Kultutvikler har nytt prosjekt på lur

Gjengen bak Deadly Premonition, fjorårets sprøeste spill, trenger likevel finansiering.

Deadly Premonition er sannsynligvis det nærmeste vi kommer kunstbegrepet «kitsch» i spillindustrien. Eventyrspillet ble utgitt i Europa i vinter, og har mottatt mildt sagt blandet kritikk. Vi fikk aldri anmeldt det selv, men på samlenettstedet Metacritic har det høstet alt fra 2/10 til 10/10. De som har omfavnet har ofte dratt frem en udefinerbar sjarm og uforutsigbarhet som styrkene, selv om det i bunn og grunn skal være forholdsvis dårlig produsert.

Spillets regelrett snåle natur har likevel ikke hindret det fra å selge godt. Faktisk lå det på salgstoppen for Xbox 360-spill en stund, under årets aller mest innbringende periode. Destructoid kan melde om at den japanske utvikleren vil begynne på sitt neste prosjekt, uten at de vil spesifisere hva det går ut på.

Kjempepent var Deadly Premonition aldri.

Mangler penger

Problemet er at de enda ikke har fått tak i en utgiver, noe som vil være nødvendig for å finansiere hele affæren. Derfor er det nå på utkikk etter noen som vil åpne lommeboka og satse på studioet.

– Det er på høy tid at vi begynner å jobbe på noe nytt. Men siden Access Games kun er en utvikler på dette punktet, så fokuserer vi på å lage spill. Vi må samarbeide med en utgiver og lage et rammeverk for hele prosessen fra produksjon til utgivelse. Med andre ord kan jeg si at jeg har lyst til å lage et nytt spill, men det er ikke nok til å starte prosessen. Er noen klare til å investere i oss?, sier spillets produsent «Swery65» på bloggen sin.

Det er ikke kjent om det neste spillet også vil være eksklusivt for Xbox 360 her i Europa, og følge i den samme surrealistiske «åpen verden-grøsser»-stien som storebror. Det er nok likevel gode sjanser for at også Access Games' neste spill er av det alternative slaget. Eurogamer mener å ha fått nyss i at selskapet vil lage en forgjenger til Deadly Premonition, men dette er bare spekulasjoner.

Siste fra forsiden