Nye Thief vist frem for verden

Vi har fått et glimt av det nye snikespillet.

Eidos Montreal, studioet som skapte 2011-suksessen Deus Ex: Human Revolution, har vist frem snikespillet Thief for et utvalg magasiner og nettsteder. Dette er det fjerde spillet i Thief-serien, og når det lanseres i 2014 er det ti år siden for lengst nedlagte Ion Storm fullførte det forrige Thief-spillet.

I likhet med forgjengerne følger Thief en mestertyv ved navn Garrett. Han holder til i en skitten, steampunk-aktig by som rett og slett bare kalles The City. Her hersker en skruppelløs baron, som sørger for at de fattige forblir fattige og de rike får stadig mer. Garrett planlegger å utnytte situasjonen, ved å besøke disse rikingene og snappe med seg noen av verdisakene deres.

Thief ble opprinnelig kunngjort i 2009 og planlagt utgitt for dagens konsoller. Men av ukjente grunner ble spillet utsatt, og nå vil det komme til PC, PS4 og «andre nestegenerasjonskonsoller.

Skuespilleren må utføre egne stunts.
Skuespilleren må utføre egne stunts.

Ny Garrett, ny skuespiller

Tidligere har Eidos Montreal røpet at Garrett blir «mer mainstream», og det har skapt betydelig rabalder hos tilhengerne av originalspillet at skuespiller Stephen Russell har blitt byttet ut. Russells tolkning av mestertyven Garrett regnes som svært solid, men de nye utviklerne synes ikke han passer i rollen lenger.

Grunnen skal være at Garrett vil være en svært atletisk hovedperson, og Eidos Montreal ønsker visstnok å ta opp stemmene samtidig som de bruker «motion capture» for å animere bevegelsene til figuren. Derfor skal de ha ønsket en skuespiller som kan utføre sine egne stunts. Den nye skuespilleren heter Romano Orzari.

– Vi er enorme tilhengere av Stephens arbeid på de klassiske Thief-spillene, men når alt kom til alt fant vi ut at det å holde på Stephen som Garret, kun på grunn av nostalgi, ville være litt som å gi Sean Connery rollen som 007 i de nye filmene. Det er en fin tanke, men det virker ærlig talt ikke fornuftig av andre grunner enn nostalgi, mener Steven Gallagher fra Eidos Montreal, til nettstedet The Escapist.

Skjermbilde.
Skjermbilde.

I det hele tatt skal Garrett være langt mer atletisk enn tidligere, og nettstedet Eurogamer forteller blant annet om en Assassin's Creed-aktig sekvens hvor hovedpersonen nærmest Parkour-hoppet seg gjennom byen for å rekke en tidsfrist. Inspirasjonen fra Ubisofts actionhelt er kanskje ikke overraskende; hoveddesigner Nicolas Cantin var nemlig med å skape den svært så atletiske snikmorderen Altaïr fra det første Assassin's Creed-spillet.

Fortsatt fokus på frihet

Etter presentasjonen ble det klart at Parkour-sekvensen ikke var nødvendig. Hvis spilleren ønsket å ta seg bedre tid, ville Garrett miste en åpenbar infiltreringsmulighet ettersom portene til målet hans ble stengt. Men det fantes fortsatt andre muligheter, og du kan selv velge hvilken innfallsvinkel du vil bruke. Når Garrett først kom inn dit han skulle være, minnet Thief visstnok mye mer om de klassiske spillene i serien. Da var det viktig å holde seg i skyggene, og være tålmodig og lydløs.

Dessuten skal miljøene by på massevis av hemmeligheter for de som tar seg tid til å kikke.

Stemningsfulle miljøer.
Stemningsfulle miljøer.

Garrett har fått noen nye egenskaper siden sist. Blant annet får han mulighet til å bruke en egenskap som kalles «focus», og hvis du har spilt nye Tomb Raider skjønner du nok hva den gjør. Når Garrett er i «focus»-modus vil potensielt nyttige gjenstander og deler av miljøene lyses opp, slik at det blir lettere å finne veien videre. Dessuten kan du bruke «focus» til å få tiden til å gå saktere.

Han har også fått mekaniske hjelpemidler som en klo med tau, som kan brukes til å klatre opp og ned vegger, og en bue som kan foldes sammen slik at den tar mindre plass. Buen kan brukes både i kamp og til å distrahere vakter, og det blir også mulig å skyte piler med tørris for å slukke lys.

Det er verd å påpeke at de medlemmene av spillpressen som har sett spillet ikke har fått prøve det selv. Det er fortsatt lenge til lanseringen vil finne sted, så sannsynligvis blir det mulig å ta en nærmere titt på et senere tidspunkt.

Les også: Anmeldelse: Thief: Deadly Shadows
Les også: Anmeldelse: Dishonored

Kommentarer (29)

Forsiden akkurat nå

Til toppen