Bygg din egen orkehær i Middle-earth: Shadow of War

Ny video viser 16 minutter fra det kommende spillet.

Warner Bros. og Monolith Productions slapp onsdag en trailer som viser hvordan det blir å spille Middle-earth: Shadow of War. Videoen – som du kan se ovenfor – tar for seg endringene som er gjort til det kritikerroste Nemesis-systemet, som denne gangen er enda mer omfattende enn sist.

Bygg din egen orkehær

Venner eller fiender?
PlayStation Europe

I Shadow of War går turen igjen tilbake til det dystre landet Mordor, der protagonist Talion, sammen med ånden Celebrimbor, har smidd en ny maktens ring. Med ringen kan spillere bygge opp sin egen orkehær, som man bruker til å erobre Mordors mange territorier og høyborger.

Som i det første spillet er brutale kamper en viktig del av opplevelsen, og vi kan vente oss mye blod, gørr og avkuttede hoder. Oppgraderinger til Nemesis-systemet sørger imidlertid for at spillere blir nødt til å tenke litt strategisk, og valgene man tar får konsekvenser senere.

Når man beseiret fiendtlige kapteiner i forgjengeren, Shadow of Mordor, ville de av og til dukke opp igjen senere, med en liten replikk som indikerte at det ikke var deres første møte med spilleren. Monolith har utvidet dette konseptet i Shadow of War, slik at alle samhandlinger med både fiendtlige og allierte kapteiner i større grad kan påvirke spillets gang.

Venner og fiender

Avhengig av valgene man foretar seg underveis kan man skaffe seg bitre fiender, som vil gjøre alt de kan for å rydde spilleren av veien. I videoen over møter vi blant annet en tidligere kaptein fra Talions hær, som ble etterlatt for å dø etter et slag og nå er tilbake for å ta hevn.

Handlingene dine får konsekvenser senere i spillet.
PlayStation Europe

Samtidig kan gode gjerninger bygge opp forholdet mellom Talion og hans kapteiner, og en lojal venn kan være kjekk å ha i vanskelige situasjoner. Det lønner seg imidlertid å være på vakt, da orker er ambisiøse og skruppelløse skapninger som gjerne dolker en i ryggen.

Igjen har kapteinene forskjellige klasser og egenskaper, og hvem du tar med deg i strid kan direkte påvirke slagets utfall. Skal du for eksempel storme et fort er det ikke dumt å stille med et stort troll, som kan slå inn porten, eller en vargrytter, som kan gjøre vei i vellinga når du tar deg inn i borggården.

Monolith lover ellers en rekke tilpasningsmuligheter, både knyttet til Nemesis-systemet og til spillerfiguren. Den nye traileren viser for eksempel frem nytt utstyr og nye egenskaper, som Talion bruker for å gjøre kort prosess av sine fiender.

Annet enn at Talion og Celebrimbor skal erobre store deler av Mordor vet vi fortsatt lite om historien spillet skal fortelle. Lanseringsdatoen – den 25. august – er riktignok enda et stykke unna, og innen den tid vil Warner trolig avsløre flere detaljer.

Middle-earth: Shadow of War kommer til PC, PlayStation 4 og Xbox One.

Les også
Anmeldelse: Middle-earth: Shadow of War

Seriens første spill ble godt mottatt, men hadde sine mangler.
Les vår anmeldelse av Middle-earth: Shadow of Mordor »

Siste fra forsiden