Norske Among the Sleep kom i mål på Kickstarter

Samtidig byr Krillbite på en spillbar demo av stemningsspillet.

Den siste måneden har norske Krillbite fridd til forbrukerne i et forsøk på å høste inn nok penger til å kunne fokusere på ferdigstillingen av sitt første spill, stemningsfulle Among the Sleep. Tirsdag kveld nådde det Hamar-baserte studioet 1,2 millioner innsamlede kroner på folkefinansieringstjenesten Kickstarter.

Ifølge Krillbites Adrian Tingstad Husby var studioet helt i hundre da pengetelleren rullet over målgrensen.

– Vi sprang rundt og jublet og klemte hverandre. Ja, det var særdeles god stemning, ler han når Gamer.no slår på tråden.

Slapp spillbar demo

Faksimile av Kickstarter-siden til Among the Sleep.
Faksimile av Kickstarter-siden til Among the Sleep.

Like på oppløpssiden til kronerullingen slapp studioet også en spillbar alpha-utgave av horrorspillet til fri nedlasting for alle nysgjerrige. Den tidlige demonstrasjonen er å få på PC, Mac og Linux. Krillbite understreker dog at dette er en tidlig utgave som ikke er representativ for det de slipper i høst.

– De første kommentarene har vært veldig positive. Blant annet tweetet hoveddesigneren bak Amnesia, Thomas Grip om at han hadde spilt demoen og sa at han synes det så veldig spennende ut. Hittil har jeg ikke lest om noen som ikke likte den, og det er jo veldig positivt, forteller Husby.

Satser på Oculus Rift-støtte

Among the Sleep satser på stemning.
Among the Sleep satser på stemning.

I løpet av pengesankingsprosessen har studioet også bekreftet at de pludrer med å få VR-brillene Oculus Rift til å fungere med spillet. De har allerede fått de helt grunnleggende funksjonene til å virke, men lover å dytte inn en mer fullendt støtte om de får litt mer penger i kassa.

– Vi har for eksempel lyst til å prøve ut posisjonssporing av hodet til spilleren, noe som vil gi muligheten til å for eksempel lene seg rundt hjørner. Dette innebærer en del mer jobb for oss, en del nye systemer må lages for det.

Oculus Rift og Among the Sleep passer godt sammen, forteller Husby, siden målet med spillet er å få spilleren til å leve seg inn i verdenen som en toåring.

– Det er akkurat det Oculus Rift gjør. Hele opplevelsen blir mer håndfast, tror Husby.

Da vi i Gamer.no selv fikk prøve Oculus Rift i april, kom vi til samme konklusjon. Vi følte at VR-brillene nok var mest egnet til stemningsopplevelser, et begrep Among the Sleep utvilsomt faller inn under.

Fra en toårings synsvinkel

Dystre barnerom virker mye større når man er to år.
Dystre barnerom virker mye større når man er to år.

Among the Sleep er et skrekkspill der spilleren får oppleve hvordan det er å være et spedbarn på to år, dradd inn i en fantasiverden av uhumske skygger og dystre områder. Som en smårolling er verdenen veldig annerledes, og man krabber og stabber alene rundt omkring.

Kickstarter er en donasjonstjeneste der folk kan henvende seg til folket for å få sanket inn støtte til prosjekter. Man setter en donasjonssum som må nåes– hvis det ikke skjer går alle pengene tilbake til de som har donert. Man har ingen garanti for at prosjektet lykkes utover pengeinnsamlingen, eller at man faktisk får levert et endelig produkt.

Les også: Intervju med Krillbite
Les også: Sniktitt på Among the Sleep

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen