Monolith luker ut mikrotransaksjonene i Shadow of War

Utvikleren mener de ødela for Nemesis-systemet.

Warner Bros. Interactive Entertainment

Fra og med 8. mai 2018 vil det ikke lenger være mulig å bruke ekte penger i Middle-earth: Shadow of War. Samtlige mikrotransaksjoner, «loot»-kister og spillvalutaen Gold skal nemlig fullstendig fjernes fra spillet, melder Monolith Productions denne uken.

Har hørt på spillerne

Snart kan man ikke lenger kjøpe seg orker med spillvalutaen Gold.
Warner Bros.

Beslutningen kommer som følge av tilbakemeldingene utvikleren har mottatt fra spillere siden lanseringen i fjor høst. I en uttalelse på Steam erkjenner Monolith at mikrotransaksjonene har kollidert med det svært sentrale Nemesis-systemet i spillet:

– Selve poenget med Nemesis-systemet er å gi spillere muligheten til å bygge opp et personlig forhold til både sine allierte og sine fiender i en dynamisk og åpen verden. Mens det å kjøpe orker fra spillbutikken gjør prosessen raskere og gir spillerne flere muligheter, har vi innsett at dette tilbudet kan ødelegge for kjernen i spillet – nemlig Nemesis-systemet, forklarer utvikleren og fortsetter:

– [Mikrotransaksjonene] gjør at dere kan gå glipp av de fantastiske spillerdrevne historiene dere ellers ville vært med å skape, samtidig som det svekker de samme historiene for de som ikke betaler. Bare det å vite at de er tilgjengelige for salg ødelegger for innlevelsen i verdenen og ødelegger for utfordringen knyttet til det å bygge opp sin egen hær og sine egne fort.

Mens muligheten for å konvertere ekte penger til Gold forsvinner den 8. mai vil spillets markedsplass holde åpent noen måneder til. Spillere som har Gold til overs kan fritt bruke spillvalutaen frem til 17. juli, men deretter forsvinner den for godt. Resterende Gold vil da automatisk konverteres til «loot»-kister, og man mottar én kiste per 150 Gold.

Du kan lese mer om endringene på spillets nettside.

Flere gratisoppdateringer på vei

Ved siden av å kvitte seg med de beryktede mikrotransaksjonene kunngjorde Monolith at det vil introdusere nytt innhold til spillet i løpet av de neste månedene.

Blant annet vil Shadow Wars-modusen – der spillere må forsvare fortene sine mot gjentatte angrep fra Saurons styrker – oppgraderes med nye historieelementer og by på en mer strømlinjeformet og sammenhengende opplevelse. Monolith hinter også om videre forbedringer til Nemesis-systemet, flere kostymer, nye egenskaper å lære seg og enda mye mer.

Oppdateringene blir gratis for alle som eier spillet, og kommer til PC, PlayStation 4 og Xbox One.

Tross mikrotransaksjonene ble Shadow of War godt likt her på bruket.
Les vår anmeldelse av spillet her »

Siste fra forsiden