World of Warcraft Classic

Neste runde med WoW Classic-innhold kommer senere i år

Oppdatert: Dire Maul kommer allerede neste uke.

Wowhead/Stigmatic

Oppdatering 8. oktober: Gruppeområdet Dire Maul kommer nå til World of Warcraft Classic noe tidligere enn opprinnelig planlagt. Det bekreftet Blizzard denne uken.

I en fersk video forteller spillsjef Ion Hazzikostas at teamet splitter opp planen for fase to, slik at Dire Maul kan rulles ut «så snart som mulig». Ifølge Hazzikostas betyr det en gang til neste uke, men noen endelig dato er ikke fastsatt.

Ellers forblir den kommende fasen den samme som tidligere kunngjort. World Bossene Kazzak og Azuregos, samt Honor-systemet for spiller-mot-spillet, skal altså slippes en gang senere i år.

Opprinnelig sak følger.

World of Warcraft Classic har vært ute i en drøy måned, men alt innholdet er enda ikke tilgjengelig. Som Blizzard har kunngjort tidligere vil ulike deler av opplevelsen slippes med jevne mellomrom, og den neste puljen er tilsynelatende ikke så langt unna.

Mange spillere har allerede beseiret Ragnaros og Molten Core.
Blizzard

I et intervju med PC Gamer fortalte World of Warcraft-sjef Ion Hazzikostas at fase to etter planen skal rulles ut før utgangen av 2019. Denne introduserer World Bossene Kazzak og Azuregos, gruppeområdet Dire Maul, såvel som Honor-systemet for spiller-mot-spiller-kamper. Merk at battlegrounds og organisert PvP ikke kommer før tredje fase.

For de (les: undertegnede) som fortsatt surrer rundt i Stranglethorn Vale med en figur på nivå 34, virker det kanskje veldig snart. Realiteten er imidlertid at mange allerede har pløyd gjennom Molten Core, Onyxia og alt annet den første fasen hadde å by på, så noe nytt kommer trolig godt med.

Luker ut «layering»

Før fase to kan begynne jobber utviklerteamet riktignok med å holde et løfte det ga til spillerne lenge før Classic-lanseringen. Via spillets offisielle forum bekreftet Blizzard denne uken at den omdiskuterte «layering»-funksjonen omsider er på vei ut.

Layering har latt Classic-serverne operere med langt flere spillere enn det verdenen egentlig tåler, ved å plassere spillerne i forskjellige dimensjoner. Mens funksjonen skulle gjøre opplevelsen bedre, har mange utnyttet den for å sikre seg utilsiktede fordeler.

Som utvikleren forteller opererer enkelte europeiske servere allerede med bare én dimensjon – eller layer – og de andre er alle nede på kun to. I løpet av de kommende dagene vil serverlisten endres slik at alle kan se hvilke servere som opererer med flere dimensjoner og hvilke som har fjernet funksjonen helt.

Ifølge Blizzard vil prosessen trolig kreve at noen spillere bytter servere for å kutte ned på overbefolkning og lange køer. Teamet vil legge til rette for dette og komme med mer informasjon etter hvert som det skjer ting.

Les også: Mannen som angrep World of Warcraft Classic-serverne er arrestert »

Les også
Blizzard saksøker utvikler for å ha kopiert Warcraft

Siste fra forsiden