PES 13

Konami er endelig tilbake på rett spor.

En gang på midten av 2000-tallet skjedde det noe med Pro Evolution Soccer. FIFA-serien tok over tronen som det beste og største fotballspillet, og har de siste årene vært like dominerende som Barcelona og Spania har vært på gressmatta.

PES mistet både retning og identitet, og i mange år slet de med å befeste posisjonen som fotballspillet for puristene.

Med fjorårets PES 2012 skjedde det derimot noe positivt. De ryddet opp i spillmekanikken, fjernet en rekke store svakheter i spillet og spillserien så ut til å utvikle seg i riktig retning. PES 2013 bygger videre på dette, selv om det fremdeles er et spill preget av store kvalitetsforskjeller.

Verdens nest beste fotballspiller.

Best med ball

Konami har greid å gjenoppdage den balansen serien har hatt tidligere når det kommer til selve kampene. Tempoet er skrudd ned fra fjorårets versjon, og det kjennes veldig mye bedre ut. Litt lavere tempo er i mange tilfeller hjertelig velkommen, for PES 2013 er nemlig ikke noe enkelt fotballspill.

I likhet med spillene som kom da PES var en reel utfordrer til FIFA, er årets versjon vanskelig å mestre. Det er en rekke nyvinninger i årets versjon som kompliserer og gir kampene en annen dimensjon. Det er knappetrykk og kombinasjoner som må trenes på og læres, og gevinsten ved å mestre dem er stor.

Et eksempel på dette er dempinger. Nå kan du selv være med å avgjøre kvaliteten på demping ved å trykke på en knapp akkurat idet spilleren din mottar ballen. Du kan gjøre dempingen bedre, du kan vippe ballen over forsvareren, eller dempe den litt opp i luften for så å fyre av et knallhardt volleyskudd. God timing er nøkkelen her, og treffer du ikke helt korrekt blir det ofte krøll.

Dette er et av de områdene der PES skiller seg mest fra konkurrenten. Det innehar en rekke elementer som er vanskelige å mestre, og som krever mange timers trening før de endelig sitter. Det å dempe ballen på kassa, avvente forsvareren som suser mot deg, ta en fancy piruett og fyre av et presist langskudd er definitivt noe du sjelden vil greie to ganger på rad. Desto deiligere er følelsen de få gangene du får det til.

Den gamle stjerna i duell med den nye.

I så måte er dette spillet veldig likt virkelig fotball. Det er vanskelig å mestre, det krever mye øving og mange timer med banning og sverting. De tøffe timene blir derimot satt enda mer pris på når du gruser kameraten din gang på gang.

De to store svakhetene, og de største irritasjonsmomentene jeg har opplevd underveis i kampene, er hodespill og keeperen. Hodestøt virker nesten umulig å kontrollere og påvirke i dette spillet. Du vil nesten garantert oppleve at en motstander nikker inn 1-0 kort tid ut i en kamp, i en hodeduell du bestemt burde ha vunnet. Keeperen kan også virke noe passiv til tider, og kan ofte slippe inn tilsynelatende enkle mål.

Dårlig finish

Det største skillet mellom dette spillet og FIFA 13 er i presentasjon og innhold. Som alltid har FIFA-serien et hav av lisenser Konami ikke har skaffet seg. Ta for eksempel Premier League. I PES 13 er det bare Manchester United som er representert med riktig drakter og navn. Alle andre lag har navn som North London og Man Blue.

Det er dessverre ikke til å stikke under stol at dette setter en demper på spillet. Det er mye mer moro å spille med alle de kjente og kjære spillerne og klubbene vi ser uke etter uke på TV-skjermen. Til tross for at Konami har skaffet seg rettighetene til Champions League, så er det et lite antiklimaks at ikke alle spillere og klubber er korrekte. Dette har alltid vært et minus ved spillserien, og er fortsatt gjeldene i årets versjon.

Xavi gjør det han kan best.

I tillegg kan det virke som utviklingen av spillmodi, grafikk, lyd og menyer også har stått nærmest stille i noen år. Menyen er en eneste stor plage å manøvrere. Særlig er menyene i «Master League»-modusen helt håpløse, på tross av at de i tidligere utgaver har fungert som bare det. Tidligere var dette den beste fotballopplevelsen i spillform, men lider nå av lite utvikling og nyvinninger. I all hovedsak fremstår denne nå som en studie i lasteskjermer og kjedelige grå menyer.

Når du omsider har trykket deg fram til en kamp er kommentarene i spillet rett og slett forferdelig dårlig, slitsomme og en kilde til irritasjon. De er lite inspirerte, gjentagende og holder en mye lavere kvalitet enn FIFA 13. Grafikken på banen er helt grei, og animasjonene til spillerne er vesentlig forbedret. Enda kan det virke som Konami ligger et år eller to etter EA på dette feltet. Det kan til tider se både mekanisk og stivt ut, spesielt når det skjer kollisjoner. Her ser man en tydelig forskjell sammenlignet med FIFA 13, som på mange måter er helt overlegen PES på akkurat dette område.

Det er utvilsomt det som skjer på gresset som er viktigst i et fotballspill. Hvordan spillerne oppfører seg, hvilke løp de velger og hvordan de presser ballfører kjennes veldig riktig ut underveis i kampene. Tempo i spillet, følelse ved pasninger og autentisitet er viktige elementer som er med og bidrar til denne følelsen.

PES 13 treffer nesten vinkelen på mange av disse områdene. Tempoet i spillet er perfekt, og balansen mellom underholdende og realistisk er veldig god. Det er en veldig dybde i spillet, og det vil ta deg lang tid å mestre alle de små, finurlige kontrollene Konami har lagt inn.

Rekk opp hånda den som vil stå i mål.

Du har innflytelse over det meste i dette spillet. Dempinger, vekting av lengde og styrke på pasninger kan du fritt bestemme selv om du vil. I tillegg til dette har du flere typer skudd å velge i, som er med å skape en dyp, komplisert men samtidig utrolig tilfredsstillende fotballfølelse. Du kan mikrostyre store deler av spillet, og vanskelighetsnivået gjør at en seier i PES 13 kjennes ut som en bragd. Mestringsfølelsen etter et perfekt gjennomført angrep, eller å få en takling i siste sekund foran mål er deilig, og nesten uten sammenligning.

Dessverre er det utenomsportslige i spillet altfor dårlig, og kjennes veldig ofte gammeldags ut. Menyene ser ikke bra ut, kommentatorene kunne med hell bli fjernet, og generell grafikk i spillet er ikke helt på nivå med konkurrerende spill.

Til syvende og sist er det følelsen på gressmatta som veier tyngst, og der er PES 13 så definitivt tilbake på rett spor.

PES 2013 ble lansert 21. september til PlayStation 3, Xbox 360 og PC.