinstans eller en domstol.

Han understreker likevel at Lotteritilsynet vil vurdere å se nærmere på «loot box»-problemstillingene.

Flere land på banen

Myndigheter og organer i flere land har de siste ukene fortalt at de vil gå «loot crate»-praksisen i sømmene.

I Belgia er lotteritilsynet igang med å sjekke om det faller under landets definisjon av gambling, og justisministeren Koen Geens ønsker å ta opp problematikken med EU for å få på plass et felles forbud. I Hawaii har statsadvokat Sean Quinlan oppfordret industrien til å ta grep selv, mens politiker Chris Lee står i fronten for et statlig lovforslag om å reugulere «loot boxes» og mikrotransaksjoner. 

Storbritannias lotteritilsyn har på sin side landet på at praksisen ikke kan defineres som gambling, med samme begrunnelse som Lotteritilsynet i Norge. 

Katalysatoren Star Wars

EAs Star Wars: Battlefront II har vært katalysatoren for diskusjonen rundt «lootbox»-praksisen i videospill, etter en massiv misnøye med hvordan spillet gjør opplåsing av utstyr og spilbare helter. I bunn og grunn fungerer skattekistene som forundringspakker – man betaler penger for å få en kiste der man ikke vet innholdet på forhånd. Det vanligste er at man uansett får noe ut av transaksjonen, og det gjør problematikken mindre ensidig enn i lotterityper der man ikke er garantert noe for pengene. 

I Star Wars: Battlefront II kan man opparbeide seg spillvaluta som kan brukes til å låse opp ting gjennom spilling, eller man kan være heldig og få spillvaluta i «loot boxer» som man kjøper for ekte penger. Det er forholdet mellom hvor lang tid det tar å låse opp spillgjenstander, samt typen gjenstander, som gjør at spillfansen har sett rødt på nettopp Battlefront II. Praksisen har ellers vært utbredt i mobilspill i mange år, men det er først de siste par årene at vi har sett utstrakt bruk i konsoll- og PC-spill. 

Vår anmeldelse av Star Wars Battlefront II: Finnes det et godt spill bak alt bråket?

LES MER: EA fjerner mikrotransaksjonene i Star Wars: Battlefront II midlertidig »
LES MER: EA kutter Star Wars: Battlefront II-priser i kjølvannet av sterk kritikk »
LES MER: EAs Star Wars Battlefront II-innlegg er tidenes mest mislikte Reddit-kommentar »

Kommentarer (50)

Forsiden akkurat nå

Til toppen